Inhoudsopgave
Wat is TPMS: waar het zit, hoe het werkt, redenen waarom het kapot gaat en kosten
Heb je ooit via je dashboard een waarschuwing gekregen in verband met een te lage bandendruk? Zo ja, dan ben je tenminste zeker dat je auto voorzien is van TPMS. Dit nuttige systeem moet zijn geïnstalleerd op alle auto’s die geregistreerd zijn vanaf 1 november 2014.
Wat is TPMS?
Het bandenspanningscontrolesysteem (TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System) doet wat de naam zegt. Dit elektronisch systeem controleert de bandenspanning tijdens de rit. Het systeem maakt gebruik van sensoren. Deze zitten in de velg en laten het bandenspanningslampje op het dashboard in werking treden bij een drukverlies van tussen de 6 en 7 PSI. Dit is wettelijk zo geregeld. Sommige fabrikanten stellen het systeem zodanig in dat het al een waarschuwing bij nog lager drukverlies geeft, gewoon om op zeker te spelen.
Het bandenspanningscontrolesysteem kan worden ingezet om te bepalen of je band regelmatig lucht lekt, oftewel via de bekleding of een klein gat in de band. Het oplossen van het probleem verkleint de kans op een ongeval als gevolg van een klapband of platte band aanzienlijk.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
RIDEX Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
Met kleppen
BOSCH Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
HUF Klep, controlesysteem bandenspanning
KS TOOLS Klep, controlesysteem bandenspanning
BOSCH Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
Waar zit de bandenspanningsensor?
Wanneer een auto over een direct TPMS-systeem beschikt, zitten de bandenspanningssensoren in de velg van elk wiel, meer bepaald tussen de velg en de wieldop. Vaak heeft de autoband een speciaal ventiel met een geïntegreerde TPMS-sensor. Een indirect systeem maakt gebruik van de gegevens van de ABS-sensor. Deze zit meestal in de buurt van de remschijf.
Hoe werkt een bandenspanningsmeter?
We onderscheiden twee typen TPMS: direct en indirect. Directe TPMS is het beste te beschrijven als een autobandventiel met sensor. De sensor zit direct achter het ventiel en kan dankzij deze locatie de exacte druk accuraat meten. Wanneer de drukverlaging een bepaalde hoeveelheid overschrijdt (doorgaans 25%), is een waarschuwing op het dashboard te zien en moet de auto naar het benzinestation worden gereden om de banden te laten oppompen. Sommige sensoren geven aan om welke band het gaat, zodat je niet elke band hoeft te checken.
Indirecte TPMS heeft geen eigen sensor en werkt via de software van een ander systeem, meestal ABS of ESP. Een band met een te lage spanning heeft een kleinere radius dan een band met de juiste druk en maakt daarom meer of onregelmatige omwentelingen. Zo detecteert de sensor een potentiële drukverlaging.
Sensor bandenspanning kapot: redenen
De voornaamste reden dat de sensor van de bandenspanning storing gaat vertonen, is fysieke schade. Ze zijn werkzaam in een omgeving waar ze blootgesteld staan aan externe factoren: extreme temperaturen, vocht, trillingen kunnen de sensoren schade toebrengen, waardoor de informatie die ze versturen niet langer accuraat is. Mogelijkerwijs gaat het waarschuwingslampje branden terwijl er niets aan de hand is.
TPMS-sensoren zijn voorzien van een interne batterij die echter tevens de voornaamste oorzaak ervan is dat de sensor stopt met werken. De levensduur van de batterij is zo’n vijf tot zeven jaar. Aangezien het om een verzegelde unit gaat, moet de gehele sensor worden vervangen in geval van een lege batterij.
Hoe bandenspanning sensor vervangen
Om de sensor te demonteren, moet het wiel van de auto worden verwijderd. Een bandenwissel is er met de bandenspanningssensor niet eenvoudiger op geworden. De sensoren raken snel beschadigd bij het demonteren van de banden. De prijs van een nieuwe sensor ligt tamelijk hoog. Tevens moet de sensor worden ingeleerd. Voor indirecte TPMS geldt een handmatige reset van de instellingen elke keer bij het vervangen of oppompen van de banden.
Wat kosten TPMS-sensoren?
Een afzonderlijke bandenspanningssensor is online te koop voor prijzen die liggen tussen de € 20 en € 50. Je kunt uiteraard TPMS-sensoren als set aanschaffen. Een set kost rond de € 300, installatiekosten inbegrepen. Er komt bij de montage wel enige precisie om de hoek kijken. De hand van een deskundige monteur is dan zeer welkom.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
SCHRADER Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
Met sleuf, Met kleppen
BOSCH Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
SCHRADER Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
Met schroef, Met kleppen
VDO Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
WONDER Klep, controlesysteem bandenspanning
Inbouw Ø: 9,7 mm
Bandenspanning sensor: reset
Na aankoop van nieuwe banden voor een seizoensvervanging is het resetten van de sensoren vereist. Voor het aanleren zijn verschillende manieren en het hangt ook af van het automerk. Soms herkent het systeem de sensoren automatisch na een aantal kilometers rijden. Handmatig inleren wordt gedaan via het OBD-menu in het infotainmentsysteem of volgens een methode die staat aangegeven in de autohandleiding. Voor andere systemen is een reset-tool nodig die wordt aangesloten op de OBD-stekker.
Bandenspanning
De handhaving van de juiste bandenspanning maakt deel uit van goed auto-onderhoud. Bij elke auto staat de ideale spanning vermeld op een sticker op de deurstijl van het bestuurdersportier, aan de binnenkant van de brandstofklep of in de gebruikershandleiding van de auto. Bandendruk wordt aangegeven in bar of PSI. Rijden met de aanbevolen bandenspanning levert de beste brandstofefficiëntie, garandeert optimale wegligging en verlengt de levensduur van de band. Het checken van de bandenspanning is typisch zo’n doe-het-zelf-onderhoudsmaatregel zoals het controleren van het oliepeil of het vervangen van de ruitenwissers. Experts raden aan de bandenspanning éénmaal per maand te controleren. Dit kan gewoon bij het benzinestation, waar tevens een pomp beschikbaar is om de band van de juiste druk te voorzien. Het is echter handig om thuis over een analoge of digitale bandenspanningsmeter te beschikken.
De beste producten op dit gebied: