Inhoudsopgave
Kia Picanto: problemen met de koppeling, krukas en andere storingen
De grote voordelen van de Kia Picanto zijn de betaalbaarheid en zuinigheid. Verder is hij vanwege zijn compacte afmetingen en wendbaarheid uitstekend geschikt voor in de stad, glipt overal tussendoor en neemt weinig parkeerruimte in beslag. Ter gelegenheid van de meest recente facelift werd flink in de afwerking geïnvesteerd en dat mocht ook wel. Oudere modellen hebben een wel heel erg kaal en goedkoop uitziend interieur en het infotainmentscherm is tegenwoordig ook wat groter. Wie voor uiterst voordelig wil gaan en een tweedehands Kia Picanto op het oog heeft, levert op het gebied van comfort in en vooral oudere modellen hebben een paar bekende problemen. Zo had de tweede generatie (2011 – 2017) bijvoorbeeld te maken met dimlichten die niet werken.
Problemen met de krukas
De eerste generatie Kia Picanto had slechts één benzinemotor in het programma: een 1l. driecylindermotor met 65 pk. In principe kunnen in zo’n kleine motor niet veel Kia Picanto-onderdelen kapot gaan. Qua betrouwbaarheid is er echter wel iets op aan te merken. Zo werden een aantal auto’s uit de bouwjaren 2004-2006 al snel weer naar de garage teruggebracht vanwege problemen met de krukas. De schroef van de krukaspoelie was te kort en zorgde voor motoruitval en defecten die in de ergste gevallen ernstige motorschade aanrichtten. In Duitsland vond in het kader van dit probleem een serviceactie plaats, waarbij de oorspronkelijk zwarte schroef door een zilveren werd vervangen. Er zijn gevallen bekend dat in Nederland Kia-dealers niet thuis geven, als je hiermee komt aanzetten. Het is in ieder geval een bekend probleem. Informeer bij eventuele aankoop van een gebruikte Picanto of de auto de zilveren schroef heeft. Die heeft de juiste lengte.
De oudere modellen van de Kia Picanto zijn voorzien van een distributieriem met een gespecificeerde vervangingsinterval. Bij latere modelversies werd de riem vervangen door een – normaal gezien robuustere – ketting. Hiermee ontstonden echter sneller problemen en deze moest na relatief korte tijd worden vervangen.
Koppeling
Auto’s die veel stadskilometers op de teller hebben, lijden vaak onder snelle slijtage van de koppeling en de Kia Picanto vormt hierop geen uitzondering. Het koppelingspedaal is traditioneel uitgerust met een kabel. Wanneer een bestuurder voelt dat de koppeling zwaar in te trappen valt, kan het aan deze mechanisch instelbare kabel liggen. Het voordeel is, dat de vervanging hiervan niet duur is. Wanneer het probleem niet de kabel betreft, moet de koppeling zelf worden vervangen en dit kan behoorlijk duur worden. Bij modellen van na de facelift van 2007 is de koppeling robuuster en treden problemen niet meer zo snel op.
Airco: problemen
Veel Kia-eigenaren berichten in gebruikersbeoordelingen over de airco van de Kia Picanto die niet of slecht functioneert. Bij een gebruikte auto is mogelijkerwijs de Kia Picanto airco-compressor of de condensor aan vervanging toe. Het is in ieder geval een punt waarop bij bezichtiging moet worden gelet.
Start-stopsysteem
Er wordt bij de Kia Picanto verder veel geklaagd over het start-stopsysteem, dat niet werkt. Dit schijnt een zwak punt te zijn, waarop de dealer vaak geen antwoord heeft en de acculading als schuldige aanwijst. De accu is dan voldoende geladen voor starten maar niet voor het start-stopsysteem. Met zo’n advies is een gebruiker niet echt geholpen. Bij uitval wordt aangeraden de sleutel helemaal terug te draaien en opnieuw te starten.
Deurvergrendeling
De centrale deurvergrendeling van de Kia Picanto geeft ook geregeld aanleiding tot klachten. Melding wordt gemaakt van het systeem dat niet werkt of een eigen leven lijkt te leiden. Het slot blijft bij gebruik van de afstandsbediening open. Wanneer dit zich ook na vervanging van de batterijen blijft voordoen, kan een kapotte zekering de oorzaak zijn. Deze is relatief eenvoudig te vervangen. Wanneer het relais is versleten, kijk je tegen een vervanging van de complete deurvergrendelingsunit aan.
De beste producten op dit gebied: