Inhoudsopgave
De ontstekingsmodule: bij storing gemakkelijk zelf te testen
De bobine in de motor transformeert de accuspanning van 12 volt naar de hoogspanning die nodig is voor de ontsteking van de motor. Dit proces wordt aangestuurd door de ontstekingsmodule voor de auto.
Hoe werkt een ontstekingsmodule?
De module is een schakelapparaat op basis van een halfgeleider, die gebruik maakt van een transistor om de stroom, die door de primaire spoel van een bobine vloeit, te onderbreken. Een magneetveld wordt opgebouwd, dat ook overslaat op de secundaire spoel. Door onderbreking van het contact kan geen stroom meer door de primaire spoel vloeien. De energie van het magneetveld in de bobine zoekt nu een compensatie. Als gevolg genereert de secundaire spoel een hoogspanning, die hoog genoeg is om de elektrodenafstand van de bougies voor de auto te overbruggen. Daardoor kan de energie via de bougie afvloeien en genereert daarbij een vonk.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
FEBI BILSTEIN Ontstekingsmodule
BOSCH Ontstekingsmodule
TOPRAN Ontstekingsmodule
Zonder ontstekingspoel
BERU Ontstekingsmodule
HELLA Ontstekingsmodule
In oudere automodellen werd deze schakeling verzorgd door een mechanisch contact dat via een sensor op de nokkenas werd bediend. Deze functie werd later door de ontstekingsmodule vervangen. Zijn transistor schakelt de stroom die door de primaire spoel loopt sneller en nauwkeuriger aan en uit. Dit brengt een aantal voordelen met zich mee:
- geen mechanische slijtage
- geen contactproblemen in geval van vocht
- betere aansturing van de ontstekingstijden.

Doorgaans heeft de ontstekingsmodule een automatische stroombegrenzer, die verhindert dat de bobine van de auto overbelast wordt. De timing van de schakelingen wordt bepaald door de werking van de motor aan de hand van de positie van de zuigers in de cilinder. Hiervoor heeft de module een activeringssignaal nodig. Dit wordt door een sensor verzorgd. Dit kan een inductieve sensor of een hall-sensor zijn. In moderne systemen is de laatstgenoemde gebruikelijker, aangezien deze een preciezere timing biedt.
Wat merk je bij een defecte ontstekingsmodule?
De volgende symptomen doen zich voor als de ontstekingsmodule kapot is:
- motor start niet of moeizaam
- motor valt plotseling uit, vooral bij bedrijfstemperatuur
- onregelmatig stationair lopen of misfires (haperingen)
- in sommige auto’s een brandend motorstoringslampje (indien de ECU het ontstekingssysteem monitort)
- vermogensverlies of stotterende acceleratie.
In sommige gevallen is een niet-werkende module terug te voeren op problemen met de bekabeling of de zekering. Daarom is het belangrijk eerst te checken of de aansluiting tussen de module en de accu, tussen module en bobine, en module en de hall-sensor in orde zijn.
Bekijk deze nuttige video over de tekenen van een defect ontstekingssysteem:
Ontstekingsmodule testen (stappenplan)
Het testen van een ontstekingsmodule kan met basisgereedschap zoals een multimeter en een 12V-testlamp. Volg onderstaand stappenplan om de werking van de module zelf te controleren. Zorg ervoor dat je tijdens het testen hulp hebt van iemand die de motor kan starten.
Stap 1 – Voedingsspanning controleren
Gebruik een multimeter om te controleren of de ontstekingsmodule 12V spanning ontvangt.
- Zet de multimeter op gelijkspanning (DC).
- Plaats de zwarte meetpen op een goed geaard metalen deel van het chassis.
- Zet de rode meetpen op de voedingsaansluiting van de module.
- Laat je helper de motor starten.
→ Krijg je een spanningswaarde te zien? Dan ontvangt de module voeding.
→ Geen waarde? Dan is de module of de stroomtoevoer defect.
Stap 2 – Signaal naar de bobine controleren
Gebruik een 12V-testlamp om te controleren of de module een impuls-signaal naar de bobine stuurt.
- Verbind de ene zijde van de testlamp met de signaaluitgang van de ontstekingsmodule (de draad richting de bobine).
- Verbind de andere zijde met massa (bijvoorbeeld het chassis).
- Laat de helper opnieuw starten.
→ Knippert de lamp tijdens het starten? Dan werkt het signaal naar de bobine.
→ Geen knippering? De module geeft mogelijk geen ontstekingssignaal af.
Stap 3 – Bougie- en modulekabels doormeten
Controleer de bedrading tussen de module, bobine en bougies op continuïteit met een multimeter in weerstandsmodus.
- Koppel de kabels los aan beide uiteinden.
- Meet elke kabel afzonderlijk: plaats de rode en zwarte pen aan weerszijden van de kabel.
→ Oneindige weerstand (∞): kabel is onderbroken of defect.
→ Bijna nul ohm (0 Ω): kabel is in orde.
Vervang alleen de kabels die defect zijn. Dit kan wat tijd kosten, maar voorkomt onnodige vervanging van werkende onderdelen. Een nieuwe ontstekingsmodule voor een Audi A3 is online te bestellen voor prijzen tussen de € 27 en de € 97.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
HITACHI Ontstekingsmodule
BOSCH Ontstekingsmodule
AS-PL Ontstekingsmodule
FEBI BILSTEIN Ontstekingsmodule
met vet
HITACHI Ontstekingsmodule
Conclusie of vervolgstap
Als uit deze tests blijkt dat de ontstekingsmodule defect is, vervang deze dan tijdig. Het vervangen is relatief eenvoudig (stekkers los, oude module demonteren en nieuwe plaatsen) en vervangende modules zijn voor uiteenlopende prijzen verkrijgbaar. Zorg na vervanging dat de motor weer normaal start en loopt.
Overigen stellen de professionals van AUTODOC met klem om nooit aan het ontstekingssysteem te werken met een draaiende motor. Schakel het contact uit en koppel de minpool van de accu los voordat je elektrische verbindingen loshaalt.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Hieronder staan de antwoorden op vragen die vaak over de ontstekingsmodule worden gesteld.
Wat doet een ontstekingsmodule precies?
De ontstekingsmodule schakelt de stroom naar de bobine aan en uit, waardoor de bobine een vonk kan opwekken. Deze vonk is nodig om het lucht-brandstofmengsel in de motor te ontsteken.
Hoe weet ik of mijn ontstekingsmodule defect is?
Typische symptomen zijn: de motor start niet, valt uit tijdens het rijden (vooral bij warme motor), of er is geen vonk op de bougies. Soms is alleen de bedrading of een sensor de oorzaak.
Kan ik een ontstekingsmodule zelf testen?
Ja, met een multimeter en een 12V-testlamp kun je spanning en signaal controleren. Het stappenplan in dit artikel legt uit hoe je dat doet.
Moet ik de module altijd vervangen bij problemen?
Niet altijd. Controleer eerst de bedrading en sensoren, want het probleem zit soms niet in de module zelf. Pas als je zeker weet dat de module geen spanning of signaal geeft, is vervanging nodig.
Is een defecte ontstekingsmodule APK-afkeur?
Ja, als de motor niet start of slecht draait door een defect ontstekingssysteem, kan dit leiden tot afkeur bij de APK.
De beste producten op dit gebied: