Plus
Premiumaccount uitproberen
0   Artikelen
#
95-5342
0,00 €
Uw winkelwagentje is nog leeg

Koppeling / montage-onderdelen automaterialen

Koppeling / montage-onderdelen auto onderdelen Voor Top automodellen

Top 10 bestsellers uit de afdeling Koppeling / montage-onderdelen

Aanbevolen reserveonderdelen uit de afdeling Koppeling / montage-onderdelen. Dit zijn de topkoopjes. Koop onze best verkopende artikelen of ontdek een ruime selectie aan andere aantrekkelijke aanbiedingen.
Koop Koppelingsset LuK 600 0016 00 - Koppeling / montage-onderdelen onderdelen online
Koppelingsset
artikelnummer: 600 0016 00
324,38 €
incl. 21% btw, Gratis verzending
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Met vliegwiel, Incl schroefset, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder glijlager
  • Productlijn: BR 0241
  • Afstelling: Met automatische bijstelling
  • Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek): 7
  • Max. kantelspeling [mm]: 2,9
  • Max. vrije hoek [graden]: 18
  • Aantal gaten voor montage: 6
  • LuK  Koppelingsset
  • productnummer  600 0016 00
  • onze prijs   324,38 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
Koop Koppelingsset SACHS 2290 602 004 - Koppeling / montage-onderdelen onderdelen online
Koppelingsset
artikelnummer: 2290 602 004
310,60 €
incl. 21% btw, Gratis verzending
  • Diameter [mm]: 228
  • Aantal tanden: 28
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met koppelingsplaat, Met druklager
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met koppelingdrukplaat, met dubbelmassa vliegwiel, met vliegwielbouten, met drukplaatbouten
  • Productlijn: ZMS Modul XTend
  • Alleen als set verkrijgbaar
  • SACHS  Koppelingsset
  • productnummer  2290 602 004
  • onze prijs   310,60 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
Koop Koppelingsset LuK 600 0238 00 - Koppeling / montage-onderdelen onderdelen online
Koppelingsset
artikelnummer: 600 0238 00
475,39 €
incl. 21% btw, Gratis verzending
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Met vliegwiel, Incl schroefset, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met glijlager
  • Productlijn: BR 0241
  • Afstelling: Met automatische bijstelling
  • Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek): 7
  • Max. kantelspeling [mm]: 2,9
  • Max. vrije hoek [graden]: 23
  • Aantal gaten voor montage: 8
  • LuK  Koppelingsset
  • productnummer  600 0238 00
  • onze prijs   475,39 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
Koop Koppelingsplaat AISIN DTX-200 - Koppeling / montage-onderdelen onderdelen online
Koppelingsplaat
artikelnummer: DTX-200
94,15 €
incl. 21% btw, excl. verzendkosten
  • Diameter [mm]: 212
  • Binnendiameter [mm]: 140
  • Aantal tanden: 21
  • Spiebaan: 24.6
  • AISIN  Koppelingsplaat
  • productnummer  DTX-200
  • onze prijs   94,15 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
Hulpcilinder, koppeling DELPHI LL16013 - Koppeling / montage-onderdelen auto-onderdelen order
Hulpcilinder, koppeling
artikelnummer: LL16013
40,13 €
incl. 21% btw, excl. verzendkosten
  • Remsysteem: Lockheed
  • Diameter [mm]: 18
  • DELPHI  Hulpcilinder, koppeling
  • productnummer  LL16013
  • onze prijs   40,13 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
Koppelingsset LuK 600 0198 00 - Koppeling / montage-onderdelen auto-onderdelen order
Koppelingsset
artikelnummer: 600 0198 00
474,29 €
incl. 21% btw, Gratis verzending
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Met vliegwiel, Incl schroefset, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Dubbelmassavliegwiel zonder nokkenschijf
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder glijlager
  • Productlijn: BR 0241
  • Afstelling: Met automatische bijstelling
  • Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek): 6
  • Max. kantelspeling [mm]: 2,9
  • Max. vrije hoek [graden]: 18
  • Aantal gaten voor montage: 6
  • LuK  Koppelingsset
  • productnummer  600 0198 00
  • onze prijs   474,29 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
Koppelingsset VALEO 826317 - Koppeling / montage-onderdelen auto-onderdelen order
Koppelingsset
artikelnummer: 826317
257,33 €
incl. 21% btw, Gratis verzending
  • Aantal tanden: 28
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met vliegwiel, Incl schroefset, Met koppelingsplaat, Met druklager
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met koppelingdrukplaat
  • Productlijn: KIT4P - CONVERSION KIT
  • Nieuw onderdeel
  • Spiebaan: 20,3 x 22,1
  • Gewicht (kg): 14,57
  • Koppeling: Ombouw van tweedelig vliegwiel naar eendelig vliegwiel
  • Uitwerpkracht [N]: 5900
  • Draaimoment [Nm]: 60
  • Buitendiameter koppelingsplaat [mm]: 228
  • VALEO  Koppelingsset
  • productnummer  826317
  • onze prijs   257,33 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
Dubbel massa vliegwiel LuK 415 0409 10 - Koppeling / montage-onderdelen auto-onderdelen order
Dubbel massa vliegwiel
artikelnummer: 415 0409 10
457,37 €
incl. 21% btw, Gratis verzending
  • Aandrijving: Handgeschakeld
  • Aantal gaten voor montage: 6
  • Aantal tanden: 136
  • Max. vrije hoek [graden]: 17
  • Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek): 6
  • Max. kantelspeling [mm]: 2,9
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder glijlager
  • LuK  Dubbel massa vliegwiel
  • productnummer  415 0409 10
  • onze prijs   457,37 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
Koppeling / montage-onderdelen onderdelen - Koppelingsset LuK 620 3084 00
Koppelingsset
artikelnummer: 620 3084 00
99,26 €
incl. 21% btw, excl. verzendkosten
  • Diameter [mm]: 200
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Met koppelingsplaat
  • Productlijn: BR 0222
  • LuK  Koppelingsset
  • productnummer  620 3084 00
  • onze prijs   99,26 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
Koppeling / montage-onderdelen onderdelen - Montagewerktuig, koppeling / vliegwiel LuK 400 0419 10
Montagewerktuig, koppeling / vliegwiel
artikelnummer: 400 0419 10
723,86 €
incl. 21% btw, Gratis verzending
  • Gereedschap: Aanvullende gereedschapsset
  • Voor fabrikant: VW, AUDI, SKODA, SEAT
  • Type versnellingsbak: DSG, 2CT
  • Aandrijving: Versnellingsbak met dubbele koppeling
  • Koppelingsuitvoering: voor droge koppeling
  • Versnellingsbak ID: 0AM, 0CW
  • Enkel in combinatie met: 400 0418 10
  • LuK  Montagewerktuig, koppeling / vliegwiel
  • productnummer  400 0419 10
  • onze prijs   723,86 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details

Koppeling / montage-onderdelen onderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur

De koppeling wordt gebruikt bij het schakelen om de motor kortstondig te ontkoppelen van de versnellingsbak en vlot deze opnieuw te verbinden. Deze beschermt de versnellingsmechaniek ook tegen overbelasting en dempt door de draaiende motor teweeggebrachte trillingen.

Opbouw van de koppeling

De voornaamste componenten zijn:

  • Het vliegwiel. Dit wordt op de krukas van de motor gemonteerd. Het dient als een aandrijving voor de koppeling en dempt trillingen.
  • De koppelingsdrukgroep. Deze bestaat uit een drukgroep, koppelingsplaat en diafragmaveer. De drukgroep is een behuizing die stevig met het vliegwiel van de motor verbonden is. De diafragmaveer oefent druk uit op de drukgroep, die de koppelingsplaat tegen het vliegwiel aandrukt. De drukgroep is verbonden met de behuizing met tandkransen. Wanneer de koppeling ontkoppeld wordt, gaat de door de diafragmaveer uitgeoefende druk omlaag en wordt de drukgroep losgemaakt van de koppelingsplaat.
  • De koppelingsplaat. Deze is op de ingaande as van de versnellingsbak geplaatst. De groefverbinding maakt het mogelijk dat de plaat langs de stang te beweegt. Wanneer de bestuurder schakelt, wordt de schijf weggetrokken van het vliegwiel en wordt er geen koppel meer overgedragen. Beide zijden van de plaat hebben voeringen om de wrijvingskracht te voorzien die vereist is voor het overdragen van het koppel.
  • Het druklager. Dit wordt op de draaias van de assemblage geplaatst. Wanneer de bestuurder het koppelingspedaal loslaat, drukt het lager de vingers van de diafragmaveer in en laat het de drukplaat los.
  • De koppelingsvork of hendel. Deze beweegt het lager wanneer het pedaal wordt ingedrukt. De vork is aan het pedaal verbonden door middel van een kabel en de hendel via een hydraulische aandrijving.

Onderhoudstips

  1. Breng de auto altijd in de eerste versnelling in gang. De enige uitzondering is wanneer u vertrekt op glad wegdek.
  2. Druk het koppelingspedaal met een snelle beweging volledig in, maar laat het langzaam los om slippen te vermijden.
  3. Wanneer u flink lang stilstaat, bijvoorbeeld bij verkeerslichten, probeer dan naar neutraal te schakelen: dat verlaagt de belasting op het druklager.
  4. Til zodra u in de vereiste versnelling geschakeld bent uw voet van het pedaal om te voorkomen dat u het per ongeluk indrukt.
  5. Overbelast uw auto niet.
  6. Als uw voertuig vastzit en de wielen doordraaien, is het niet aan te bevelen om de schommeltechniek te gebruiken. Op deze manier kunt u de voeringen gemakkelijk oververhitten en verbranden.
  7. Schakel niet omlaag tijdens een afdaling.
  8. Probeer kalm en voorzichtig te rijden. Snel starten, evenals de gewoonte om uw snelheid te controleren met de koppeling, leidt tot vroegtijdige defecten aan het systeem.

Tekenen voor een defect

Een grotere pedaalslag duidt op problemen aan het aandrijfmechanisme. De kabel kan uitgerekt geraken en er kan vloeistof lekken uit de hoofd- of hulpremcilinder. De brandende geur in de auto treedt op wanneer de componenten van de assemblage slippen. Dit probleem wordt vaak gevolgd door een afname van de voertuigprestaties, een hoger brandstofverbruik en kan zelfs leiden tot oververhitting van de motor. Moeilijkheden tijdens het schakelen, schokken, krakende geluiden en vreemd lawaai kunnen tekenen zijn dat de koppeling niet volledig ontkoppeld is. Soms kan de bestuurder trillingen waarnemen wanneer de koppeling ingeschakeld is. Dit gebeurt wanneer er olie op de voeringen komt, de diafragmaveer vervormd is, de motorsteunen los zitten of de vertandingen op de koppelingsplaat versleten zijn.

Oorzaken voor een defect

Een onvolledige ontkoppeling kan veroorzaakt worden door vervorming van de koppelingsplaat, slijtage aan de vertandingen of voeringen, een zwakke diafragmaveer of een defect aandrijfmechanisme. Dit is vaak het gevolg van corrosie op de getande naaf, veroorzaakt door onvoldoende smeermiddel. Slippen van het mechanisme treedt op ten gevolge van dezelfde oorzaken. Vervorming van de platen kan op zijn beurt veroorzaakt worden door een onjuiste installatie of oververhitting van de koppeling vanwege een agressieve rijstijl.

Soms zijn het slippen van de koppeling of schokken tijdens het gebruik het gevolg van olie op de wrijvingsplaten. Dit kan veroorzaakt worden door lekkende afdichtingen van de ingaande as van de versnellingsbak en de krukas, of een onjuist afgestelde hydraulische aandrijving.

Autodoc.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen

Bij onze online winkel kunt u altijd componenten voor de koppeling kopen aan een goede prijs. Meld u aan voor onze nieuwsbrief, houd onze nieuwe aanbiedingen in het oog en geniet van het winkelen.

Nuttige informatie over werking, oorzaken van storingen, diagnose en vervangingsintervallen