Inhoudsopgave
Volkswagen up!: problemen met de versnellingsbak, de ruitensproeier werkt niet en andere storingen
In zijn segment is de populaire Volkswagen up! een stevige concurrent van auto’s zoals de Citroën C1, Hyundai i10 en de Toyota Aygo. Hij vertegenwoordigde in 2011 een belangrijke lancering van de Duitse autoproducent als vervanging van de onbeminde Fox. De auto werd geconcipieerd in het kader van een gezamenlijk project van verschillende fabrikanten voor het creëren van een nieuwe stadsauto en combineert de traditionele VW-degelijkheid met een slim ontwerp en ruimtelijke efficiëntie. De lijst met problemen of storingen van de Volkswagen up! is kort, al zijn er wel een aantal zwakke plekken te benoemen.
Deuren
De populariteit van de Volkswagen up! vertaalt zich ook in de vraag naar tweedehands modellen. Hij heeft ook best wel wat te bieden. Met zijn goede zitpositie, grote voorruit en rustig motorgeluid heb je niet echt de indruk in een miniklasser te zitten, al wordt dit wel duidelijk op de achterbank. Aanvankelijk was hij enkel als driedeurs verkrijgbaar en de vijfdeursversie uit 2012 voegt wel portieren toe, maar niet echt ruimte. Voordelig is de up! in het gebruik, maar niet echt in aanschaf. De driedeurs is daarom een nog net iets voordeliger keuze, ook wanneer je een gebruikt model aan het uitzoeken bent.
Versnellingsbak
Als een van de voornaamste problemen van de Volkswagen up!, met name bij oudere modellen, wordt het moeilijk schakelen naar de eerste versnelling en in zijn achteruit genoemd. Dit is lastig te verhelpen en een dure vervanging van de versnellingsbak is dan de enige permanente oplossing. Het aanvankelijke aanbod van een manuele 5-traps versnelling werd in een later stadium aangevuld met een ASG-automaat, die echter ontzettend traag schakelt. Dit is bepaald taboe voor een autobestuurder met sportieve ambities. Deze hardnekkige storing was de reden voor een terugroepactie en de oplossing lag hem in een software-update. Informeer hiernaar daarom bij de dealer, wanneer je het oog op een oudere versie hebt laten vallen.
Bij sommige modellen kan bij het intrappen van de koppeling een luid knakgeluid waarneembaar zijn. Dit wordt veroorzaakt door de Volkswagen UP koppelingshoofdcilinder. Wees hier alert op bij het maken van een proefrit om een eventuele vervanging van Volkswagen UP onderdelen vóór te zijn.
Bluetooth werkt niet
In forums melden veel eigenaren van de Volkswagen up! dat de bluetooth-verbinding niet goed functioneert. Zo is bekend dat na het installeren van updates bepaalde merken telefoons opeens de verbinding met het infotainmentsysteem niet meer kunnen vinden of deze voortdurend afbreken. De autodealer zal graag beweren dat het aan de telefoon ligt. De werkelijke reden is wellicht eerder de compatibiliteit tussen het infotainmentsysteem van de up! met bepaalde merken telefoons. Soms helpt het verwijderen van een aantal apps van het toestel. Aangeraden wordt bluetooth na het starten van de auto uit en weer aan te zetten.
Ruitensproeier werkt niet
De kleine stadflitser vertoont verder geen echte grote problemen. Wel is het nuttig om te weten dat de ruitenwisserpomp van de VW UP gevoelig voor storing is: hij bevriest makkelijk. Wanneer de pomp echter bij het stijgen van de temperaturen niet functioneert, is een defect de oorzaak. Wanneer de garantie niet meer van toepassing is, zijn er stappen die je zelf kunt ondernemen. Voordat je de sproeier vervangt (een reparatie die je overigens heel makkelijk zelf kunt uitvoeren, als je een beetje handig bent), kijk eerst eens of de zekering niet is doorgebrand. Misschien werd in een eerder stadium geprobeerd, de bevroren sproeier in werking te zetten en is er mogelijkerwijs kortsluiting opgetreden. Het vervangen van de zekering is dan de oplossing.
De beste producten op dit gebied:
- Volkswagen UP distributieriem
- Koplamp VW UP
- Ruitenwissers Volkswagen UP
- RIDEX bobine VW UP
- Accu Volkswagen UP