Inhoudsopgave
Koppelingscilinder: kapot symptomen, vervangingskosten, functies, ontluchten en reparatie van lekkages
Als je een handgeschakelde auto hebt dan heb je ook een cilinder voor de koppeling. Deze zorgt ervoor dat de motor ontkoppelt wordt, zodat je kunt schakelen. Het kan gebeuren dat de koppelingscilinder kapot gaat. Hiervoor zijn meerdere symptomen aan te wijzen. Welke dit zijn en hoe het zit met de reparatiekosten lees je in deze blog.
Wat is koppelingscilinder?
De koppelingscilinder heeft als taak om de koppelingsvloeistof samen te drukken. Dit gebeurt op het moment dat de koppeling wordt ingedrukt en leidt ertoe de koppeling word vrijgemaakt, zodat het mogelijk is om in een andere versnelling te schakelen. Auto’s die met een handmatige versnellingsbak zijn uitgerust, beschikken vaak over een koppelingscilinder. Voertuigen met een automaat hebben geen koppelingscilinder.
hoofdkoppelingscilinder of werkcilinder genoemd. Deze cilinder zorgt ervoor dat de koppelingsplaten zich openen en je daarna kunt schakelen.
Doordat dit systeem hydraulisch is, heb je een kans op lekken. In zo’n geval functioneert koppelingshoofdcilinder niet meer. Er zijn verschillende symptomen die wijzen op een koppelingscilinder die kapot is.
FRENKIT Reparatieset, hoofdcilinder
19 mm
SACHS Hoofdcilinder van de koppeling
Met sensor
TRW Hoofdcilinder van de koppeling
SACHS Hoofdcilinder van de koppeling
Met sensor
VALEO Hulpkoppelingscilinder
Koppelingscilinder kapot symptomen
Er zijn een aantal symptomen voor een defecte koppelingscilinder. Dit zijn ze:
- Het koppelingspedaal blijft hangen en komt niet meer omhoog nadat deze is ingedrukt.
- Het lukt niet meer om te schakelen omdat de koppeling niet meer goed kan worden ontkoppeld.
- Het peil in het reservoir voor de remvloeistof is te laag en moet regelmatig worden bijgevuld.
In elk van deze gevallen moet er een controle en mogelijke reparatie worden uitgevoerd. Waar zit de koppelingscilinder? Deze is te vinden achter het rempedaal.
Verontreinigde of te weinig koppelingsvloeistof
Het kan gebeuren dat de koppelingsvloeistof vervuild raakt. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat bepaalde afdichtingen niet meer goed functioneren. Op deze wijze kan er vuil in de koppelingsvloeistof terechtkomen en de koppelingshoofdcilinder minder goed functioneren. Een andere mogelijkheid is dat de koppelingscilinder lekt en er zo vloeistof verdwijnt uit het systeem. Een nieuwe koppelingscilinder van je auto kun je aanschaffen op de site van Autodoc.
Moeilijkheden met schakelen
Er zijn diverse oorzaken dat er moeilijk geschakeld kan worden. De oorzaak kan liggen in te weinig transmissievloeistof, slijtage aan de tandwielen of afdichtingsringen en defecte lagers, synchroniseerringen of schakelvork.
Als je moeilijkheden ondervindt met het schakelen, kan dit ook te wijten zijn aan een slecht functionerende koppelingshoofdcilinder. Vaak gaat het, ook hier, om een probleem met de koppelingsvloeistof. Het kan voorkomen dat de koppeling gaat slippen. Ook is het mogelijk dat de versnellingspook spontaan uit de versnelling springt. In zo’n geval is het belangrijk om de auto na te laten kijken door een professional die mogelijk de koppelingscilinder zal ontluchten.
Slecht werkend koppelingspedaal
Als je het koppelingspedaal indrukt en deze komt niet meer omhoog, kan dit ook wijzen op de lekkende koppelingshoofdcilinder. Het is ook mogelijk dat het pedaal slap aanvoelt bij het intrappen. Ook in deze gevallen is er waarschijnlijk een lek, waardoor de vloeistofdruk geheel of gedeeltelijk wegvalt.
SACHS Hulpkoppelingscilinder
BOSCH Hoofdcilinder van de koppeling
LPR Hoofdcilinder van de koppeling
LuK Hoofdcilinder van de koppeling
Zonder sensor
VALEO Hoofdcilinder van de koppeling
voor voertuigen met stuur links
Koppelingscilinder lek
Als het peil van de transmissievloeistof minder wordt, kan de ontluchtingsschroef loszitten of is er een lekke slang die moet worden vervangen. De kosten voor het vastdraaien van de ontluchtingsschroef zijn nihil en een slang is al tegen een lage prijs verkrijgbaar.
Koppelingscilinder vervangen kosten
De prijs voor de vervanging van een koppelingscilinder varieert van € 300 tot € 800. Bij deze prijs zijn meestal de vervanging van de koppeling, koppelingsplaten en drukgroep inbegrepen. Daarnaast zal de monteur de transmissieolie verversen.
Een koppelingscilinder vervangen, brengt kosten met zich mee. Het is erg moeilijk om een exacte prijsopgave te geven, aangezien de prijzen verschillen per automerk en model. Een koppelingscilinder van een Peugeot 308 heeft bijvoorbeeld een andere prijs dan die van een VW Golf. Daarbij worden er vaak nog meer onderdelen tegelijkertijd vervangen, zoals transmissievloeistof. Dit brengt ook weer kosten met zich mee.
De beste producten op dit gebied: