Inhoudsopgave
Wat is een differentieelslot?
Een differentieelslot helpt op oneffen wegoppervlakken zoals bijvoorbeeld op het terrein of onvaste oppervlakken de tractie te verbeteren. Het is tevens een effectief instrument bij het optrekken wanneer je uit de bocht komt. Hoe functioneert een differentieelslot eigenlijk? Deze vraag levert een andere vraag op.
Wat is een differentieel?
Om te begrijpen wat een differentieel voor de auto is, moeten we zijn functie en constructie nader bekijken. Een aangedreven as heeft altijd als basis een differentieelaandrijving. Zijn voornaamste taak is het mogelijk maken dat de wielen aan verschillende snelheid kunnen draaien. Hieruit volgt dat de wielen niet met elkaar verbonden zijn. Dit is met name in bochten belangrijk. Het wiel aan de buitenkant van de bocht draait, afhankelijk van de hoek, sneller dan het wiel aan de binnenkant van de bocht. Het buitenste wiel moet immers in dezelfde tijd een grotere afstand afleggen. Wanneer beide wielen met elkaar verbonden zouden zijn, draaiden ze ook even snel. Wanneer ze dan aan gelijke snelheid verschillende afstanden zouden afleggen, zou het buitenste wiel sneller doordraaien en slippen. Dit kan op verharde wegen tot gevaarlijke situaties leiden. Het op de as overdraagbare koppel wordt dan bepaald door het wiel met de minste grip op de weg. Dit is wat het differentieel tegenwerkt. Door een bepaalde volgorde van tandwielen stelt het de beide banden in staat, onafhankelijk van elkaar te draaien.
LuK Reparatieset, differentieel
FAST Reparatieset, differentieel
LuK Reparatieset, differentieel
INA Reparatieset, differentieel
BorgWarner Pomp, lamellenkoppeling 4-wielaandrijving
Wat is een sperdifferentieel?
Een differentieelslot doet precies het tegenovergestelde van wat hierboven werd beschreven. Het verhindert dat wielen aan verschillende snelheid draaien. Weliswaar heeft de werking van het differentieel grote voordelen, deze zijn niet in alle situaties wenselijk. Bij het rijden op niet-verharde wegen en ongelijke ondergrond zoals op ijs, weidegrond, terrein, sneeuw en modder kan dit problemen veroorzaken. Wanneer bijvoorbeeld een wiel vastzit in de modder en dan doordraait, kan het zijn dat het andere wiel stil blijft staan. Zo vindt er helemaal geen voortbeweging meer plaats. Dit zie je in de winter telkens weer gebeuren bij veel auto’s.
Om dit effect tegen te gaan, zijn bepaalde auto’s uitgerust met een differentieel met blokkerende werking. Dit noemen we een sperdifferentieel of differentieelslot. Eén wiel krijgt door de werking van de differentieelblokkering een groter koppel. Dat zie je ook bij terreinwagens, waarbij een wiel het contact met de bodem kan verliezen en het andere de slip moeten compenseren. In het offroad-gebeuren worden ook sperdifferentiëlen gebruikt bij vierwielaandrijvingen voor de verdeling van koppel tussen de beide aandrijfassen. Dit zogenaamde middendifferentieel wordt achter de versnellingsbak ingebouwd. De auto versnellingsbakolie smeert behalve de transmissie ook het differentieel.
Automatisch en manueel
De verschillende differentieelblokkeringen vallen onder twee hoofdtypen: een automatisch en een handmatig sperdifferentieel.
Een automatisch sperdifferentieel zal automatisch inschakelen bij verlies van grip en schakelt uit zodra de tractie weer is hersteld. Een handmatig differentieelslot geeft de bestuurder controle en laat hem beslissen wanneer er wel of geen extra tractie nodig is. Er zijn een aantal verschillende systemen die werken met een knop op het dashboard of de versnellingspook. Ze functioneren pneumatisch, met een elektromagneet of via een kabel.
FEBI BILSTEIN Moer, conisch tandwiel
VAICO Pomp, lamellenkoppeling 4-wielaandrijving
VAICO Pomp, lamellenkoppeling 4-wielaandrijving
BTA Reparatieset, differentieel
BorgWarner Pomp, lamellenkoppeling 4-wielaandrijving
Een sperdifferentieel moet niet worden ingeschakeld bij het rijden op de weg, tenzij de weersomstandigheden zoals sneeuw of ijzel om extra tractie vragen. Gebruik het systeem bij het offroad-rijden, of bij het rijden op moeilijk terrein zoals onverharde weg, grint, modder of sneeuw. In principe is dit een onderdeel voor auto’s die worden ingezet voor rally’s, op het terrein en voor vrachtwagens.
Elektronisch
Veel moderne auto’s zijn voorzien van een tractiecontrolesysteem, als vervanging van of toevoeging aan het differentieelslot. Voorbeelden hiervan zijn het elektronisch sperdifferentieel EDL van Volkswagen en TC+ van Opel, voor het eerst ingebouwd als differentieel in de Opel Astra. Strikt genomen is dit geen sperdifferentieel, maar een systeem dat reageert op de gegevens van de wielsnelheidssensor. Wanneer een wiel ten opzichte van een ander wiel te snel draait, treedt het tractiecontrolesysteem in werking en remt het af. Meer vermogen wordt overgedragen op het andere wiel. Het elektronische type raakt toenemend als veiligheidssysteem in zwang in combinatie met ESP.
De beste producten op dit gebied:
- Differentieel BMW E90
- Differentieel Golf 4
- Audi TT Quattro differentieel
- Differentieel Jeep Grand Cherokee
- Differentieel Opel Corsa