Problemen met de Citroën C4 Picasso
Betrouwbaarheid Citroën C4 Picasso: Problemen, storingen en zwakke punten van het model
- Airconditioningsysteem koelt niet: Het airconditioningsysteem verliest vaak zijn koelvermogen na 60.000-80.000 km als gevolg van koudemiddelverlies of defecte compressoren. Dit probleem komt vooral voor bij Grand Picasso modellen.
- Ventilator werkt niet: De interieurventilator begeeft het vaak na 50.000-70.000 km, waardoor de verwarming en ventilatie volledig uitvallen. Vooral 1.6 HDI-modellen hebben hier last van.
- Sleutelloze toegang werkt niet: Het sleutelloze toegangssysteem werkt vaak niet na 40.000-60.000 km als gevolg van defecte sensoren of batterijproblemen in de afstandsbediening.
- Defecte luchtvering: Bij modellen met luchtvering treden na 30.000 km problemen op, vooral bij de Grand Picasso 2.0 HDI door lekkende luchtbalgen of defecte compressoren.
Citroën C4 Picasso: Problemen met het niet koelen van de airconditioning

De airconditioning van de Citroën C4 Picasso verliest vaak zijn koelvermogen, wat te merken is aan warme lucht die uit de luchtroosters komt. Dit probleem treedt vooral op bij Grand Picasso benzinemodellen na 60.000-80.000 kilometer en kan verschillende oorzaken hebben. Verlies van koelmiddel door lekkende leidingen of een defecte condensor is de meest voorkomende oorzaak van de storing. Bij de 1.6 THP-motoren is voortijdige slijtage van de aircocompressor ook vaak al na 50.000 kilometer zichtbaar. De symptomen variëren van slechte koelprestaties tot volledige uitval van het aircosysteem. Vooral in de zomer leidt dit tot een aanzienlijk verlies aan comfort en kan het de rijveiligheid verminderen door beslagen ruiten.
Een systematische controle is essentieel om er zeker van te zijn dat het airconditioningsysteem goed werkt. De gevoelige aircocompressoren van de Citroën C4 Picasso vereisen elke 24 maanden regelmatig onderhoud met koudemiddelcontroles en lektests. De diagnose begint met een drukmeting van het koudemiddelsysteem - de hoge druk moet tussen de 15-20 bar liggen, de lage druk op 2-3 bar. Als er koudemiddelverlies is, moet het hele systeem worden gecontroleerd op lekken, waarbij een UV-contrastmiddel wordt gebruikt om lekken op te sporen. Het vervangen van de aircocompressor kost tussen de 800-1200 euro, terwijl het bijvullen met koudemiddel ongeveer 100-150 euro kost. Preventief onderhoud met jaarlijkse desinfectie van het systeem voorkomt grote schade.
Citroën C4 Picasso: Problemen met de aanjager die niet werkt
Bij de Citroën C4 Picasso gaat de blower voor verwarming en ventilatie vaak na 50.000-70.000 kilometer kapot, waardoor de ventilatie van het interieur volledig wegvalt. Vooral de 1.6 HDI en Grand Picasso 1.6 HDI modellen hebben hier last van, omdat de ventilatormotor uitvalt door slijtage van de koolborstels of defecte lagers. De eerste symptomen zijn ongewone geluiden zoals piepen of ratelen wanneer de ventilatie wordt ingeschakeld. In een gevorderd stadium start de blower helemaal niet meer of werkt alleen nog op het hoogste niveau. Bij Grand Picasso-modellen kan ook de regelaar van de blazer defect zijn, waardoor de blazer ongecontroleerd werkt. Defecten treden vaak plotseling op en beïnvloeden zowel het comfort als de rijveiligheid als gevolg van beslagen ruiten.
Om de juiste diagnose te kunnen stellen, is een professionele inspectie nodig. De robuuste Citroën C4 Picasso-ventilatormotoren vereisen om de 60.000 kilometer een controle van de elektrische verbindingen en de slijtage van de borstels. De foutdiagnose begint met het meten van de stroomopname - een gezonde blower motor trekt tussen de 8-15 ampère, afhankelijk van het vermogen. Bij een totale storing moeten eerst de zekering (meestal 40 A) en het relais worden gecontroleerd. De aanjagermotor zit onder het dashboard aan de passagierskant en kan worden bereikt na het dashboardkastje te hebben verwijderd. Het vervangen van de complete blower motor kost 200-350 euro, terwijl een defecte blower controller ongeveer 150-250 euro kost. Regelmatige vervanging van het filter om de 15.000 kilometer voorkomt vroegtijdige slijtage door stofafzetting.
Citroën C4 Picasso: Problemen met niet starten en niet willen starten

Startproblemen met de Citroën C4 Picasso manifesteren zich in verschillende vormen en treffen vooral de 1.6 VTI en Grand Picasso benzinemodellen na 80.000-100.000 kilometer. De motor start niet of slaat niet aan, met oorzaken variërend van defecte bobines en versleten brandstofpompen tot problemen met de motorbesturingseenheid. Bij 1.6 THP-motoren zijn de hogedrukpomp of de injectiekleppen vaak aangetast, wat merkbaar is aan een langere starttijd of ruw stationair draaien. Koudestartproblemen treden vooral op bij HDI-dieselmotoren als de gloeibougies of het gloeitijdrelais defect zijn. De accu verliest vaak zijn capaciteit na 4-5 jaar, wat ook tot startproblemen leidt. Bovendien kunnen problemen met de startonderbreker of het sleutelloze systeem het starten verhinderen.
Professioneel onderhoud is cruciaal voor een betrouwbare start van het voertuig. De complexe startsystemen van de Citroën C4 Picasso vereisen regelmatige controles van de accuspanning (moet hoger zijn dan 12.4 V in stationaire toestand) en het stroomverbruik van de starter. Bij startproblemen moet systematisch te werk worden gegaan: Meet eerst de accuspanning onder belasting, controleer dan de brandstoftoevoer en tot slot het ontstekingssysteem. Bij HDI-motoren is de raildruk van cruciaal belang - deze moet tijdens het starten minstens 250 bar bedragen. Defecte gloeibougies zijn te herkennen aan een stroomverbruik van minder dan 8 ampère per bougie. Het vervangen van een brandstofpomp kost 300-500 euro, nieuwe gloeibougies ongeveer 200-300 euro voor de set. Preventieve maatregelen zoals het regelmatig testen van de accu en het reinigen van het brandstofsysteem om de 30.000 kilometer voorkomen de meeste startproblemen.
Citroën C4 Picasso: Problemen met de verwarming die niet warm wordt
De verwarming van de Citroën C4 Picasso wordt vaak niet goed warm, wat vooral voorkomt bij Grand Picasso modellen na 60.000-80.000 kilometer. Het probleem manifesteert zich als koude lucht die uit de luchtroosters komt ondanks dat de motor is opgewarmd en kan verschillende oorzaken hebben. Bij 2.0 HDI-motoren is de warmtewisselaar vaak verstopt of lek, terwijl bij benzinemotoren de thermostaat vaak vastzit. Een andere veel voorkomende fout is lucht in het koelsysteem na reparaties of lekkages. De verwarmingskleppen kunnen na 70.000 kilometer hun functie verliezen door slijtage of verkalking. Bij automatische aircosystemen kan de elektronische temperatuurregeling ook defect zijn. Dit probleem is vooral vervelend in de winter, omdat het het rijcomfort aanzienlijk vermindert en de ruiten kunnen beslaan.
Regelmatig onderhoud is essentieel om het verwarmingssysteem optimaal te laten functioneren. De gevoelige verwarmingssystemen van de Citroën C4 Picasso vereisen dat het koelcircuit elke 60.000 kilometer wordt gespoeld en de concentratie koelvloeistof wordt gecontroleerd. De diagnose begint met het controleren van het koelvloeistofpeil en de temperatuur bij de warmtewisselaar - beide aansluitingen moeten gelijkmatig warm zijn volgens de bedrijfstemperatuur. De thermostaat opent bij 89°C voor benzinemotoren en 83°C voor dieselmotoren. Als slechts één aansluiting warm is, duidt dit op een verstopping. De verwarmingskleppen kunnen worden getest door ze te activeren met een diagnoseapparaat. Een nieuwe warmtewisselaar kost 150-300 euro, een thermostaat ongeveer 50-80 euro. Het regelmatig verversen van de koelvloeistof elke 120.000 kilometer en het gebruik van de voorgeschreven antivries voorkomt verkalking en corrosie.
Citroën C4 Picasso: Problemen met kofferbak gaan niet open
De kofferbak van de Citroën C4 Picasso gaat vaak niet open, wat vooral voorkomt bij Grand Picasso-modellen na 50.000-70.000 kilometer. Het probleem kan een mechanische of elektrische oorzaak hebben en uit zich in het feit dat noch de afstandsbediening noch de interieurschakelaar de kofferbakvergrendeling bedienen. In het geval van mechanische defecten is het slot zelf vaak geblokkeerd door slijtage of corrosie, terwijl elektrische problemen meestal worden veroorzaakt door defecte actuators of onderbroken kabelverbindingen. Een vastzittende kofferruimte is vooral vervelend als de auto volgeladen is of in noodgevallen. Bij sommige modellen kan ook de centrale vergrendeling aangetast zijn, wat betekent dat de kofferruimte alleen mechanisch kan worden geopend met de noodsleutel. Vocht kan ook leiden tot corrosie op de contacten en het probleem verergeren.
Een systematische controle is nodig om de problemen met de kofferruimte te verhelpen. De complexe koffersloten van de Citroën C4 Picasso vereisen regelmatig onderhoud, waarbij de mechanische onderdelen elke 24 maanden gesmeerd moeten worden. Het oplossen van problemen begint met het controleren van de zekeringen - de kofferklepvergrendeling wordt meestal beschermd door een zekering van 15A. De spanning op de servomotor kan worden gemeten met een multimeter (moet 12V zijn). Mechanische blokkades zijn te herkennen aan de weerstand wanneer het slot met de hand wordt bediend. Bij elektrische problemen moet vaak het hele slot worden vervangen, wat 200-400 euro kost. De servomotor alleen al kost ongeveer 100-150 euro. Preventief onderhoud met zuurvrij smeermiddel en bescherming tegen vocht verlengt de levensduur aanzienlijk.
Andere veel voorkomende storingen aan de Citroën C4 Picasso

Op basis van ervaringen van Citroën C4 Picasso-rijders komen de volgende bijkomende problemen voor:
- Elektronische parkeerrem defect: treedt vaak op na 80.000-100.000 km door slijtage van de servomotoren of kalkafzetting op de remblokken.
- Xenon koplamp ballast defect: problemen treden meestal op na 60.000-80.000 km door oververhitting of vocht in de koplampbehuizing.
- Turboladerproblemen bij HDI-motoren: Defecten treden meestal op na 120.000-150.000 km door verkoling van de olie of defecte geleidingsschoepen.
- Schokken in automatische transmissie: Vooral bij automatische modellen na 100.000-120.000 km door versleten koppelingen of defecte kleppen.
- Raamliften defect: Elektrische raamliften gaan vaak na 70.000-90.000 km stuk door versleten geleiderails of defecte motoren.
- DefecteABS-sensor: Problemen met de wielsnelheidssensoren treden meestal op na 80.000-100.000 km door corrosie of mechanische schade.
- Defecte brandstofpomp: Bij benzinemotoren na 120.000-140.000 km door slijtage of vervuiling in de tank.
Citroën C4 Picasso: zwakke en sterke punten
Sterke punten |
Zwakke punten |
Ruim interieur |
Airconditioning koelt niet |
Flexibel zitsysteem |
Ventilator werkt niet |
Goed overzicht |
Elektronica problemen |
Comfortabele vering |
Verwarming wordt niet warm |
Praktische opbergoplossingen |
Startproblemen |
Lage onderhoudskosten |
Koffer gaat niet open |
Moderne veiligheidsuitrusting |
Keyless werkt niet |
Zuinige HDI-motoren |
Defecte luchtvering |
De Citroën C4 Picasso is een praktische gezinsauto met een aantal typische zwakke punten, die vooral betrekking hebben op het comfort en de elektronische apparatuur. De meest voorkomende storingen treden op na 50.000-80.000 kilometer en kunnen grotendeels worden voorkomen met regelmatig onderhoud en preventieve maatregelen.