Inhoudsopgave
De ontstekingsmodule: bij storing gemakkelijk zelf te testen
De bobine in de motor transformeert de accuspanning van 12 volt naar de hoogspanning die nodig is voor de ontsteking van de motor. Dit proces wordt aangestuurd door de ontstekingsmodule voor de auto.
Hoe werkt een ontstekingsmodule?
De module is een schakelapparaat op basis van een halfgeleider, die gebruik maakt van een transistor om de stroom, die door de primaire spoel van een bobine vloeit, te onderbreken. Een magneetveld wordt opgebouwd, dat ook overslaat op de secundaire spoel. Door onderbreking van het contact kan geen stroom meer door de primaire spoel vloeien. De energie van het magneetveld in de bobine zoekt nu een compensatie. Als gevolg genereert de secundaire spoel een hoogspanning, die hoog genoeg is om de elektrodenafstand van de bougies voor de auto te overbruggen. Daardoor kan de energie via de bougie afvloeien en genereert daarbij een vonk.
In oudere automodellen werd deze schakeling verzorgd door een mechanisch contact dat via een sensor op de nokkenas werd bediend. Deze functie werd later door de ontstekingsmodule vervangen. Zijn transistor schakelt de stroom die door de primaire spoel loopt sneller en nauwkeuriger aan en uit. Dit brengt een aantal voordelen met zich mee:
- geen mechanische slijtage
- geen contactproblemen in geval van vocht
- betere aansturing van de ontstekingstijden.
Doorgaans heeft de ontstekingsmodule een automatische stroombegrenzer, die verhindert dat de bobine van de auto overbelast wordt. De timing van de schakelingen wordt bepaald door de werking van de motor aan de hand van de positie van de zuigers in de cilinder. Hiervoor heeft de module een activeringssignaal nodig. Dit wordt door een sensor verzorgd. Dit kan een inductieve sensor of een hall-sensor zijn. In moderne systemen is de laatstgenoemde gebruikelijker, aangezien deze een preciezere timing biedt.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
FEBI BILSTEIN Ontstekingsmodule
TOPRAN Ontstekingsmodule
Zonder ontstekingspoel
BERU Ontstekingsmodule
BOSCH Ontstekingsmodule
HELLA Ontstekingsmodule
Defect
Als de ontstekingsmodule het niet meer doet, start of draait de motor niet. In sommige gevallen is een niet-werkende module terug te voeren op problemen met de bekabeling of de zekering. Daarom is het belangrijk eerst te checken of de aansluiting tussen de module en de accu, tussen module en bobine, en module en de hall-sensor in orde zijn. Inwendig kunnen de onderdelen kapot gaan als gevolg van hittestress. Wanneer de motor uitvalt zodra hij op werkingstemperatuur is, maar weer start als hij is afgekoeld, ligt dit zeer waarschijnlijk aan een defecte ontstekingsmodule. Dan is het belangrijk hem te testen direct na het uitvallen of op het moment dat de auto niet start. Als hij volledig is afgekoeld, kan hij immers volledig normale testresultaten afgeven.
Ontstekingsmodule testen
Het vervangen van de module is relatief eenvoudig. Het testen kan ingewikkelder zijn. Over het algemeen moet je ervoor zorgen dat hij accuspanning krijgt en dat hij een signaal naar de bobine zendt als je de motor start. De exacte testprocedures kunnen echter al naargelang het ontstekingssysteem variëren. Er zijn professionele gereedschappen, specifiek ontwikkeld voor het testen van ontstekingsmodules. Je kunt echter ook betrouwbare diagnostische procedures volgen met een basisset gereedschappen, zoals een multimeter en een testlamp. Het is handig wanneer er iemand aanwezig is om je te helpen.
Check de spanning van de module. Plaats de zwarte sonde van de multimeter op het geaarde metalen chassis van de auto. Vraag je helper om de auto te starten. Check dan de verschillende terminals door de rode sonde op elke terminal te zetten. Als er stroom op staat, krijg je een waarde op je multimeter. Krijg je geen waarde, is de gehele ontstekingsmodule aan vervanging toe. Een ontstekingsmodule voor een Audi A3 is online te bestellen voor prijzen tussen de € 27 en de € 97.
Wanneer je wel spanning hebt, test dan de bougies. Hiervoor heb je een 12V-testlamp nodig. Plaats deze in de terminals en vraag de helper om de auto te starten. Wanneer de lamp flikkert bij het starten, werkt de bougie naar behoren. Soms krijg je echter geen waarden. Dan moeten de kabels worden gecheckt.
Zet de multimeter in de weerstandsmodus. Test de kabels van de bougies en van de ontstekingsmodule één voor één. De afzonderlijke kabels zijn defect wanneer de multimeter een oneindige waarde geeft. Als de waarde nul is, zijn de kabels in orde. Dit kan even tijd kosten maar wanneer je de defecte kabels hebt gevonden, kun je deze apart vervangen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
HITACHI Ontstekingsmodule
BOSCH Ontstekingsmodule
AS-PL Ontstekingsmodule
FEBI BILSTEIN Ontstekingsmodule
met vet
JP GROUP Ontstekingsmodule
Een nuttige video over het onderwerp:
Tekenen van een defect ontstekingssysteem
De beste producten op dit gebied: