Inhoudsopgave
BMW E90: problemen met de distributieketting, airco en andere storingen
In veel opzichten geldt de BMW 3-serie als onverwoestbaar. In 1975 begon hij als compacte tweedeurs sedan. Inmiddels is hij gegroeid en aan zijn zevende generatie toe. Van geen andere reeks bouwt de Beierse fabrikant meer exemplaren. De tijden dat deze versie van BMW als auto voor proleten gold, is inmiddels iedereen vergeten. Sportief, chique en solide zijn synoniemen voor dit merk. Als nieuwe auto is hij onverminderd populair, maar ook tweedehands vindt hij veel aftrek. Daarbij is de vijfde generatie BMW E90 uit 2005 favoriet, al is het wel oppassen geblazen bij bepaalde motorversies, die een aantal problemen vertonen. Forums, maar ook AUTODOC-experts wijzen erop dat de potentiële koper van een tweedehands model van deze wagen alert moet zijn op:
- de distributieketting
- het stuurslot
- de verwarming
- de airco
Distributieketting bij BMW E90 – wat gaat er mis?
De dieselmodellen N47 en N57 van na 2007 zijn berucht om problemen met de distributieketting. Bij de N57 wil het nog wel meevallen, maar met name in geval van de 2-liter N47-motor werden veel gevallen gemeld van defecte kettingspanners die een breuk van de ketting veroorzaakten. Het helpt ook niet dat de ingenieurs uit Beieren de BMW E90 distributieketting helemaal aan de onderkant tussen de motor en de versnellingsbak plaatsten. Bij een eventuele vervanging moet de hele motor eruit.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BTS TURBO Turbocharger
Uitlaatgasturbo
ERA Accu
12V 60Ah 540A SLI-accu
EXIDE Accu
12V 60Ah 520A EFB-accu
GARRETT Turbocharger
Uitlaatgasturbo, VTG lader, druk-/onderdruk geregelde luchtcirculatieklep, Diesel, Euro 4, incl. Magnetische koppeling
BOSCH Accu
12V 105Ah 800A
Waarom hapert het stuurslot bij de BMW E90?
Forums puilen uit van de berichten over een storing van het stuurslot van de BMW E90. Het begint met een waarschuwingslampje op het dashboard. Volgens sommige bijdragen liet het stuurslot zich dan vervolgens niet meer ontgrendelen en kon de auto niet worden gestart. Een software-update biedt niet altijd een permanente oplossing en er wordt gewag gemaakt van een vervanging van de stuurkolom als enige oplossing, een tamelijk dure grap. Vergeet bij de eventuele aanschaf van een tweedehands E90 vooral niet naar dit probleem te informeren.
Welk probleem heeft de BMW E90 met de verwarming?
Bij een opvallend groot aantal modelversies van BMW E90 uit de jaren 2005 – 2013 werkt vaak ineens de kachel niet meer. Hiervoor worden een aantal oorzaken opgegeven. De thermostaat van de E90 weigert soms dienst. De verwarming werkt dan wel degelijk, maar je voelt er niets van. Enkele andere frequente oorzaken zijn verstopte radiateurslangen of luchtbellen in het koelingscircuit. Ook waren de kleppen van het ventilatiesysteem nogal eens geblokkeerd. In dat laatste geval was smeren van het mechanisme met wat WD40 de oplossing.
BMW-E90: waarom werkt de airco niet?
Bij de BMW E90 kan zich ook het omgekeerde voordoen: de airco werkt niet goed en blaast dan enkel warme lucht. Dit kan liggen aan de slechte afdichting van de temperatuursensor van de verdamper. De oplossing is de verwijdering van de sensor en het plaatsen van een nieuwe afdichting. Deze BMW E90-onderdelen zijn toegankelijk via de beenruimte aan de bijrijderskant. Waar forums overigens ook veelvuldig melding van maken, is het achteruitrijlicht dat niet werkt.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
GARRETT Turbocharger
Uitlaatgasturbo, met Wastegate-inlaatdrukregeling, Pneumatisch geregeld stelelement (schakelaar), Benzine, Euro 5
VARTA Accu
12V 45Ah 330A Loodaccu
GARRETT Turbocharger
Uitlaatgasturbo, VTG lader, Pneumatisch geregeld stelelement (schakelaar), Diesel, Euro 3
EXIDE Accu
12V 72Ah 760A AGM-accu
BOSCH Accu
12V 70Ah 760A AGM-accu
Conclusie
De BMW E90 is en blijft een hit op de tweedehandsmarkt en dat is begrijpelijk. Je koopt een slee met standing en het merk heeft een reputatie van Duitse degelijkheid. Die reputatie is over het algemeen meer dan gerechtvaardigd. Kijk bij aanschaf wel goed naar de onderhoudsgeschiedenis en wees alert op de genoemde gebreken.
Een nuttige video over het onderhoud van je BMW E90 kun je hier bekijken:
Deze video bevat nog meer informatie over onderhoud plegen van je BMW 3 (E90):
Veelgestelde vragen (FAQ) over problemen met de BMW E90
Waar moet ik op letten bij het kopen van een tweedehands BMW E90?
Let vooral op de onderhoudsgeschiedenis van de auto en controleer of bekende zwakke punten zijn aangepakt. De BMW E90 is over het algemeen degelijk, maar bepaalde modellen hebben beruchte problemen (zoals met de distributieketting bij de dieselmotoren). Controleer bij een proefrit of de motor soepel loopt (geen rammelende kettinggeluiden), de elektronica geen waarschuwingslampjes toont (bijvoorbeeld van het stuurslot), en of verwarming én airco goed functioneren. Met een goed onderhouden E90 en tijdig vervangen van cruciale onderdelen kunt u veel potentiële problemen voorkomen.
Heeft de BMW E90 last van problemen met de distributieketting?
Ja, vooral de E90 dieselmodellen met de N47-motor (2.0 liter vanaf circa 2007) staan bekend om problemen met de distributieketting. Bij deze motor leidde een defecte kettingspanner geregeld tot een uitgerekte of zelfs gebroken ketting, met mogelijk ernstige motorschade tot gevolg. Een rammelend, metalig geluid bij koude start (alsof er knikkers in een blik rammelen) kan een waarschuwingsteken zijn. Vroegtijdige herkenning en preventieve vervanging van de ketting en spanners is belangrijk om catastrofale motorschade te voorkomen.
Wat is het stuurslotprobleem bij de BMW E90?
Veel BMW E90’s kregen te maken met een defect elektronisch stuurslot. Dit probleem kondigt zich meestal aan met een waarschuwingslampje op het dashboard, waarna in sommige gevallen het stuurslot niet meer ontgrendelt en de auto niet kan worden gestart. Een software-update bood niet altijd een blijvende oplossing; vaak was de enige remedie het vervangen van de volledige stuurkolom, wat prijzig is. Informeer bij een occasion of deze storing ooit is verholpen, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
Waarom werkt de verwarming van mijn BMW E90 niet meer?
Bij de BMW E90 (bouwjaren 2005–2013) komt het regelmatig voor dat de kachel geen warmte meer afgeeft. Mogelijke oorzaken zijn een defecte thermostaat (de motor wordt dan wel warm, maar u voelt geen warmte in het interieur), verstopte radiateurslangen of luchtbellen in het koelsysteem die de doorstroming belemmeren. Ook kunnen de kleppen van het ventilatiesysteem vastzitten, waardoor de warme lucht niet naar binnen komt – in dat geval kan het mechanisme gesmeerd worden (bijvoorbeeld met een beetje WD40) om het euvel te verhelpen. Laat bij twijfel het koelsysteem en de thermostaat controleren om gericht de oorzaak aan te pakken.
Waarom blaast de airco van mijn BMW E90 alleen warme lucht?
Het gebeurt bij de E90 wel eens dat de airconditioning niet goed koelt en alleen warme lucht geeft. Een bekende oorzaak is een slechte afdichting van de temperatuursensor bij de verdamper, waardoor de sensor verkeerde waarden doorgeeft. De oplossing is om die sensor eruit te halen en een nieuwe afdichting te plaatsen, zodat de airco weer normaal kan koelen. Deze sensor en afdichting zijn relatief makkelijk bereikbaar via de beenruimte aan de bijrijderskant. Vergeet ook niet de algemene staat van het airco-systeem te controleren (bijvoorbeeld voldoende koudemiddel), maar in veel gevallen is die sensorafdichting de boosdoener bij dit model.
De beste producten op dit gebied: