Inhoudsopgave
Audi A6: problemen met de luchtvering, de automaat en andere storingen
De Audi A6 is een auto voor wie van comfort houdt. Hij zit vol met uitgekiende technologie en een indrukwekkend interieur, die bij zijn luxe klasse en zijn prijskaartje horen. Op een volledige elektrische versie is het nog even wachten, maar verder heeft de klant de keuze uit een grote reeks categorieën en verschillende aandrijvingen, waaronder ook een PHEV. Als A6 beleefde de auto uit Ingolstadt zijn première in 1994 en is nu in zijn vijfde generatie. Tegenwoordig komt hij met glans door de keuring. Wie voor een luxe auto minder wil betalen en zijn zinnen zet op een tweedehands Audi A6 moet zich wel informeren over problemen die zich in het verleden hebben voorgedaan. Niet elk bouwjaar is daar vrij van.
Problemen met de automaat
Een typische zwakke plek van de derde generatie Audi A6 (2004 tot 2011) is de Multitronic automatische versnelling. De traploze transmissie functioneert vaak verre van optimaal. Autobestuurders stoorden zich aan schokkende schakelprocedures. Het optrekken kan oncomfortabel worden als de wagen plotseling een sprong voorwaarts maakt. Verversing van de transmissieolie kan in ieder geval voor de korte termijn een oplossing bieden. Een software-update wil ook nog wel eens helpen. Als je echter geen garantie meer hebt, ben je op de goodwill van de dealer aangewezen om zonder al te veel kosten te laten onderzoeken waar de fout precies zit. De koper van een gebruikt model is wellicht beter af met de eenvoudigere TipTronic automaatbak of traditionele Audi A6 versnellingsbak.
Luchtvering
De derde generatie was in meerdere opzichten problematisch, vooral naarmate de auto meer kilometers op de teller kreeg. Zo verslijten kogelgewrichten snel en zakken veren door. De verlichting, zowel koplamp als achterlicht, had verhoudingsgewijs vaak met storing te maken. Eigenaren van de Audi A6 Allroad melden problemen met de luchtvering, vooral vanwege defecte componenten als de compressoren voor de luchtvering voor Audi A6 of sensoren.
Oldtimer
Naarmate we verder terug in de tijd gaan, krijgt de Audi A6 meer kritiek van de APK te verduren. De tweede generatie (1997-2005) heeft een reputatie van een hoge mate van slijtage van Audi A6-onderdelen. De remmen zijn hier een aandachtspunt, alsook versleten stuurkogels. Speling van het stuur is vaak aan de orde. De TDI-motoren vertonen veel olieverlies door zowel motor als transmissie. De eerste generatie (1994-1997) kun je bijna een oldtimer noemen. Als zwakke plekken worden hier zwakke batterijen en een versleten ophanging genoemd. Vaak werkt de airco niet en het ABS vertoont fouten, die vaak terug te voeren zijn op schade aan de regeleenheid of sensoren.
Parkeren
Bij oudere modellen uit het vroege nieuwe millennium schijnt de elektronica veel kinderziekten te vertonen, als we de forums mogen geloven. Bij de Audi A6 Avant uit 2002 worden vaak storingen van de PDC gemeld, die piept wanneer er geen obstakel te zien is. Dit ligt aan de Audi A6 Avant parkeersensoren die niet naar behoren werken, iets wat aan de bekabeling liggen kan. Ook valt de radio soms uit en werkt dan enige tijd niet. De elektronische parkeerrem (EPB) van de Audio A6 Quattro S Line heeft met enige regelmaat last van storingen.
Tot slot
Audi heeft een reputatie van degelijke kwaliteit in het luxe segment en de A6 vormt daarop geen uitzondering. Je koopt nogal veel stijl en technologische vooruitstrevendheid ook bij aanschaf van een ouder model. Informeer je altijd wel goed naar de voors en tegens van een bepaald bouwjaar, inspecteer de onderhoudsgeschiedenis en maak duidelijke afspraken over onderhoud met de dealer.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een koplamp vervangen op een AUDI A6 C5 HANDLEIDING
Hoe een interieurfilter / pollenfilter vervangen op een AUDI A6 (C6)
De beste producten op dit gebied: