Wat is TPMS: waar het zit, hoe het werkt, redenen waarom het kapot gaat en kosten
Een bandenspanningssensor (TPMS) dient om tijdens het rijden de bandendruk continu te monitoren en waarschuwt de bestuurder bij drukverlies, wat bijdraagt aan veiliger rijden en minder kans op een klapband. Dit nuttige systeem moet zijn geïnstalleerd op alle auto’s die geregistreerd zijn vanaf 1 november 2014.

Wat is TPMS?
Het bandenspanningscontrolesysteem (TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System) doet wat de naam zegt. Dit elektronisch systeem controleert de bandenspanning tijdens de rit. Het systeem maakt gebruik van sensoren. Deze zitten in de velg en laten het bandenspanningslampje op het dashboard in werking treden bij een drukverlies van tussen de 6 en 7 PSI. Dit is wettelijk zo geregeld. Sommige fabrikanten stellen het systeem zodanig in dat het al een waarschuwing bij nog lager drukverlies geeft, gewoon om op zeker te spelen.
Het bandenspanningscontrolesysteem kan worden ingezet om te bepalen of je band regelmatig lucht lekt, oftewel via de bekleding of een klein gat in de band. Het oplossen van het probleem verkleint de kans op een ongeval als gevolg van een klapband of platte band aanzienlijk.
Waar zit de bandenspanningssensor?
Wanneer een auto over een direct TPMS-systeem beschikt, zitten de bandenspanningssensoren in de velg van elk wiel, meer bepaald tussen de velg en de wieldop. Vaak heeft de autoband een speciaal ventiel met een geïntegreerde TPMS-sensor. Een indirect systeem maakt gebruik van de gegevens van de ABS-sensor. Deze zit meestal in de buurt van de remschijf.
Hoe werkt een bandenspanningsmeter?
We onderscheiden twee typen TPMS:
- Directe TPMS: het beste te beschrijven als een autobandventiel met sensor. De sensor zit direct achter het ventiel en kan dankzij deze locatie de exacte druk accuraat meten. Wanneer de drukverlaging een bepaalde hoeveelheid overschrijdt (doorgaans 25%), is een waarschuwing op het dashboard te zien en moet de auto naar het benzinestation worden gereden om de banden op te laten pompen. Sommige sensoren geven aan om welke band het gaat, zodat je niet elke band hoeft te checken.
- Indirecte TPMS: Dit systeem heeft geen eigen sensor en werkt via de software van een ander systeem, meestal ABS of ESP. Een band met een te lage spanning heeft een kleinere radius dan een band met de juiste druk en maakt daarom meer of onregelmatige omwentelingen. Zo detecteert de sensor een potentiële drukverlaging.
Bandenspanningssensor kapot: redenen
- Fysieke schade: de onderdelen zijn werkzaam in een omgeving waar ze blootgesteld staan aan externe factoren: extreme temperaturen, vocht, trillingen kunnen de sensoren schade toebrengen, waardoor de informatie die ze versturen niet langer accuraat is. Mogelijk gaat het waarschuwingslampje branden terwijl er niets aan de hand is.
- Batterij leeg: de interne batterij van de TPMS-sensor is de voornaamste oorzaak dat de sensor stopt met werken. De levensduur van de batterij is zo’n vijf tot zeven jaar. Aangezien het om een verzegelde unit gaat, moet de gehele sensor worden vervangen in geval van een lege batterij.
Hoe de bandenspanningssensor te vervangen
Het volgende stappenplan beschrijft hoe deze vervanging plaatsvindt:
- Wiel demonteren: haal het wiel van de auto af om bij de sensor te kunnen.
- Band van velg halen: laat de band gedeeltelijk van de velg lopen om de TPMS-sensor te bereiken (voorzichtig om de sensor niet te beschadigen).
- Oude sensor verwijderen: schroef of klik de defecte sensor los van het ventiel.
- Nieuwe sensor plaatsen: monteer de nieuwe sensor op de plek van het ventiel; gebruik eventueel een nieuwe afdichtring en juiste aandraaimoment volgens de specificaties.
- Band terugplaatsen en balanceren: plaats de band weer op de velg en zorg dat het wiel goed gebalanceerd is.
- Sensor inleren/resetten: programmeer de nieuwe sensor in het systeem. Bij directe TPMS gebeurt dit vaak automatisch na een paar km rijden of via een OBD-tool, bij indirect TPMS reset je handmatig via het dashboardmenu

Wat kosten TPMS-sensoren?
Een afzonderlijke bandenspanningssensor is online te koop voor prijzen die liggen tussen de € 20 en € 50. Je kunt uiteraard TPMS-sensoren als set aanschaffen. Een set kost rond de € 300, installatiekosten inbegrepen. Er komt bij de montage wel enige precisie om de hoek kijken. De hand van een deskundige monteur is dan zeer welkom.
Hoe reset je de bandenspanningssensor?
Na aankoop van nieuwe banden voor een seizoensvervanging is het resetten van de sensoren vereist. Voor het aanleren zijn verschillende manieren en het hangt ook af van het automerk. Soms herkent het systeem de sensoren automatisch na een aantal kilometers rijden. Handmatig inleren wordt gedaan via het OBD-menu in het infotainmentsysteem of volgens een methode die staat aangegeven in de autohandleiding. Voor andere systemen is een reset-tool nodig die wordt aangesloten op de OBD-stekker.
Het belang van de juiste bandenspanning
De handhaving van de juiste bandenspanning maakt deel uit van goed auto-onderhoud. Bij elke auto staat de ideale spanning vermeld op een sticker op de deurstijl van het bestuurdersportier, aan de binnenkant van de brandstofklep of in de gebruikershandleiding van de auto. Bandendruk wordt aangegeven in bar of PSI.
Rijden met de aanbevolen bandenspanning levert de beste brandstofefficiëntie, garandeert optimale wegligging en verlengt de levensduur van de band. Het checken van de bandenspanning is typisch zo’n doe-het-zelf-onderhoudsmaatregel zoals het controleren van het oliepeil of het vervangen van de ruitenwissers. Experts van AUTODOC raden aan de bandenspanning éénmaal per maand te controleren. Dit kan gewoon bij het benzinestation, waar tevens een pomp beschikbaar is om de band van de juiste druk te voorzien. Het is echter handig om thuis over een analoge of digitale bandenspanningsmeter te beschikken.
Voordelen van TPMS
Een goed werkend bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) draagt niet alleen bij aan je veiligheid, maar biedt ook praktische voordelen die je rijervaring verbeteren:
- Meer veiligheid op de weg – Je wordt direct gewaarschuwd bij drukverlies, waardoor je risico op klapbanden vermindert.
- Brandstofbesparing – Correct opgepompte banden verminderen de rolweerstand, wat leidt tot efficiënter brandstofverbruik.
- Langere levensduur van de banden – TPMS helpt ongelijkmatige slijtage te voorkomen door drukverschillen tijdig te signaleren.
- Minder milieubelasting – Optimale bandenspanning zorgt voor lagere CO₂-uitstoot.
Een investering in TPMS is dus een investering in veiligheid, comfort én duurzaamheid.
Veelgestelde vragen (FAQ) over TPMS (bandenspanningssensoren)
1. Wat is een TPMS en waar dient het voor?
Een TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) is een systeem dat de bandenspanning van je auto bewaakt. Het waarschuwt je via een lampje op het dashboard als één of meer banden een te lage spanning hebben, zodat je op tijd kunt ingrijpen.
2. Is een TPMS verplicht in Nederland?
Ja, sinds november 2014 is een TPMS verplicht voor alle nieuw geregistreerde personenauto’s in de EU. Bestaande voertuigen hoeven niet verplicht te worden uitgerust met TPMS, tenzij het type na die datum is goedgekeurd.
3. Hoe weet ik of mijn TPMS goed werkt?
Bij het starten van de auto gaat het TPMS-lampje kort aan. Als het daarna uitgaat, werkt het systeem normaal. Blijft het lampje branden of knippert het, dan is er een probleem met de bandenspanning of met de sensor zelf.
4. Kan ik zelf een TPMS-sensor vervangen?
Ja, maar het vereist enig technisch inzicht. De sensor zit meestal in het ventiel van de band. Bij vervanging moet de nieuwe sensor vaak ook opnieuw worden ingeleerd of geprogrammeerd. Een garage of bandenspecialist kan dit voor je doen.
5. Moet ik TPMS-sensoren opnieuw instellen na het wisselen van banden?
Dat hangt af van het type TPMS. Bij een direct TPMS moeten de sensoren soms opnieuw worden ingeleerd of geprogrammeerd. Bij een indirect TPMS (via ABS/ESP) moet het systeem na de bandenwissel handmatig worden gereset via het dashboardmenu.
6. Wat is het verschil tussen direct en indirect TPMS?
Een direct TPMS gebruikt sensoren in elk wiel om de druk te meten. Een indirect TPMS maakt gebruik van ABS-sensoren en meet veranderingen in wielomtrek om een drukverlies te signaleren. Directe systemen zijn nauwkeuriger, maar ook gevoeliger voor defecten.
7. Hoe lang gaat een TPMS-sensor mee?
De levensduur van een TPMS-sensor ligt gemiddeld tussen de 5 en 10 jaar, afhankelijk van gebruik en batterijduur. Veel sensoren werken op een interne batterij die niet vervangbaar is.
8. Wat kost het om een TPMS-sensor te vervangen?
De kosten variëren, maar reken op ongeveer €30 tot €80 per sensor, exclusief montage. Bij Autodoc zijn vervangende TPMS-sensoren voor diverse merken en modellen beschikbaar tegen scherpe prijzen.
De beste producten op dit gebied: