Inhoudsopgave
Druklager koppeling kapot: symptomen en kosten van het vervangen
Op de vraag wat is een druklager luidt het antwoord dat dit een onderdeel is van de koppeling. Met behulp van het druklager wordt de kracht die op het koppelingspedaal wordt uitgeoefend overgebracht op de drukgroep. Het resultaat is dat de koppelingsplaat wordt ontkoppeld, zodat er in een andere versnelling kan worden geschakeld. Dit is hoe een koppeling werkt.
Door een onjuist gebruik van de koppeling kan de levensduur van de onderdelen van het koppelingssysteem, waaronder het druklager van de koppeling, aanzienlijk afnemen. Om dit te voorkomen is het belangrijk om de auto altijd in de eerste versnelling te starten, mag u geen versnellingen overslaan bij het opschakelen of meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen.
Symptomen dat de druklager kapot is
Er zijn een aantal aanwijzingen dat het druklager van de koppeling kapot is. Wanneer u het volgende opmerkt, is actie vereist:
- Ongebruikelijke geluiden: Tot de meest herkenbare symptomen horen een knarsend, piepend of jankend geluid bij het indrukken van het koppelingspedaal. Het geluid van het kapotte druklager kan hoorbaar zijn bij het in- of ontkoppelen van de koppeling, of het kan aanhouden tijdens het ingedrukt houden van het koppelingspedaal.
- Trillingen in het koppelingspedaal: Is het druklager kapot, dan veroorzaakt dat trillingen of schokken in het koppelingspedaal bij het indrukken ervan.
- Moeilijk schakelen: Een slecht functionerend druklager kan schakelen lastiger maken. Mogelijk hebt u moeite om de versnellingen soepel in of uit te schakelen en is er weerstand of een knarsend geluid wanneer u probeert naar een andere versnelling te schakelen.
Slippende koppeling: Naarmate het druklager slijt, kan de koppeling gaan slippen. Dit wil zeggen dat de koppeling niet voldoende aangrijpt om het vermogen van de motor over te brengen op de versnellingsbak. Wellicht vermindert de acceleratie, neemt het motorvermogen af of neemt het motortoerental toe zonder dat de snelheid van de auto evenredig toeneemt. - Weerstand van de koppeling: Is het druklager van de koppeling kapot, dan kan dit ook leiden tot weerstand, wat wil zeggen dat de koppeling niet volledig ontkoppelt wanneer het pedaal wordt ingedrukt. Hierdoor kan het moeilijk zijn om in de auto in de vrij te zetten of van versnelling te veranderen, doordat de koppeling weerstand ondervindt en knarst.
Ongewoon koppelingsmoment: Als het druklager kapot is, voelt mogelijk het aangrijppunt van de koppeling, het punt waarop de koppeling in werking treedt nadat het koppelingspedaal is losgelaten, inconsistent of niet zoals normaal aan. Het koppelingspunt kan hoger of lager zijn dan anders, wat het lastiger maakt om het juiste koppelingspunt te vinden. - Zodra de bovengenoemde verschijnselen zich voordoen, moet u ernaar laten kijken door een monteur. Doorrijden met een kapotte druklager is niet verstandig, omdat ingeval van een te ernstige slijtage schakelen niet meer mogelijk is.
Druklager vervangen kosten
Voor de druklager zelf moet gewoonlijk tussen de € 35,- en € 90,- worden neergeteld. De kosten voor het onderdeel en de arbeid bedragen € 335,- tot € 890,-. De prijs die moet worden afgerekend voor de vervanging van het druklager bestaat uit twee componenten: de kosten van het onderdeel en het arbeidsloon. De arbeidstijd die nodig is om het druklager te vervangen kan soms oplopen tot 8 uur, wat neerkomt op een hele werkdag. De tijd die voor deze reparatiewerkzaamheden nodig is, verschilt per merk en model. Overweeg om ook meteen een nieuwe koppelingsplaat voor de auto te laten plaatsen.
De vervanging van een kapot druklager is gecompliceerd. Hoewel u online voordelig een druklager voor de Peugeot 307 kunt kopen, kunt u het onderdeel het best door een garage laten vervangen. Overigens wordt geadviseerd om ook meteen de koppeling en het vliegwiel van de auto te vervangen.
Druklager koppeling kosten
De kosten om het druklager te vervangen verschillen per auto, maar kunnen vanwege de benodigde arbeidsuren oplopen tot wel € 1000,-.
Druklager koppeling vervangen: stapsgewijze instructies
Deze lagers worden op de volgende manier vervangen:
- Krijg toegang tot de oude druklagers en verwijder deze, alsook de afdichtingsring en de leiding.
- Plaats het nieuwe druklager en draai dan de bevestigingsbouten op gelijkmatige wijze vast, zodat het druklager niet kan kantelen. Bij een hydraulische druklager moet na de vervanging de afdichtingring handmatig worden vastgedraaid. Test na het vervangen wat de koppeling doet en of deze goed werkt.