Bandenspanning-controlesysteem auto
Waar koop ik bandenspanning-controlesysteem auto aan een goede prijs? Bij AUTODOC!
Hoe bandenspanning-controlesysteem kiezen en te kopen? De beste merken:
Vind bandenspanning sensor voor top automodellen
TPMS-sensoren kopen en zelf vervangen op jouw automodel
AUTODOC bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag vervangen kosten van een bandenspanning-controlesysteem
De best verkopende vervangonderdelen uit de afdeling Bandenspanning-controlesysteem. We hebben een ruime selectie aan reserveonderdelen van verschillende merken voor Bandenspanning-controlesysteem en verdere aanbiedingen in ons assortiment onderdelen.
Bandenspanning sensor : welk merk is beter?
Volgens onze klanten komen de beste reserveonderdelen in de productcategorie TPMS-sensoren van de volgende merken:
- BOSCH
- RIDEX
- SCHRADER
- HUF
- STARK
Bandenspanning-controlesysteem: hoeveel kost dit product?
De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Bandenspanning-controlesysteem varieert van € 4 tot € 95, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
Populaire posts
De meestverkochte artikelen: | |||||
---|---|---|---|---|---|
5017 | 5063 | 1420 | 1337 | 149.1003 | F 026 C00 488 |
Van populaire fabrikanten: | |||||
BOSCH | RIDEX | TIPTOP | SCHRADER | METZGER | HUF |
Voor populaire automerken: | |||||
VW | BMW | MERCEDES-BENZ | OPEL | FORD | AUDI |
Bandenspanning-controlesysteem auto: ontdek meer! Welke te kiezen, wanneer ze te vervangen en hoeveel ze kosten
Een bandenspanningscontrolesysteem bestaat uit een reeks apparaten die bestemd zijn om de spanning en de temperatuur binnenin de autobanden gedurende het rijden te overzien. Deze factoren zijn essentieel voor de rijveiligheid. Tevens zijn ze van invloed op de stuurbaarheid van de auto, het verbruik van brandstof en de gebruiksduur van de banden.
Soorten
Op basis van de methode van meten worden de systemen als volgt onderverdeeld:
- Indirecte systemen (iTPMS). Bij de werking ervan worden de sensoren van de antiblokkeersystemen en de systemen voor de stabiliteitsregeling gebruikt. De meting van het spanningsniveau gebeurt aan de hand van variaties in de draaisnelheid van het wiel, die ontstaan door het veranderen van de profielhoogte van de band bij uiteenlopende spanningswaarden. Voor dit soort systemen is geen extra apparatuur nodig, maar ze kenmerken zich niet door precisie, aangezien ze bijzonder gevoelig zijn voor de kwaliteit van het wegdek, de maat van de banden en andere factoren. Daar komt bij dat ze slechts waarschuwen als de bandenspanning 30% minder is dan de richtwaarde.
- Directe systemen (dTPMS). Er moeten op elk wiel sensoren gemonteerd worden. Kenmerkend voor dit soort systemen is de grote precisie en de mogelijkheid om een geleidelijke afname van de spanning te signaleren. Hiermee kan de staat per band worden bepaald.
De dTPMS-bandenspanningscontrolesystemen kunnen van diverse soorten sensoren zijn voorzien:
- Uitwendig. Deze worden in plaats van het bandenventiel aangebracht en kenmerken zich door de eenvoud van de montage. Zij kunnen ook op andere voertuigen opnieuw worden gebruikt. Maar ze staan bloot aan schadelijke omstandigheden en genieten geen bescherming tegen vernielingen. De metingen van deze toestellen kunnen optisch worden geregeld of verlopen via Bluetooth.
- Inwendig. Voor de montage ervan zal de band moeten worden verwijderd. Deze producten hebben een langere levensduur, doordat ze niet met vuil en vocht in aanraking komen. Ze sturen met behulp van een radiosignaal gegevens door naar het scherm.
Gebruikstips
Ga de staat van de sensoren minimaal twee keer per jaar na, wanneer u de banden seizoensgebonden verwisselt. Het advies luidt om deze sensoren om de 7-10 jaar te vernieuwen, omdat dat meestal ook de levensduur van de geïntegreerde accu's is. Let erop dat na het plaatsen van de onderdelen de wielen moeten worden uitgebalanceerd. U kunt dit het beste aan deskundigen overlaten – zij voeren alle metingen en afstellingen uit aan de hand van speciale apparatuur voor het balanceren van de wielen.
Reken niet helemaal op de sensoren. U kunt de spanning zo nu en dan zelf nameten. U kunt hiervoor het beste speciale apparatuur voor de bandenspanning aanschaffen – een compressor die voorzien is van een geïntegreerde spanningsmeter. Hiermee kunt u niet alleen de bandenspanning in de gaten houden, maar deze tevens op de voorgeschreven spanning instellen.
Symptomen van defecten
Bij de meeste moderne bandenspanningscontrolesystemen is er sprake van een zelftestende functie. Vandaar dat bij een defecte of ontbrekende sensor een rood of geel controlelampje op het dashboard gaat branden en de overeenkomstige melding op het beeldscherm wordt getoond. Het knipperen van het lampje terwijl de motor wordt gestart, het aan- en uitgaan ervan kan duiden op een defect van het systeem zelf.
Oorzaken voor een defect
Defecten aan bandenspanningscontrolesystemen zijn te wijten aan kortsluiting of roestvorming op de klemmen. De sensoren op zich kunnen defect raken, met name door mechanische beschadigingen. Ook dienen ze te worden vervangen in het geval van een lege batterij.
autodoc.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
U kunt bij ons terecht voor het kopen van een bandenspanningscontrolesysteem voor uw auto. Wij hebben voordelige prijzen, een uitgebreid productaanbod en een stipte verzending.