Dit artikel is bedoeld om basisvragen over auto-koppelingen te beantwoorden: Wanneer is het nodig om de koppeling te vervangen? Na hoeveel kilometer? Hoeveel kost de vervanging en hoe lang duurt het?
Prijs voor het vervangen van een koppeling bij een VW
In 2025 bedragen de gemiddelde kosten voor het vervangen van de koppeling in VW-auto's tussen 650 en 1650 euro. De uiteindelijke prijs hangt af van het model, het bouwjaar en de complexiteit van de montage van het onderdeel.
VW-koppeling vervangen: hoeveel kost het om te wisselen? Tabel met offertes voor 2025
De prijs is inclusief de kosten van zowel onderdelen als arbeidsloon.
VW-model
Kosten
Golf
750 - 1200 €
T-Roc
850 - 1350 €
Tiguan
950 - 1500 €
T-Cross
650 - 1050 €
Polo
650 - 1050 €
Passat
850 - 1350 €
Arteon
950 - 1500 €
Touareg
1050 - 1650 €
T-Cross
650 - 1050 €
ID.3
950 - 1500 €
Beoordelingen - 64
Product informatie
Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met koppelingsdruklager, Zonder glijlager
Productlijn:
BR 0241
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met vliegwiel, Incl schroefset, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf
Afstelling:
Met automatische bijstelling
Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek):
7
Hoeveel kost het om een koppeling van een VW in een garage te vervangen?
In 2025 liggen de gemiddelde kosten voor het vervangen van een VW-koppeling in een garage (exclusief de kosten van reserveonderdelen) tussen 375 en 850 euro. De kosten kunnen worden beïnvloed door zowel het automodel als de locatie van de garage.
VW-model
Arbeidskosten
Golf
425 - 625 €
T-Roc
475 - 700 €
Tiguan
525 - 775 €
T-Cross
375 - 550 €
Polo
375 - 550 €
Passat
475 - 700 €
Arteon
525 - 775 €
Touareg
575 - 850 €
T-Cross
375 - 550 €
ID.3
525 - 775 €
Deze prijzen zijn exclusief de kosten van reserveonderdelen.
VW-koppeling vervangen: wanneer moet een koppeling vervangen worden?
De koppeling moet meestal na 100.000 tot 150.000 kilometer worden vervangen. Het uiteindelijke tijdstip hangt af van veel factoren, zoals het automodel, de rijstijl en meer.
Na verloop van tijd slijt de koppeling, wat kan leiden tot een aantal problemen, waaronder de volgende tekenen:
Slippen: de koppeling slipt waardoor deze niet langer voldoende vermogen van de motor naar de transmissie kan overbrengen. Dit kan merkbaar zijn door een brandgeur, schommelende motortoerentallen bij het accelereren of traag schakelen.
Aangrijppunt van de koppeling: het punt waarbij de koppeling 'aangrijpt' is erg hoog of erg laag.
Geluid van de koppeling: een piepend geluid is hoorbaar wanneer het koppelingspedaal wordt ingetrapt of losgelaten.
Zware slag van het koppelingspedaal: het koppelingspedaal is moeilijk of niet in te trappen.
Hoe lang duurt het om een koppeling te vervangen bij een VW?
Over het algemeen kan de procedure tussen de 2 en 7 uur duren.
Iets meer dan 2 uur: voor modellen met handgeschakelde versnellingsbak en gemakkelijke toegang tot de benodigde onderdelen.
Meer dan 7 uur is nodig om de koppeling te vervangen op complexe modellen met automatische transmissie, als het metaal is verroest en als het de eerste keer is dat de monteur de koppeling bij dit automodel vervangt.
Beoordelingen - 11
Product informatie
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Met ontkoppelingsvork, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk
Aandrijving: Versnellingsbak met dubbele koppeling
Koppeling vervangen bij een VW: doe-het-zelf of laten doen?
Gemiddeld kun je 375 tot 850 euro besparen als je de koppeling op een VW zelf vervangt in vergelijking met een werkplaats. Als je geen ervaring of kennis hebt van autoreparaties, moet je contact opnemen met een ervaren werkplaats.
VW-model
Kosten (doe-het-zelf)
Kosten (werkplaats)
Golf
325 - 575 €
425 - 625 €
T-Roc
375 - 650 €
475 - 700 €
Tiguan
425 - 725 €
525 - 775 €
T-Cross
275 - 500 €
375 - 550 €
Polo
275 - 500 €
375 - 550 €
Passat
375 - 650 €
475 - 700 €
Arteon
425 - 725 €
525 - 775 €
Touareg
475 - 800 €
575 - 850 €
T-Cross
275 - 500 €
375 - 550 €
ID.3
425 - 725 €
525 - 775 €
De beste koppeling voor een VW kiezen
VW gebruikt vaak koppelingen van LUK, de originele fabrikant van koppelingen voor veel VW-modellen, in zijn wagens.
Sommige VW-modellen hebben een dubbelmassavliegwiel. Dit onderdeel helpt trillingen van de motor te dempen, waardoor de rit soepeler en comfortabeler wordt. Als je de koppeling vervangt bij modellen met een dubbelmassavliegwiel, moet je ervoor zorgen dat de nieuwe koppeling daarmee compatibel is.
VW heeft zijn eigen coderingssysteem voor koppelingen. Kennis van dit systeem kan je helpen om de juiste koppeling voor jouw auto te vinden.
Blader door de catalogus met koppelingen voor de meest gangbare VW-modellen:
De VW-koppeling vervangen: waar moet je op letten?
Hier volgen voorbeelden van de speciale aspecten van het vervangen van een koppeling bij VW:
Codering: VW gebruikt zijn eigen codesysteem voor zijn koppelingen. Als je dit systeem kent, kun je de juiste koppeling voor jouw auto vinden.
OEM-onderdelen: VW raadt aan om alleen OEM-onderdelen te gebruiken bij het vervangen van de koppeling. Deze onderdelen garanderen een hoge kwaliteit en betrouwbaarheid.
Speciaal gereedschap: sommige VW-modellen vereisen speciaal gereedschap om de koppeling te vervangen. Zorg ervoor dat je al het benodigde gereedschap bij de hand hebt als je de koppeling zelf gaat vervangen.
AUTODOC bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag vervangen kosten van een onderdelen
-18%
Beoordelingen - 8
Product informatie
Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met koppelingdrukplaat, met vliegwiel, met drukplaatbouten, voor gebruik in de motorsport
Diameter [mm]: 240
Aantal tanden: 23
Productlijn:
Performance
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder druklager, Met koppelingsplaat
Spiebaan:
21,8 x 24,2 - 23
Koppeling:
voor voertuigen met éénplaatskoppeling
Monteerwijze:
niet voorgemonteerd
Max. overdraagbaar motormoment [Nm]:
530
Koppelingsuitvoering:
torsiegeveerde koppelingsplaat met organische voeringen
Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder glijlager
Productlijn:
BR 0241
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Met vliegwiel, Incl schroefset, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf
Afstelling:
Met automatische bijstelling
Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek):
7
Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met koppelingsdruklager, Met koppelingdrukplaat, met dubbelmassa vliegwiel, met vliegwielbouten, met drukplaatbouten
Diameter [mm]: 240
Aantal tanden: 23
Productlijn:
ZMS Modul XTend plus CSC
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met koppelingsplaat