Wie nog een nieuwe Ford Fiesta wil hebben, moet wel heel erg snel zijn want de meest populaire miniklasser ooit is vanaf einde juni 2023 niet meer in productie. Dat is wel even slikken als je bedenkt dat hij sinds 1976 rondrijdt. De verkoopcijfers waren aan het zakken. Het afgelopen jaar kende ook problemen met de levering van halfgeleiders, waardoor de productie in Keulen meermaals moest worden stilgelegd. Ford wil zich gaan toeleggen op het produceren van elektrische auto’s en een nieuw Fiesta-model past niet in dit voornemen. Voor de budget-bewuste fans van deze auto is er volgens Autodoc gelukkig nog keuze genoeg bij de occasiondealer.
Rembekrachtiger en stuurkolom (recall 2017)
Wie voor een tweedehands Ford Fiesta gaat, moet zich wel goed informeren over veel voorkomende problemen van de generatie in kwestie. Die waren er wel degelijk. Zelfs de laatste (8ste) generatie kwam niet onder een terugroepactie uit. Modellen uit december 2017 werden teruggehaald vanwege een probleem met de Ford Fiesta rembekrachtiging. Ook zorgde een constructiefout in de stuurkolom in sommige wagens uit deze reeks voor vreemde geluiden. In sommige gevallen werkte de stuurbediening niet.
Versnellingsbak: problemen
Bij de zevende generatie, die liep van 2008 tot 2017, gooide de PowerShift-automaat roet in het eten van het rijplezier, waar de Ford Fiesta normaal gezien om bekend staat. Deze transmissie, geleverd in de Fiesta 1.0 EcoBoost, zorgt trouwens ook bij andere merken en modellen voor problemen, zoals foutmeldingen en schokken bij het schakelen. Nog meer transmissieverdriet in de zesde generatie (2002-2008): de 1,4-liter en 1,6 liter motoren werden behalve met handgeschakelde bak ook als automaatbak aangeboden. De keuze bestond uit een geautomatiseerde 5-traps versnelling en een 4- of 5-traps automaat met koppelomvormer. De eerstgenoemde zogenaamde Durashift EST is feitelijk niets anders dan een manuele transmissie met een computergestuurde koppeling. Schakeling verloopt allesbehalve soepel. Bovendien is de koppelingsslijtage bij deze versnellingsbak erg hoog.
-50%
Beoordelingen - 87
Product informatie
Materiaal:
Silicoon
Chemische eigenschappen:
Niet solventhoudend, Permanent elastisch, Uithardend
In generatie VI kwam het tot een serviceactie voor auto’s met 1,6 liter dieselmotor, waarbij de brandstofleidingen defecten vertoonden met het lekken van brandstof als gevolg. Ook kon de stuurbekrachtiging uitvallen wanneer de aandrijfriem van de servopomp losraakte.
Over stuurbekrachtiging gesproken: bij dit systeem ging wel eens iets vaker kapot. Bij een ouder model is het stuurhuis een zwak punt. Wanneer de Ford Fiesta stuurbekrachtiging-olie lekt, loop je de kans het hele stuurhuis te moeten laten vervangen.
Roest
Vooral bij goedkopere auto’s zie je wel vaker dat besparingsmaatregelen bij de productie tot problemen leiden. Zo zijn er bijna geen modellen uit de zesde generatie (2001-2008) te vinden die niet te kampen hebben met roest omdat er op de roestpreventie werd beknibbeld. Met name de modellen met bouwjaar 2004 en 2005 hebben hier last van. Hier geldt het, de deuren, wielkasten en remleidingen te inspecteren.
Historie
Zijn lange geschiedenis en de verkoopcijfers getuigen van het feit dat de Ford Fiesta erg geliefd is. Wel moet worden gezegd dat dit wel anders is geweest. Bij zijn introductie deed hij het erg goed. De vraag naar kleine, zuinige auto’s was als gevolg van de energiecrisis erg groot. Ford heeft te lang mee gesurft op de golf van dit succes en op den duur ging de kwaliteit eronder lijden. Pas toen de concurrentie hiervan zichtbaar ging profiteren, schoot de producent wakker. Rond de millenniumwisseling keerde het succes zich weer in het voordeel van de miniklasser uit Keulen. Bij oudere modellen moet men bedacht zijn op problemen met o.a. versleten spoorstangkoppen, storingen van de startmotor, accu en de bobine bij de Ford Fiesta.
Merken met een lange historie zorgen uiteraard voor een grote beschikbaarheid aan gebruikte modellen. De aanschaf ervan is in budgettair opzicht erg aantrekkelijk, om maar te zwijgen van het opzien dat je zou baren met zo’n heel ouderwetse Ford Fiesta, die er naar huidige maatstaven als een koekblik uitziet. Je maakt echter bij een oudere auto die er een groot aantal kilometers (en wellicht ook ettelijke gebruikers) heeft opzitten, een grotere kans op problemen met bijvoorbeeld de airco of een display die niet werkt. Ga goed geïnformeerd naar de dealer en zorg ervoor dat je het geld dat je bespaart op de aanschaf van de auto zelf, niet kwijt bent aan een investering in Ford Fiesta-onderdelen en -accessoires.
-20%
Beoordelingen - 76
Product informatie
SAE-viscositeitsgraad: 0W-30
ACEA:
ACEA C2, ACEA C3
API:
API SN
Aanbevelingen van de fabrikant: BMW Longlife-12 FE, Fiat 9.55535-DS1, Fiat 9.55535-GS1, Ford WSS-M2C950-A, Iveco 18-1811 SC1, STJLR.03.5007, MB 229.51, Porsche C30, PSA B71 2290, PSA B71 2312, Renault RN17, Renault RN0710, Renault RN0700, VW 504 00, VW 505 01, VW 507 00
Aanbevelingen van de fabrikant: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
Conclusie: Is de Ford Fiesta een verstandige keuze?
De Ford Fiesta is een geliefde en betaalbare auto met een rijke geschiedenis, maar bij aanschaf van een tweedehands exemplaar is voorzichtigheid geboden. Vooral oudere generaties kampen met structurele problemen, zoals roest, defecte stuur- en remsystemen en versnellingsbakproblemen (met name bij de automatische versies). De achtste generatie is moderner, maar ook niet geheel probleemloos: let hier vooral op terugroepacties en elektronische storingen.
Wie een betrouwbare occasion wil, doet er goed aan het onderhoudsverleden te checken, testritten te maken (let op schakelgedrag, stuurrespons, lekkages), en eventueel een aankoopkeuring te overwegen. De Fiesta kan dan nog steeds een fijne en zuinige metgezel zijn, mits goed onderhouden.
Veelgestelde vragen
Waar moet ik op letten bij een tweedehands Ford Fiesta?
Let vooral op:
Werking van de stuurbekrachtiging (controleer op lekkage van olie en stuurhuisgeluiden)
Schakelgedrag bij automatische transmissie (schokken, traag reageren)
Eventuele roestplekken, vooral rond wielkasten, deuren en remleidingen
Rembekrachtiging bij modellen uit 2017 (check op terugroepactie)
Correct functioneren van de elektronica, zoals startmotor, bobine, airco, display
Zijn alle automaten van de Fiesta onbetrouwbaar?
Vooral de PowerShift-automaat en de Durashift EST uit oudere generaties staan bekend om hun storingsgevoeligheid. Ze schakelen niet soepel en slijten sneller. Een handgeschakelde variant is meestal een veiligere keuze.
Wat houdt de terugroepactie van 2017 precies in?
Bij sommige modellen uit december 2017 functioneerde de rembekrachtiger niet goed en kon de stuurkolom defecten vertonen. Dit leidde tot verminderde remkracht en stuurproblemen. Ford heeft deze voertuigen teruggeroepen voor een kosteloze aanpassing.
Wat zijn de zwakke punten van de stuurbekrachtiging bij oudere modellen?
Het stuurhuis kan slijten en stuurbekrachtigingsolie kan lekken. Ook kan de servopomp uitvallen wanneer de aandrijfriem losraakt, wat zorgt voor verminderde of volledig uitvallende stuurhulp.
Hoe voorkom ik roestproblemen bij mijn Fiesta?
Regelmatige inspectie en het behandelen van beginnende roest kunnen verdere schade beperken. Modellen van 2004–2005 zijn extra gevoelig. Goed reinigen (zeker in de winter) en preventieve anti-roestbehandeling zijn aan te raden.
Tot wanneer is de Fiesta geproduceerd?
De productie van de Ford Fiesta eindigde in juni 2023. Ford richt zich nu volledig op elektrische modellen. Nieuwe Fiesta's zijn dus niet meer leverbaar, maar het aanbod op de occasionmarkt is nog ruim.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een interieurfilter / pollenfilter vervangen op een FORD FIESTA JA8
Hoe een multiriem vervangen op een FORD FIESTA V JH, JD