Inhoudsopgave
Koppeling ontluchten: wanneer, waarom en kosten
Een koppeling ontluchten wil zeggen dat alle vloeistof en lucht uit het koppelingssysteem onderdelen van auto wordt verwijderd. Dit kan noodzakelijk zijn als er lucht in de koppeling terechtkomt, met als gevolg dat je een sponzig koppelingspedaal krijgt en een slippende koppeling die niet goed aangrijpt. We zullen hier uitleggen wat het moment is om dit te doen, waarom het moet worden gedaan en op welke kosten je kunt rekenen.
Waarom de koppeling ontluchten
Omdat remvloeistof voor auto geneigd is om vocht aan te trekken en zich mettertijd met water vermengt, krijgt de vloeistof een ander kookpunt. In het ergste geval kunnen er zich bij hoge temperaturen dampbellen in de nokkenascilinder vormen. De vorming van dergelijke bellen kan leiden tot problemen met de ontkoppeling. Vandaar dat het koppelingscilinder ontluchten belangrijk is voor de goede werking.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
FRENKIT Reparatieset, hoofdcilinder
19 mm
SACHS Hoofdcilinder van de koppeling
Met sensor
TRW Hoofdcilinder van de koppeling
SACHS Hoofdcilinder van de koppeling
Met sensor
VALEO Hulpkoppelingscilinder
Wanneer de koppeling ontluchten: symptomen
De symptomen dat er lucht in de koppeling zit, zijn de volgende:
- Er kan sprake zijn van een lekkage als het peil van de koppelingsvloeistof laag is.
- Het koppelingspedaal voelt sponzig aan.
- Het aangrijppunt van de koppeling is veranderd.
- Het ontkoppelen van de koppeling gaat moeilijk.
- Weerstand tijdens het schakelen.
Hoe de koppeling te ontluchten
Wanneer je de koppeling ontlucht, zorg er dan voor dat het peil van de vloeistof niet onder het minteken komt. Vooral als het systeem waarbij de hydraulische leiding een ontluchter heeft, kunnen er zich problemen voordoen. Deze hydraulische koppeling ontluchten moet bij voorkeur manueel worden uitgevoerd.
Hoe de koppeling ontluchten: zonder vacuümpomp
Het manueel ontluchten van de koppeling gaat als volgt:
- Het koppelingspedaal indrukken.
- Het ontluchtingsventiel openen.
- Houd het koppelingspedaal ingedrukt en laat deze niet los.
- Het luchtventiel sluiten.
- Laat het koppelingspedaal langzaam opkomen.
Het koppeling ontluchten lukt niet naar behoren als er apparatuur voor de ontluchting voor het remsysteem van auto is aangesloten. De kans bestaat namelijk dat bij het indrukken van het koppelingspedaal met aangesloten ontluchtingsuitrusting het hydraulische druklager overbelast wordt. Daarom is vervanging van het lager nodig, omdat het goed functioneren niet kan worden gewaarborgd.
Hoe de koppeling ontluchten: met behulp van een vacuümpomp
Het is ook mogelijk om de koppeling te ontluchten met een vacuümpomp. Dat gaat als volgt:
- Sluit de drukontluchter aan op de bovenzijde van het koppelingsvloeistofreservoir.
- Druk de koppeling in om een vacuüm in het systeem te creëren.
- Sluit een flexibele slang aan op het ontluchtingsventiel en voer deze door naar een container.
- Zet het ontluchtingsventiel langzaam open totdat er vloeistof en luchtbellen uit komen.
- Komen er geen luchtbellen meer naar buiten, sluit dan het ventiel en verwijder de vacuümontluchter.
Koppeling ontluchten: verschillen in de procedure voor verschillende auto's
Het ontluchten van de koppeling kan per auto enigszins variëren (zie de voorbeelden in het onderstaande overzicht).
Model voertuig |
Speciale kenmerken bij het ontluchten van de koppeling |
Volvo V70 |
De koppelingscilinder is links vooraan op de versnellingsbak te vinden. |
Ford Fiesta |
Voorzien van een hydraulisch druklager, ontluchtingsnippel op de bak. |
Nissan Qashqai |
Heeft een hydraulische koppeling, manuele ontluchting. |
Opel Vivaro |
Manuele ontluchting van de koppeling. |
Ford Transit |
De ontluchtingsnippel zit op de koppelingscilinder op de versnellingsbak. |
Ford Focus |
Uitgerust met een hydraulische koppeling. |
Fiat Ducato |
Nippel te openen door borgveer van de leiding iets los te halen en dan de leiding naar buiten te trekken. |
Koppeling ontluchten kosten
Het ontluchten van de koppeling is een eenvoudige ingreep, waarvoor een garage gemiddeld € 75,- in rekening brengt. Deze prijs geldt voor de ontluchting met een vacuümpomp. De prijs kan worden verlaagd naar nihil door de ontluchting zelf te doen, vooral als er geen vacuümpomp nodig is.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
SACHS Hulpkoppelingscilinder
BOSCH Hoofdcilinder van de koppeling
FRENKIT Reparatieset, hoofdcilinder
19 mm
LPR Hoofdcilinder van de koppeling
LuK Hoofdcilinder van de koppeling
Zonder sensor
FAQ
Hoe de aanwezigheid van lucht in de koppeling bepalen?
Aanwijzingen dat er lucht in de koppeling zit zijn een te laag niveau van de koppelingsvloeistof, een sponzig aanvoelend koppelingspedaal, de koppeling grijpt anders aan of het ontkoppelt moeilijk. Mogelijk ondervindt je tijdens het schakelen weerstand.
Hoe lang duurt het ontluchten van de koppeling?
De ontluchting van de koppeling is een klusje dat in ongeveer 5 minuten kan worden geklaard, op voorwaarde dat er geen andere problemen zijn met het systeem.
Hoe vaak moet de koppeling worden ontlucht?
Er is geen reden om de koppeling regelmatig te ontluchten. Het hoeft alleen te gebeuren als je merkt dat je koppelingspedaal weer sponzig begint aan te voelen of als je een van de andere mogelijke symptomen ervaart die hierboven zijn genoemd.
Hoe de koppeling ontluchten bij het vervangen van remvloeistof?
De koppeling kan zowel manueel als vacuüm worden ontlucht. Manueel kan zelf worden gedaan door het koppelingspedaal in te drukken, het ontluchtingsventiel open te maken, koppelingspedaal ingedrukt te houden, het ventiel weer dicht te doen en het koppelingspedaal weer op te laten komen.
De beste producten op dit gebied: