Inhoudsopgave
Onderstuur en overstuur: wat is het verschil? Tips en oplossingen
In het kader van de rijveiligheid dient een automobilist zich bewust ze zijn van begrippen als onderstuur en overstuur. Beide beschrijven het gedrag van een auto wanneer deze grip op de weg verliest en voor beide situaties bestaan rijtechnieken om dit veilig te corrigeren.
Verschil tussen onderstuur en overstuur
Het verschil tussen onderstuur en overstuur ligt in de manier waarop de auto reageert wanneer de banden het contact met de weg verliezen. Beide fenomenen treden op in bochten, maar hun karakteristieken en oorzaken zijn verschillend.
Wat is onderstuur?
Onderstuur treedt op wanneer de voorwielen van een auto grip verliezen tijdens het nemen van een bocht. In deze situatie volgt de auto een grotere bochtstraal dan de bestuurder heeft bedoeld en dit heeft tot gevolg dat de auto rechtdoor dreigt te gaan in plaats van de bocht te volgen. Dit kan bijzonder gevaarlijk zijn, vooral bij hoge snelheid of in slechte weersomstandigheden.
Praktisch gezien heeft onderstuur deze betekenis: de auto draait niet scherp genoeg alhoewel het stuurwiel verder is gedraaid. Dit doet zich met name voor bij voorwielaangedreven auto's, waar de kracht en het stuurvermogen op dezelfde wielen worden geconcentreerd.
Onderstuur ontstaat meestal door te hard rijden in een bocht, slechte bandenspanning of slijtage, en soms door onjuiste gewichtsverdeling in de auto. Dit duidt op het belang van een goed functionerende stabilisator van de auto met het oog op het behoud van een goede grip op de weg.
Wat is overstuur?
Dit doet zich voor wanneer de achterwielen van een auto grip verliezen. De auto neemt een scherpere bocht dan de bedoeling van de bestuurder was. Dit kan de achterkant van de auto doen uitbreken.
Anders gezegd is de betekenis van overstuur de situatie waarin de achterkant van de auto naar buiten zwaait in een bocht, een fenomeen dat specifiek is aan achterwielaangedreven wagens en dat optreedt wanneer te veel gas wordt gegeven in een bocht.
Overstuur kan worden veroorzaakt door overmatige snelheid, een te plotselinge stuurbeweging, of door te accelereren of te remmen tijdens het nemen van een bocht. De juiste bediening van het gaspedaal van de auto draagt bij aan een evenwichtige snelheid en grip om overstuur te voorkomen.
Tips tegen slippen bij onderstuur en overstuur
Voor het behouden van de controle over de auto bestaan verschillende technieken en aandachtspunten. Hier zijn enkele nuttige tips om slippen in deze situaties te voorkomen en te corrigeren.
Onderstuur oplossen doe je zo:
- Vertraag voordat je de bocht ingaat: verminder je snelheid ruim voordat je de bocht neemt. Dit helpt de voorwielen grip te houden.
- Vermijd plotselinge stuurbewegingen: probeer geleidelijk te sturen om te voorkomen dat de voorwielen grip verliezen.
- Controleer je banden: zorg ervoor dat je banden in goede staat zijn en de juiste spanning hebben. Goede banden zijn essentieel voor optimale grip.
Overstuur oplossen doe je zo:
- Rustig sturen: als de achterkant uitbreekt, stuur dan in de richting van de slip om de auto weer in balans te brengen.
- Beheers je snelheid: vermijd abrupt gas geven of remmen in een bocht. Probeer gelijkmatige snelheid te houden.
- Controleer gewichtsverdeling: een evenwichtige gewichtsverdeling kan helpen bij het voorkomen van overstuur. Dit kan worden bereikt door juiste belading van de auto.
De rol van banden in het rijgedrag van je auto mag niet worden onderschat. Goed onderhouden en geschikte goede autobanden kunnen aanzienlijk bijdragen aan het voorkomen van zowel onderstuur als overstuur, door optimale grip te bieden onder verschillende rijomstandigheden.
Door deze tips in gedachten te houden en je rijtechniek aan te passen, kun je de controle over je auto behouden, zelfs in uitdagende bochtsituaties. Veilig rijden begint met kennis van je wagen en zijn reacties.
De beste producten op dit gebied: