Inhoudsopgave
Ford Fiesta: stuurbekrachtiging werkt niet, problemen met de versnellingsbak en andere storingen
Wie nog een nieuwe Ford Fiesta wil hebben, moet wel heel erg snel zijn want de meest populaire miniklasser ooit is vanaf einde juni 2023 niet meer in productie. Dat is wel even slikken als je bedenkt dat hij sinds 1976 rondrijdt. De verkoopcijfers waren aan het zakken. Het afgelopen jaar kende ook problemen met de levering van halfgeleiders, waardoor de productie in Keulen meermaals moest worden stilgelegd. Ford wil zich gaan toeleggen op het produceren van elektrische auto’s en een nieuw Fiesta-model past niet in dit voornemen. Voor de budget-bewuste fans van deze auto is er gelukkig nog keuze genoeg bij de occasiondealer.
Rembekrachtiging en stuurbediening
Wie voor een tweedehands Ford Fiesta gaat, moet zich wel goed informeren over veel voorkomende problemen van de generatie in kwestie. Die waren er wel degelijk. Zelfs de laatste (8ste) generatie kwam niet onder een terugroepactie uit. Modellen uit december 2017 werden teruggehaald vanwege een probleem met de Ford Fiesta rembekrachtiging. Ook zorgde een constructiefout in de stuurkolom in sommige wagens uit deze reeks voor vreemde geluiden. In sommige gevallen werkte de stuurbediening niet.
Versnellingsbak: problemen
Bij de zevende generatie, die liep van 2008 tot 2017, gooide de PowerShift-automaat roet in het eten van het rijplezier, waar de Ford Fiesta normaal gezien om bekend staat. Deze transmissie, geleverd in de Fiesta 1.0 EcoBoost, zorgt trouwens ook bij andere merken en modellen voor problemen, zoals foutmeldingen en schokken bij het schakelen. Nog meer transmissieverdriet in de zesde generatie (2002-2008): de 1,4-liter en 1,6 liter motoren werden behalve met handgeschakelde bak ook als automaatbak aangeboden. De keuze bestond uit een geautomatiseerde 5-traps versnelling en een 4- of 5-traps automaat met koppelomvormer. De eerstgenoemde zogenaamde Durashift EST is feitelijk niets anders dan een manuele transmissie met een computergestuurde koppeling. Schakeling verloopt allesbehalve soepel. Bovendien is de koppelingsslijtage bij deze versnellingsbak erg hoog.
Stuurbekrachtiging
In generatie VI kwam het tot een serviceactie voor auto’s met 1,6 liter dieselmotor, waarbij de brandstofleidingen defecten vertoonden met het lekken van brandstof als gevolg. Ook kon de stuurbekrachtiging uitvallen wanneer de aandrijfriem van de servopomp losraakte.
Over stuurbekrachtiging gesproken: bij dit systeem ging wel eens iets vaker kapot. Bij een ouder model is het stuurhuis een zwak punt. Wanneer de Ford Fiesta stuurbekrachtiging-olie lekt, loop je de kans het hele stuurhuis te moeten laten vervangen.
Roest
Vooral bij goedkopere auto’s zie je wel vaker dat besparingsmaatregelen bij de productie tot problemen leiden. Zo zijn er bijna geen modellen uit de zesde generatie (2001-2008) te vinden die niet te kampen hebben met roest omdat er op de roestpreventie werd beknibbeld. Met name de modellen met bouwjaar 2004 en 2005 hebben hier last van. Hier geldt het, de deuren, wielkasten en remleidingen te inspecteren.
Historie
Zijn lange geschiedenis en de verkoopcijfers getuigen van het feit dat de Ford Fiesta erg geliefd is. Wel moet worden gezegd dat dit wel anders is geweest. Bij zijn introductie deed hij het erg goed. De vraag naar kleine, zuinige auto’s was als gevolg van de energiecrisis erg groot. Ford heeft te lang mee gesurft op de golf van dit succes en op den duur ging de kwaliteit eronder lijden. Pas toen de concurrentie hiervan zichtbaar ging profiteren, schoot de producent wakker. Rond de millenniumwisseling keerde het succes zich weer in het voordeel van de miniklasser uit Keulen. Bij oudere modellen moet men bedacht zijn op problemen met o.a. versleten spoorstangkoppen, storingen van de startmotor, accu en de bobine bij de Ford Fiesta.
Merken met een lange historie zorgen uiteraard voor een grote beschikbaarheid aan gebruikte modellen. De aanschaf ervan is in budgettair opzicht erg aantrekkelijk, om maar te zwijgen van het opzien dat je zou baren met zo’n heel ouderwetse Ford Fiesta, die er naar huidige maatstaven als een koekblik uitziet. Je maakt echter bij een oudere auto die er een groot aantal kilometers (en wellicht ook ettelijke gebruikers) heeft opzitten, een grotere kans op problemen met bijvoorbeeld de airco of een display die niet werkt. Ga goed geïnformeerd naar de dealer en zorg ervoor dat je het geld dat je bespaart op de aanschaf van de auto zelf, niet kwijt bent aan een investering in Ford Fiesta-onderdelen en -accessoires.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een interieurfilter / pollenfilter vervangen op een FORD FIESTA JA8
Hoe een multiriem vervangen op een FORD FIESTA V JH, JD
De beste producten op dit gebied: