Inhoudsopgave
Homokineet van de auto: functies, geluid en andere symptomen van defect, vervanging
Een klikkend geluid dat je hoort wanneer je door de bocht rijdt, wijst hoogstwaarschijnlijk op een defect van een homokineet in de auto. In dit artikel lees je hoe je deze vervangt.
De homokineet: functie
De homokinetische koppeling of homokineet in de auto is een verbinding tussen een ingaande en uitgaande as, die zorgt voor een overbrenging van een constante draaisnelheid ongeacht de variabele hoek van de verbinding. Dit is ideaal voor de aandrijving van de voorwielen, waar de hoek verandert bij een stuurbeweging. Dankzij de homokinetische koppeling blijven ze draaien aan dezelfde snelheid.
Iedere moderne auto met voorwiel- of 4-wielaandrijving (en tegenwoordig ook wagens met achterwielaandrijving of aparte wielophanging) is voorzien van vier homokineetkoppelingen: twee binnenste die de transmissie verbinden met de aandrijfassen, en twee buitenste voor verbinding van de aandrijfas aan het wiel.
De meeste fabrikanten bevelen vervanging om de 80.000 km aan. Het is echter geen uitzondering dat een auto 150.000 km op de teller heeft staan met al zijn oorspronkelijke homokineten intact
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
GSP Homokineet reparatie set, aandrijfas
Met schroeven
MAPCO Homokineet reparatie set, aandrijfas
Vooras, Wielzijde
SKF Homokineet reparatie set, aandrijfas
MEYLE Homokineet reparatie set, aandrijfas
ORIGINAL Quality, Versnellingsbak zijde, Zonder ABS-ring
MEYLE Homokineet reparatie set, aandrijfas
ORIGINAL Quality, Wielzijde, Vooras, Met ABS-ring
Slijtage homokineet: de tekenen
De homokineet is een uiterst duurzaam onderdeel. Wanneer een probleem optreedt, betreft het vaak de plastic / rubberen hoes. Een onderdeel is met speciaal vet ingesmeerd en afgedicht door de beschermende hoes. Wanneer deze beschadigd is, lekt het vet eruit. De verminderde smering veroorzaakt snellere slijtage van de koppeling. Ook kan vuil en vocht tot het onderdeel doordringen, hetgeen extra slijtage veroorzaakt. De hoezen van de buitenste homokineten gaan er meestal het eerste aan, aangezien ze meer te lijden hebben dan de binnenste. In geval van een beschadigde hoes zijn sporen van vet op de velg te vinden. Dit is duidelijk een ander smeermiddel dan lager- of chassisvet en heeft een groene of zwarte kleur.
Al eerder werd het klik-klakgeluid vermeld, meest duidelijk hoorbaar bij het rijden door de bocht. Het probleem wordt vaak geassocieerd met het stuurhuis. Het is echter het typische geluid als resultaat van onvoldoende smering van de homokineet.
Vervanging kapot homokineet
Een homokineetset bestaat doorgaans uit
• 1 homokineet
• 1 hoes
• 1 tube vet
• 1 moer (voor zover van toepassing)
• 2 klemmen voor de hoes
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
GSP Homokineet reparatie set, aandrijfas
Borgring binnen, Polychloropren (Neopren)
MEYLE Homokineet reparatie set, aandrijfas
Wielzijde, Achteras, Met ABS-ring
GSP Homokineet reparatie set, aandrijfas
Borgring binnen
GSP Homokineet reparatie set, aandrijfas
Middle groove
MAPCO Homokineet reparatie set, aandrijfas
Vooras, Wielzijde
De vervanging is overigens een tamelijk arbeidsintensieve taak en daarom is het verstandig om iemand te vragen om assistentie bij deze werkzaamheden. Voor het vervangen van de buitenste homokineten, volg de volgende stappen:
• Trek de handrem aan
• Verwijder de wieldop en vervolgens de borgmoer en sluitring van de aandrijfas
• Draai de moeren van de voorste wielen.
• Plaats een krik aan elke kant van de auto voor steun en voorwielen van de grond
• Maak de moer van de stuurkogel los maar verwijder hem niet. Druk met een daarvoor geschikte stang de lagere draagarm naar onderen om de stuurkogel uit de naafassemblage te verwijderen.
• Wanneer hij eruit is, verwijder de moer en plaats de draagarm naar omlaag. Kijk uit dat je de stuurkogelhoes niet beschadigt. De binnenste homokineet kan nu uit de transmissiebak worden gehaald.
• Trek de naafassemblage naar buiten. Glij de homokineet van de naaf en trek de aandrijfas uit zijn originele positie. Laat een assistent op het rempedaal trappen. Dit blokkeert de remblokken terwijl je de borgmoer van de aandrijfas verwijdert en zorgt ervoor dat de naaf niet draait.
• Verwijder de klem van de homokineethoes en verwijder de homokineet van de aandrijfas.
• Installeer alle bovenstaande onderdelen in de omgekeerde volgorde en plaats het wiel terug.
De kosten voor een reparatieset verschillen sterk afhankelijk van het model en merk van je wagen. Zo kan een homokineet voor een Ferrari inclusief set en aandrijfas online voor ongeveer € 60 worden besteld. Wanneer je de reparatie door een garage laat uitvoeren, ben je al gauw zo'n € 300 - € 500 arbeidsloon kwijt, zeker als je de assen ook nog eens laat vervangen.
Een nuttige video over het onderwerp: