Inhoudsopgave
Uitlaatgasdruksensor: werking en symptomen bij defect
De moderne auto-industrie moet voldoen aan verplichtingen voor de actieve bestrijding van negatieve klimaatverandering. Dit beleid is bedoeld om de groeiende milieuvervuiling het hoofd te bieden en zodoende de luchtkwaliteit te verbeteren. Voorbeeld hiervan is de huidige EU-regeling voor uitstoot van schadelijke stoffen in uitlaatgassen van auto's. Het voldoen aan de EU-normen wordt op verschillende manieren aangepakt. Uitlaatsystemen van de auto zijn voorzien van effectieve filters. Een van de componenten in het hart van deze filtratie is de uitlaatgasdruksensor.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
RIDEX Uitlaatgasdruk sensor
RIDEX Uitlaatgasdruk sensor
BOSCH Uitlaatgasdruk sensor
FEBI BILSTEIN Uitlaatgasdruk sensor
voor roetfilter
VEGAZ Drukleiding, druksensor (roetfilter)
Werking
Deze sensor, in feite een verschildruksensor, meet voortdurend de drukverschillen in het uitlaatgas. Met deze gegevens kan de motor de effectiviteit van de filtratie berekenen. Ook meet de uitlaatgasdruksensor hoe vol het deeltjesfilter voor diesel en benzine, het DPF of het GPF, is. Dan activeert de ECU het regeneratieproces, oftewel het schoonbranden van het filter. Dit proces wordt voltrokken door het toevoegen van een vetter lucht-brandstofmengsel aan het motorcompartiment, hetgeen de verbrandingstemperatuur verhoogt.

Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BOSCH Uitlaatgasdruk sensor
IVECO Uitlaatgasdruk sensor
FEBI BILSTEIN Uitlaatgasdruk sensor
BOSCH Roetsensor
BOSCH Uitlaatgasdruk sensor
Diagnose van een kapotte uitlaatgasdruksensor
Uitlaatgassen bereiken vaak zeer hoge temperaturen die de sensor op de middellange termijn kunnen beschadigen. Sterke trillingen kunnen de oorzaak voor een defect zijn, of een breuk in de kabel die de verschildruksensor met de ECU verbindt. Verschillende symptomen maken je op een defect attent. Het meest voor de hand liggende teken is het branden van het waarschuwingslampje op het dashboard. Afhankelijk van het merk van de auto gaat dit gepaard met de melding van een foutcode. In luxe auto's verschijnt een bericht op de display van de boordcomputer.
Het verdient aanbeveling actief naar de werking van de auto te luisteren. Met een vroegtijdige diagnose kunnen veel problemen, veroorzaakt door een kapotte uitlaatgasdruksensor, worden vermeden. Andere symptomen die dit defect begeleiden, zijn:
- een merkbaar gestegen brandstofverbruik als gevolg van een continue injectie van een vet brandstofmengsel
- vertraagde reactie op bediening van het gaspedaal en verminderde motorprestatie door de belemmerde stroming van uitlaatgassen door het systeem
- stijgende werkingstemperatuur van de motor.
Bovenstaande symptomen hebben mogelijk een andere oorzaak. Het is daarom belangrijk het draaien van de motor voor langere tijd in de gaten te houden. Wanneer een check met diagnoseapparatuur foutcodes als o.a. P0544, P0546, P2031, P0233 of P247A oplevert, wijst dit op een kapotte verschildruksensor. Als de symptomen langere tijd aanhouden, moet de auto naar een vakgarage worden gebracht waar de sensor professioneel kan worden gediagnosticeerd.

Sensor vervangen
Wacht beter niet te lang met een nieuwe uitlaatgasdruksensor te kopen en deze te vervangen wanneer het motorwaarschuwingslampje gaat branden. Uitstel veroorzaakt schade aan het deeltjesfilter. Wanneer je overigens het roetfilter vervangt, moet de sensor ook worden vernieuwd. De vervanging is niet zeer gecompliceerd. Let wel dat bij auto’s waar de sensor in het DPF-filter is geplaatst, de auto wellicht moet worden opgehesen. Het onderdeel is niet erg duur. Een verschildruksensor voor een Skoda heb je al voor prijzen die liggen tussen de € 15 en € 20.
De beste producten op dit gebied: