Brandstofsysteem auto onderdelen
Kies zeker een wagen, anders riskeert u een artikel te kopen dat niet past in uw wagen. Merk op dat onze zoekfunctie u enkel van resultaten kan voorzien die relevant zijn voor een bepaald type voertuig.
Brandstofsysteem onderdelen voor auto
Brandstoftoevoer auto onderdelen voor Top automodellen
Brandstoftoevoer: onderdelen voor de populairste automodellen
Brandstofsysteem onderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
Het brandstofsysteem van een voertuig is ontworpen om brandstof te behouden en te filteren en deze aan de cilinders van de motor te leveren. De stabiliteit en prestaties van de motor hangen hiervan af.
De opbouw van het brandstofsysteem
Brandstofsystemen van verschillende voertuigen kunnen van elkaar verschillen. Het voornaamste verschil ligt in de manier waarop de brandstof ingespoten wordt. Toch heeft elk voertuig een reservoir om brandstof in op te slaan, een filter om deze te zuiveren, een pomp om deze aan de motor te leveren, toevoer- en retourleidingen en sensoren die bijvoorbeeld het brandstofpeil of andere parameters in het oog houden.
Voertuigen op benzine beschikken over de volgende soorten brandstofinjectie:
- Singlepoint-brandstofinjectie (SPI). Een enkele injector levert brandstof aan het inlaatspruitstuk. Hier wordt het brandstof-luchtmengsel gevormd.
- Multipoint-brandstofinjectie (MPI). Hier is een injector aanwezig voor elke cilinder van het systeem; de brandstoftoevoerleiding is opgedeeld met behulp van een speciale brandstofverdeler.
- Directe brandstofinjectie. Dit omvat een hogedrukleiding met nog een pomp en een brandstofgalerij. De brandstof wordt rechtstreeks aan de verbrandingskamers geleverd onder hoge druk.
- Gecombineerde brandstofinjectie. Dergelijke brandstofsystemen worden uitgerust met brandstofgalerijen onder lage en hoge druk. Er worden hogedrukbrandstofinjectoren in de verbrandingskamers geïnstalleerd, terwijl lagedrukexemplaren in het inlaatspruitstuk geplaatst worden. Al naargelang de werkingsmodus van de motor, selecteert de regeleenheid de methode voor de levering van brandstof.
De volgende soorten injectiesystemen zijn gebruikelijk in dieselvoertuigen:
- Hogedrukbrandstofpomp. De brandstof wordt aan de injectoren geleverd door middel van een hogedrukpomp.
- Afzonderlijke verstuivers. Deze garanderen een gelaagde brandstofinjectie rechtstreeks in de verbrandingskamers. Deze componenten worden aangedreven door de nokkenas.
- Common-rail. Dit systeem bevat een galerij en een hogedrukbrandstofpomp. Er worden injectoren in de verbrandingskamers geïnstalleerd, die met de galerij verbonden zijn via een hogedrukleiding.
Onderhoudstips
- Tank uw voertuig vol met brandstof bij betrouwbare tankstations. Dit helpt corrosie en afzetting in het brandstofsysteem te vermijden, en voorkomt vervuiling van de componenten.
- Vervang het brandstoffilter op tijd. Als de doorstroomcapaciteit van een filter beperkt wordt, worden alle componenten van het brandstofsysteem blootgesteld aan zware belasting.
- Houd uw brandstofreservoir minstens halfvol, vooral bij koud weer. Anders kan condensatie moeilijkheden veroorzaken tijdens het starten van de motor. Soms begint het reservoir te roesten.
- Voeg elke zes maanden een speciaal additief toe in het brandstofreservoir voor het verwijderen van vocht. Dit is een uitstekende voorzorgsmaatregel die u de levensduur van de systeemcomponenten helpt te verlengen.
- Reinig de injectoren regelmatig. In sommige gevallen moet u een speciaal additief hiervoor gebruiken. Het is echter efficiënter om ze te laten reinigen in een garage.
Tekenen voor een defect
Het moeilijk starten van de motor of een lager vermogen kunnen veroorzaakt worden door matige prestaties van de brandstofpomp. Mankementen aan de motor in alle modi kan een symptoom zijn van een verstopt filter. Dezelfde symptomen kunnen optreden wanneer de retourleiding vervormd is. Dit laatste probleem gaat ook gepaard van een hoger brandstofverbruik. De geur van benzine, gekleurde plassen onder de auto na het parkeren en een aanzienlijk hoger brandstofverbruik zijn symptomen van een lek in het brandstofsysteem. Verstopte filters kunnen resulteren in ontstekingsfouten, vreemde geluiden en geschok tijdens het voortbewegen van de auto.
Oorzaken voor een defect
De problemen treden voornamelijk op door ondermaatse of vervuilde brandstof. Deze bevat deeltjes die het filter en andere systeemcomponenten verstoppen. Bijgevolg kan de pomp defect raken. Ook water is schadelijk, vooral voor dieselmotoren: componenten van het brandstofsysteem zijn gemaakt van voor corrosie vatbare materialen. Hierdoor kunnen de bewegende onderdelen vast komen te zitten. Bovendien wordt de doorstroomcapaciteit van de injectoren en drukregelaar negatief beïnvloed.
autodoc.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
U kunt altijd kwalitatief hoogwaardige componenten voor het brandstofsysteem kopen voor uw voertuig in onze online winkel. Ze worden aangeboden tegen betaalbare prijzen; Bovendien hebt u de mogelijkheid om te besparen op de verzending.
Top 15 bestsellers uit de afdeling Brandstoftoevoer
Aanbevolen reserveonderdelen uit de afdeling Brandstofsysteem. Dit zijn de topkoopjes. Koop onze best verkopende artikelen of ontdek een ruime selectie aan andere aantrekkelijke aanbiedingen.