Inhoudsopgave
Skoda Yeti: problemen met de distributieketting, de automaat en enkele andere storingen
Toen hij als een van de eerste compacte gezins-SUV's op de markt kwam, moest de Skoda Yeti vooral opvallen met zijn kantige uiterlijk, zijn welvende wielkappen en grote dakrails. Ook zijn naam moest een offroad-gevoel oproepen. Alhoewel hij naar de "Verschrikkelijke Sneeuwman" is vernoemd, heeft deze praktische cross-over niets afschrikwekkends onder de motorkap. Gedurende zijn productieperiode van 2009 tot 2017 oogstte de Skoda Yeti vooral veel lof en problemen waren er weinig.
De distributieketting
In 2009 riep het Britse autoblad Top Gear Magazine de Skoda Yeti uit tot gezinsauto van het jaar. Hij combineert zijn compacte afmetingen met onverwacht veel ruimte in het interieur en veelzijdigheid. Hij doet het goed als offroader en beschikt over sleepkwaliteiten, die hem ook in andere autotijdschriften veel bewondering bezorgen. Hij is daarom als occasion een populaire auto. Niettemin vertonen vooral oudere modellen 1.2 TSI en 1.4 TSI problemen met de distributieketting van de Skoda Yeti. Deze heeft de neiging tot rekken. Ook het olieverbruik was bij deze auto's hoog. In de versies met een nieuwe motorgeneratie vanaf juni 2015 werden deze euvels verholpen. Het verdient echter aanbeveling, hierop alert te zijn bij de occasiondealer.
Automaat: problemen
Modellen van de Skoda Yeti hebben meestal een manuele versnelling. De 1.2 TSI en de 2.0 TDI 4x4 waren leverbaar als DSG-automaat. Deze dubbelekoppelingversnellingsbak staat ook bij andere auto's bekend om een reeks problemen zoals ruw schakelen en hoge slijtage van de koppeling, met name bij gebruik van de auto in de stad met veel stilstaan en optrekken, alsook bij het veelvuldig slepen van aanhangers. In latere bouwjaren werden verbeteringen aangebracht aan deze onderdelen van de Skoda Yeti. Bij oudere Yeti’s moet het onderhoudsboekje hierop worden nageslagen. Tijdens de proefrit moet de automaat soepel en vloeiend schakelen en er zou geen gestotter of schokken mogen optreden bij het optrekken. Verder valt hierover nog op te merken dat voor de 7-traps DSG een service-actie plaats heeft gevonden. Aan de transmissies in kwestie (tot ca. einde 2013) was af fabriek synthetische transmissieolie toegevoegd. Deze kon aanleiding geven tot problemen met de elektronica en werd daarom door minerale motorolie voor Skoda Yeti vervangen.
Commandovoertuig
We hadden het al eens over zijn veelzijdigheid. De offroad-kwaliteiten van de 4x4 Skoda Yeti 2.0 TDI maakten hem geschikt als commandovoertuig voor inzet door de brandweer van de Nederlandse marine en de luchtmacht. Ook in de stad is hij vanwege zijn compacte afmetingen erg praktisch in gebruik. Alhoewel de Skoda Yeti als nieuwe auto erg goed verkocht, kwam aan zijn zegetour in 2017 een einde. De vormen van zijn opvolger de Karoq zijn weer wat ronder. Verder is dit een al net zo competente wagen.
De beste producten op dit gebied:
- Dakdrager Skoda Yeti
- Trekhaak Skoda Yeti
- RIDEX remblokken Skoda Yeti
- Accu Skoda Yeti
- Koelvloeistof Skoda Yeti