Koppeling / montage-onderdelen auto onderdelen
Kies zeker een wagen, anders riskeert u een artikel te kopen dat niet past in uw wagen. Merk op dat onze zoekfunctie u enkel van resultaten kan voorzien die relevant zijn voor een bepaald type voertuig.
Koppeling / montage-onderdelen onderdelen voor auto
Koppeling / montage-onderdelen auto onderdelen voor Top automodellen
Koppeling / montage-onderdelen: onderdelen voor de populairste automodellen
Koppeling / montage-onderdelen onderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
De koppeling wordt gebruikt bij het schakelen om de motor kortstondig te ontkoppelen van de versnellingsbak en vlot deze opnieuw te verbinden. Deze beschermt de versnellingsmechaniek ook tegen overbelasting en dempt door de draaiende motor teweeggebrachte trillingen.
Opbouw van de koppeling
De voornaamste componenten zijn:
- Het vliegwiel. Dit wordt op de krukas van de motor gemonteerd. Het dient als een aandrijving voor de koppeling en dempt trillingen.
- De koppelingsdrukgroep. Deze bestaat uit een drukgroep, koppelingsplaat en diafragmaveer. De drukgroep is een behuizing die stevig met het vliegwiel van de motor verbonden is. De diafragmaveer oefent druk uit op de drukgroep, die de koppelingsplaat tegen het vliegwiel aandrukt. De drukgroep is verbonden met de behuizing met tandkransen. Wanneer de koppeling ontkoppeld wordt, gaat de door de diafragmaveer uitgeoefende druk omlaag en wordt de drukgroep losgemaakt van de koppelingsplaat.
- De koppelingsplaat. Deze is op de ingaande as van de versnellingsbak geplaatst. De groefverbinding maakt het mogelijk dat de plaat langs de stang te beweegt. Wanneer de bestuurder schakelt, wordt de schijf weggetrokken van het vliegwiel en wordt er geen koppel meer overgedragen. Beide zijden van de plaat hebben voeringen om de wrijvingskracht te voorzien die vereist is voor het overdragen van het koppel.
- Het druklager. Dit wordt op de draaias van de assemblage geplaatst. Wanneer de bestuurder het koppelingspedaal loslaat, drukt het lager de vingers van de diafragmaveer in en laat het de drukplaat los.
- De koppelingsvork of hendel. Deze beweegt het lager wanneer het pedaal wordt ingedrukt. De vork is aan het pedaal verbonden door middel van een kabel en de hendel via een hydraulische aandrijving.
Onderhoudstips
- Breng de auto altijd in de eerste versnelling in gang. De enige uitzondering is wanneer u vertrekt op glad wegdek.
- Druk het koppelingspedaal met een snelle beweging volledig in, maar laat het langzaam los om slippen te vermijden.
- Wanneer u flink lang stilstaat, bijvoorbeeld bij verkeerslichten, probeer dan naar neutraal te schakelen: dat verlaagt de belasting op het druklager.
- Til zodra u in de vereiste versnelling geschakeld bent uw voet van het pedaal om te voorkomen dat u het per ongeluk indrukt.
- Overbelast uw auto niet.
- Als uw voertuig vastzit en de wielen doordraaien, is het niet aan te bevelen om de schommeltechniek te gebruiken. Op deze manier kunt u de voeringen gemakkelijk oververhitten en verbranden.
- Schakel niet omlaag tijdens een afdaling.
- Probeer kalm en voorzichtig te rijden. Snel starten, evenals de gewoonte om uw snelheid te controleren met de koppeling, leidt tot vroegtijdige defecten aan het systeem.
Tekenen voor een defect
Een grotere pedaalslag duidt op problemen aan het aandrijfmechanisme. De kabel kan uitgerekt geraken en er kan vloeistof lekken uit de hoofd- of hulpremcilinder. De brandende geur in de auto treedt op wanneer de componenten van de assemblage slippen. Dit probleem wordt vaak gevolgd door een afname van de voertuigprestaties, een hoger brandstofverbruik en kan zelfs leiden tot oververhitting van de motor. Moeilijkheden tijdens het schakelen, schokken, krakende geluiden en vreemd lawaai kunnen tekenen zijn dat de koppeling niet volledig ontkoppeld is. Soms kan de bestuurder trillingen waarnemen wanneer de koppeling ingeschakeld is. Dit gebeurt wanneer er olie op de voeringen komt, de diafragmaveer vervormd is, de motorsteunen los zitten of de vertandingen op de koppelingsplaat versleten zijn.
Oorzaken voor een defect
Een onvolledige ontkoppeling kan veroorzaakt worden door vervorming van de koppelingsplaat, slijtage aan de vertandingen of voeringen, een zwakke diafragmaveer of een defect aandrijfmechanisme. Dit is vaak het gevolg van corrosie op de getande naaf, veroorzaakt door onvoldoende smeermiddel. Slippen van het mechanisme treedt op ten gevolge van dezelfde oorzaken. Vervorming van de platen kan op zijn beurt veroorzaakt worden door een onjuiste installatie of oververhitting van de koppeling vanwege een agressieve rijstijl.
Soms zijn het slippen van de koppeling of schokken tijdens het gebruik het gevolg van olie op de wrijvingsplaten. Dit kan veroorzaakt worden door lekkende afdichtingen van de ingaande as van de versnellingsbak en de krukas, of een onjuist afgestelde hydraulische aandrijving.
autodoc.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
Bij onze online winkel kunt u altijd componenten voor de koppeling kopen aan een goede prijs. Meld u aan voor onze nieuwsbrief, houd onze nieuwe aanbiedingen in het oog en geniet van het winkelen.
Nuttige informatie over werking, oorzaken van storingen, diagnose en vervangingsintervallen
Top 15 bestsellers uit de afdeling Koppeling / montage-onderdelen
Aanbevolen reserveonderdelen uit de afdeling Koppeling / montage-onderdelen. Dit zijn de topkoopjes. Koop onze best verkopende artikelen of ontdek een ruime selectie aan andere aantrekkelijke aanbiedingen.