Ford Ka: problemen met de versnellingsbak, de verwarming werkt niet en andere storingen
De Ford Ka baarde bij zijn introductie in 1996 veel opzien, niet zozeer vanwege geavanceerde technologie, maar omwille van zijn opvallende uiterlijk waaronder een tamelijk eenvoudige wagen verscholen zat. De kleine stadflitser deed het erg goed als eerste auto voor jongeren aangezien hij voordelig in aanschaf en onderhoud was.
De bolle miniklasser doorliep drie generaties totdat Ford de verkoop in Europa in 2019 staakte. De reden zou liggen in de onmogelijkheid van het handhaven van een zo goedkope auto die voldoet aan de striktere uitstootregelgeving. Hij is nog steeds in ruime mate als occasion te krijgen. Op zijn houdbaarheid is echter wel wat aan te merken. Vooral roest is een van de meest bekende problemen van de Ford Ka.
Roestproblemen (Corrosie)
Ook toen hij nog in productie was, werd er al geklaagd over roest: de tankdop, dorpels, achterklep, onderstel en vooral de uitlaat zijn aandachtspunten voor wie een gebruikte Ford Ka wil kopen. Hoe ouder, hoe erger is een geldende regel. Uit veel reviews komt naar voren dat de fabrikant ook bij de tweede generatie (2008 - 2016) erg hardleers is gebleken voor wat roestproblemen betreft. Het advies luidt dan ook, hier erg alert op te zijn en misschien de aanschaf van een jonger model te overwegen. Corrosie blijft vaak niet beperkt tot de buitenkant. De kabelboomstekkers in de portieren zijn corrosiegevoelig naarmate de Ford Ka in de jaren komt. Dit kan resulteren in ramen die niet werken en de Ford Ka centrale deurvergrendeling die de geest geeft.

Versnellingsbakproblemen bij de Ford Ka
In een auto waarmee met name in de stad wordt gereden, hebben de koppeling en de versnellingsbak al het nodige werk geleverd. Bij het proefrijden van een gebruikte Ford Ka dient dan ook worden gelet op slippen en schokken tijdens het schakelen. Gebruikers klaagden er regelmatig over dat de transmissie zo’n kort leven beschoren was. Een voordelige tweedehands kan dan ook een geldverslindend monster worden wanneer je met dure vervangingswerkzaamheden opgescheept zit.
Waarom werkt de verwarming van mijn Ford Ka niet?
Bij modellen van de eerste generatie Ford Ka met bouwjaar tot 1999 kan de motor van de ventilator defect zijn, waardoor het ventilatiesysteem in één of meerdere standen niet werkt. Dit euvel gaat vaak gepaard met een geur van verbrand plastic omdat de stekkers geen goede verbinding maken met het multistekkerblok waardoor dit smelt.
Sleutelaars wordt geadviseerd een voorraad Ford Ka-onderdelen voor het koelsysteem zowel als de verwarming aan te leggen, wanneer ze willen gaan sleutelen aan een model van vóór de millenniumwissel. De forums staan bol van de berichten over de kachel die niet werkt. “De blaasinstallatie functioneert wel, maar de lucht wordt niet warm”, heet het dan. Een tweedehands model heeft wel vaker last van een te laag koelwaterpeil. De slangen willen nogal eens poreus zijn. Het kan echter ook aan een kapotte waterpomp of doorgebrande zekeringen liggen. Voor een kapotte thermostaat of defecte waterpomp voor Ford Ka ben je al gauw ettelijke honderden euro’s kwijt.

Problemen met ophanging en onderstel
De Ford Ka staat erom bekend dat er regelmatig problemen optreden met de wielophanging, vooral bij oudere modellen. Zo slijten de wiellagers en draagarmrubbers aan de achterzijde bovengemiddeld snel. Deze onderdelen zijn essentieel voor een stabiele wegligging en comfort. Slijtage uit zich vaak in een bonkend geluid bij hobbels of een vage, onrustige besturing. Daarnaast worden gebroken schroefveren in de ophanging regelmatig gemeld, wat kan leiden tot een ongelijkmatige rijhoogte of zelfs schade aan de banden. Experts van AUTODOC adviseren daarom bij aankoop van een gebruikte Ka goed te letten op piepende of klapperende geluiden bij het rijden over drempels, en op een scheef hangende carrosserie.
Snelle slijtage van remmen en banden
Volgens keuringstatistieken vertonen de remmen van de Ford Ka relatief snel slijtage. Met name remschijven en remblokken moeten bij veel exemplaren eerder dan gemiddeld worden vervangen. Occasion-kopers doen er goed aan de staat van het remsysteem kritisch te beoordelen. Slijtage herken je onder andere aan:
- een piepend geluid tijdens het remmen
- een langere remweg
- een ‘sponzig’ pedaalgevoel.
Visuele controle op roestvorming of onregelmatige slijtage van de schijven kan ook nuttig zijn. Verder is het slim om ook de banden te inspecteren, want onregelmatige slijtage aan de buiten- of binnenranden is een teken van uitlijningsproblemen of gebreken in de ophanging.
Elektrische storingen en sensorproblemen bij de Ford Ka
De Ford Ka kampt geregeld met elektronische mankementen, variërend van defecte sensoren tot problemen met massa-aansluitingen. Zo kan een losse massakabel leiden tot uiteenlopende storingen, waaronder haperende start/stop-systemen of onverwachte dashboardlampjes. Ook kapotte lambdasondes of bobines zorgen regelmatig voor storingsmeldingen in het motormanagement. Deze problemen zijn vaak met een OBD-scanner eenvoudig uit te lezen. Voor handige doe-het-zelvers kan het lonen om de massakabels te controleren op corrosie of loszittende verbindingen. Elektronische storingen bij de Ka zijn doorgaans vervelend, maar met enige basiskennis goed te diagnosticeren én vaak relatief goedkoop te verhelpen.
Airco van de Ford Ka werkt niet
Soms zijn de problemen met verwarming of koeling regelrecht het gevolg van de airco van de Ford Ka die niet werkt. Niet zelden moet bij gebruikte exemplaren het koudemiddel worden bijgevuld of het filter worden vervangen. Wees echter ook voorbereid op de noodzakelijke vervanging van een airco-compressor of condensator. Dit zijn ook behoorlijk dure onderdelen.
Ford Ka: waarom doen de ruitenwissers het niet?
Om de kosten te drukken, maken fabrikanten vaak gebruik van goedkopere oplossingen, die dan ook minder duurzaam zijn. De wissermotor van de Ford Ka brandt tamelijk snel door, wanneer het wissysteem wordt ingeschakeld als het te maken heeft met ijzel (vastgevroren) of bladeren, die de wissers blokkeren. Als gevolg werken de ruitenwissers niet meer. Dit is zo’n klein dingetje dat je bij de occasiondealer meteen even wil checken: doen de wissers het wel?

Waarop te letten bij aankoop van een gebruikte Ford Ka
Wie een tweedehands Ford Ka overweegt, doet er verstandig aan alert te zijn op een reeks bekende zwakke plekken. Let bij de bezichtiging en proefrit in elk geval op de volgende punten:
- Roestvorming, met name bij tankdop, dorpels, achterklep, uitlaat en onderzijde
- Versnellingsbak en koppeling, let op schokken of slippen tijdens het schakelen
- Verwarming en koelsysteem, controleer op warme lucht en koelvloeistofpeil
- Airco, werkt het systeem goed en is er voldoende koudemiddel aanwezig?
- Ruitenwissers, test of ze soepel bewegen zonder haperingen
- Ophanging en onderstel, let op bonkende geluiden of ongelijkmatige rijhoogte
- Remmen en banden, controleer op slijtage, piepende geluiden of roest
- Elektronica, check storingslampjes en elektrische functies zoals ramen en centrale vergrendeling
Een grondige controle op deze punten kan veel onverwachte kosten besparen.
Conclusie
De derde en laatste generatie van de Ford Ka heeft veel problemen verholpen, maar een dure auto mocht het nooit worden. Aan de afwerking wil daarom nogal eens iets schorten. Let wel: niemand schrijft in een forum om te melden hoe fantastisch zijn Ka toch wel rijdt, en er zijn wel degelijk miljoenen zeer tevreden gebruikers. De tweedehands Ford Ka is in ieder geval een zeer spannende auto voor doe-het-zelvers.
Veelgestelde vragen (FAQ) over de Ford Ka
Is de Ford Ka gevoelig voor roest?
Ja, roest is een bekend probleem bij alle generaties van de Ford Ka. Let vooral op de dorpels, achterklep, tankdop en onderzijde van de auto.
Waarom schakelt mijn Ford Ka schokkerig?
Dit kan duiden op slijtage aan de koppeling of versnellingsbak. Vooral bij stadsgebruik slijten deze onderdelen sneller.
Wat zijn veelvoorkomende elektronische problemen bij de Ka?
Veelvoorkomende storingen zijn onder andere kapotte sensoren, defecte bobines en losse massakabels die leiden tot waarschuwingslampjes of startproblemen.
Werkt de verwarming van mijn Ford Ka niet goed — wat kan dat zijn?
Bij oudere modellen kan de ventilatormotor defect zijn of is er sprake van een laag koelvloeistofpeil, een kapotte thermostaat of een falende waterpomp.
Waar moet ik op letten bij het kopen van een tweedehands Ford Ka?
Let op roest, elektronische storingen, slijtage aan de remmen, gebreken aan de ophanging en test alle elektrische functies tijdens de proefrit.
De beste producten op dit gebied: