Het doel van dit artikel is om een basiskennis te geven van problemen met de koppeling van een auto: Wanneer moet de koppeling worden vervangen? Na welke kilometerstand? Welke kosten kunnen worden verwacht voor de vervanging en hoe lang duurt het proces meestal?
Prijs voor het vervangen van een koppeling bij een BMW?
De kosten voor het vervangen van de koppeling bij BMW-wagens in 2025 liggen tussen 750 en 1650 euro. De prijzen variëren afhankelijk van het model, het bouwjaar en de complexiteit van de montage van het onderdeel.
BMW-koppeling vervangen: hoeveel kost het om te wisselen? Tabel met offertes voor 2025
BMW-model
Kosten
1 Series
850 - 1250 €
3 Series
1050 - 1450 €
5 Series
1250 - 1650 €
X1
750 - 1150 €
X3
950 - 1350 €
X5
1150 - 1550 €
X4
1050 - 1450 €
7 Series
1250 - 1650 €
Z4
1050 - 1450 €
2 Series
950 - 1350 €
4 Series
1150 - 1550 €
De prijs is inclusief de kosten van zowel onderdelen als arbeidsloon.
-46%
Beoordelingen - 21
Product informatie
Aantal tanden: 22
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Speciaal gereedschap voor montage is niet noodzakelijk
Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met glijlager
Productlijn:
RepSet DMF
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Met ontkoppelingsvork, Met vliegwiel, Incl schroefset, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Dubbelmassavliegwiel zonder nokkenschijf
Afstelling:
Met automatische bijstelling
Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek):
5
Hoeveel kost het om een koppeling van een BMW in een garage te vervangen?
In 2025 zullen de gemiddelde kosten voor het vervangen van een BMW-koppeling in een garage (exclusief de kosten van reserveonderdelen) tussen 450 en 900 euro liggen. De prijzen zijn afhankelijk van zowel het automodel als de locatie van de garage.
BMW-model
Arbeidskosten
1 Series
500 - 700 €
3 Series
600 - 800 €
5 Series
700 - 900 €
X1
450 - 650 €
X3
550 - 750 €
X5
650 - 850 €
X4
600 - 800 €
7 Series
700 - 900 €
Z4
600 - 800 €
2 Series
550 - 750 €
4 Series
650 - 850 €
Deze prijzen zijn exclusief de kosten van reserveonderdelen.
BMW-koppeling vervangen: wanneer moet een koppeling vervangen worden?
Het moment waarop de koppeling van een BMW moet worden vervangen, hangt af van een aantal factoren, zoals rijstijl, bedrijfsomstandigheden en de kwaliteit van de koppeling zelf. Normaal gesproken gaat een koppeling tussen 80.000 en 140.000 kilometer mee.
De volgende symptomen kunnen erop wijzen dat de koppeling spoedig aan vervanging toe is:
Verlies van rijvermogen: als je merkt dat de motor wel toeren maakt, maar de auto niet accelereert zoals het hoort, kan dit duiden op een versleten of defecte koppeling.
Problemen met schakelen: moeite of geluid bij het schakelen of inschakelen van bepaalde versnellingen kan een teken zijn van een slecht werkende koppeling.
Piepen of geluiden: ongebruikelijke geluiden zoals piepen of schrapen bij het intrappen van het koppelingspedaal kunnen duiden op problemen met de koppeling.
Verbrandingsgeur: als je een verbrandingsgeur opmerkt in het interieur van je auto, kan dit duiden op slijtage van de koppeling.
Hoe lang duurt het om een koppeling te vervangen bij een BMW?
Gemiddeld kan het vervangen van een koppeling tussen de 6 en 10 uur werk kosten. De tijd die nodig is om een koppeling te vervangen bij een BMW kan variëren afhankelijk van het automodel, de ervaring van de werkplaats en de staat van andere onderdelen die tijdens de vervanging mogelijk gerepareerd moeten worden.
-30%
Beoordelingen - 28
Product informatie
Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met dubbelmassa vliegwiel
Aantal tanden: 22
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Incl schroefset, Met slotschroefset, Met druklager
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Vliegwiel met 2 massas, controle en indien nodig vervangen
Motoruitvoering:
voor motoren met dubbelmassavliegwiel
Koppeling vervangen bij een BMW: doe-het-zelf of laten doen?
Je kunt gemiddeld 450 tot 900 euro besparen als je de koppeling van je BMW zelf vervangt in vergelijking met wat je betaalt in een werkplaats. Als je geen ervaring of kennis hebt van autoreparaties, moet je contact opnemen met een ervaren garage.
BMW-model
Kosten (doe-het-zelf)
Kosten (werkplaats)
1 Series
350 - 550 €
500 - 700 €
3 Series
450 - 650 €
600 - 800 €
5 Series
550 - 750 €
700 - 900 €
X1
300 - 500 €
450 - 650 €
X3
400 - 600 €
550 - 750 €
X5
500 - 700 €
650 - 850 €
X4
450 - 650 €
600 - 800 €
7 Series
550 - 750 €
700 - 900 €
Z4
450 - 650 €
600 - 800 €
2 Series
400 - 600 €
550 - 750 €
4 Series
500 - 700 €
650 - 850 €
De beste koppeling voor een BMW kiezen
Het vervangen van een koppeling op een BMW kan een complex proces zijn met een aantal belangrijke aspecten om rekening mee te houden.
Een van de unieke kenmerken van BMW auto's is het gebruik van een dubbelmassavliegwiel op bepaalde modellen. Een dubbelmassavliegwiel is complexer en duurder dan een conventioneel vliegwiel en de toestand ervan moet worden gecontroleerd wanneer de koppeling wordt vervangen.
Een ander element dat aanwezig kan zijn, is het ontkoppelingslager. Dit slijt na verloop van tijd en moet worden vervangen.
Houd er ook rekening mee dat er speciaal gereedschap nodig kan zijn om een BMW-koppeling te vervangen en dat de elektronische regeleenheid (ECU) van de motor mogelijk opnieuw moet worden geprogrammeerd na de reparatie.
Blader door de catalogus met koppelingen voor de meest gangbare BMW-modellen:
De BMW-koppeling vervangen: waar moet je op letten?
Hier volgen voorbeelden van de speciale aspecten van het vervangen van een koppeling bij BMW:
Gebruik alleen originele BMW-onderdelen of producten van bekende fabrikanten.
Beknibbel niet op kwaliteit om problemen in de toekomst te vermijden.
Volg de aanbevelingen van de fabrikant voor het verversen van olie en andere vloeistoffen en voor algemeen BMW-onderhoud om de levensduur van de koppeling te verlengen.
Vraag zeker naar de garantie op de uitgevoerde werken en de reserveonderdelen.
AUTODOC Bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag de kosten van het vervangen van onderdelen
Beoordelingen - 18
Product informatie
Aandrijving:
Handgeschakeld
Aantal gaten voor montage:
8
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2:
Excl schroefset, Dubbelmassavliegwiel zonder nokkenschijf
Max. vrije hoek [graden]:
18
Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek):
6
Max. kantelspeling [mm]:
2,9
Aanvullend artikel / aanvullende informatie:
Zonder glijlager
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Vliegwiel met 2 massas, controle en indien nodig vervangen
Motoruitvoering:
voor motoren met dubbelmassavliegwiel
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Met ontkoppelingsvork, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Vliegwiel met 2 massas, controle en indien nodig vervangen
Motoruitvoering:
voor motoren met dubbelmassavliegwiel
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Met ontkoppelingsvork, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Vliegwiel met 2 massas, controle en indien nodig vervangen
Motoruitvoering:
voor motoren met dubbelmassavliegwiel
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Met ontkoppelingsvork, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Vliegwiel met 2 massas, controle en indien nodig vervangen
Motoruitvoering:
voor motoren met dubbelmassavliegwiel
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Vliegwiel met 2 massas, controle en indien nodig vervangen
Motoruitvoering:
voor motoren met dubbelmassavliegwiel
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Vliegwiel met 2 massas, controle en indien nodig vervangen
Motoruitvoering:
voor motoren met dubbelmassavliegwiel
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druklager, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Vliegwiel met 2 massas, controle en indien nodig vervangen
Motoruitvoering:
voor motoren met dubbelmassavliegwiel