Inhoudsopgave
BMW E90: problemen met de distributieketting, airco en andere storingen
In veel opzichten geldt de BMW 3-serie als onverwoestbaar. In 1975 begon hij als compacte tweedeurs sedan. Inmiddels is hij gegroeid en aan zijn zevende generatie toe. Van geen andere reeks bouwt de Beierse fabrikant meer exemplaren. De tijden dat deze versie van BMW als auto voor proleten gold, is inmiddels iedereen vergeten. Sportief, chique en solide zijn synoniemen voor dit merk. Als nieuwe auto is hij onverminderd populair, maar ook tweedehands vindt hij veel aftrek. Daarbij is de vijfde generatie BMW E90 uit 2005 favoriet, al is het wel oppassen geblazen bij bepaalde motorversies, die een aantal problemen vertonen.
Distributieketting
De dieselmodellen N47 en N57 van na 2007 zijn berucht om problemen met de distributieketting. Bij de N57 wil het nog wel meevallen, maar met name in geval van de 2-liter N47-motor werden veel gevallen gemeld van defecte kettingspanners die een breuk van de ketting veroorzaakten. Het helpt ook niet dat de ingenieurs uit Beieren de BMW E90 distributieketting helemaal aan de onderkant tussen de motor en de versnellingsbak plaatsten. Bij een eventuele vervanging moet de hele motor eruit.
ERA Accu
12V 60Ah 540A SLI-accu
ERA Accu
12V 44Ah 440A SLI-accu
BOSCH Accu
12V 800A B00
GARRETT Turbocharger
Uitlaatgasturbo, Turbolader/Compressor, Turbolader/laadluchtkoeler, met Wastegate-inlaatdrukregeling, Benzine, Euro 5, Pneumatisch
ERA Accu
12V 95Ah 810A AGM-accu
Stuurslot
Forums puilen uit van de berichten over een storing van het stuurslot van de BMW E90. Het begint met een waarschuwingslampje op het dashboard. Volgens sommige bijdragen liet het stuurslot zich dan vervolgens niet meer ontgrendelen en kon de auto niet worden gestart. Een software-update biedt niet altijd een permanente oplossing en er wordt gewag gemaakt van een vervanging van de stuurkolom als enige oplossing, een tamelijk dure grap. Vergeet bij de eventuele aanschaf van een tweedehands E90 vooral niet naar dit probleem te informeren.
Verwarming
Bij een opvallend groot aantal modelversies van BMW E90 uit de jaren 2005 – 2013 werkt vaak ineens de kachel niet meer. Hiervoor worden een aantal oorzaken opgegeven. De thermostaat van de E90 weigert soms dienst. De verwarming werkt dan wel degelijk, maar je voelt er niets van. Enkele andere frequente oorzaken zijn verstopte radiateurslangen of luchtbellen in het koelingscircuit. Ook waren de kleppen van het ventilatiesysteem nogal eens geblokkeerd. In dat laatste geval was smeren van het mechanisme met wat WD40 de oplossing.
VARTA Accu
12V 45Ah 330A B00 Loodaccu
EXIDE Accu
12V 72Ah 760A AGM-accu
BOSCH Accu
12V 70Ah 760A B13 AGM-accu
PLANET TECH Accu / batterijpoolklem
voor pluspool
VARTA Accu
12V 95Ah 850A B13 AGM-accu
De airco
Bij de BMW E90 kan zich ook het omgekeerde voordoen: de airco werkt niet goed en blaast dan enkel warme lucht. Dit kan liggen aan de slechte afdichting van de temperatuursensor van de verdamper. De oplossing is de verwijdering van de sensor en het plaatsen van een nieuwe afdichting. Deze BMW E90-onderdelen zijn toegankelijk via de beenruimte aan de bijrijderskant. Waar forums overigens ook veelvuldig melding van maken, is het achteruitrijlicht dat niet werkt.
De BMW E90 is en blijft een hit op de tweedehandsmarkt en dat is begrijpelijk. Je koopt een slee met standing en het merk heeft een reputatie van Duitse degelijkheid. Die reputatie is over het algemeen meer dan gerechtvaardigd. Kijk bij aanschaf wel goed naar de onderhoudsgeschiedenis en wees alert op de genoemde gebreken.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een brandstoffilter vervangen op een BMW 3 (E90)
Hoe een oliefilter en motorolie vervangen op een BMW 3 (E90)
De beste producten op dit gebied: