Inhoudsopgave
Volkswagen Polo: stuurbekrachtiging, versnellingsbak en andere problemen
In 2025 viert de Volkswagen Polo zijn vijftigste verjaardag. Hij wordt als het kleine broertje van de VW Golf beschouwd. Zijn laatste generatie komt qua ruimte echter dicht in de buurt van dat andere VW-icoon, zowel in de passagierscabine als in de kofferbak. Ook op het gebied van comfort is hij volwassener geworden. De virtuele cockpit, die je voorheen kon bijbestellen, is tegenwoordig standaard. Qua verkoopcijfers doet de Polo voor geen andere VW onder: zowel nieuw als gebruikt is hij onverminderd veelgevraagd. Helemaal zonder problemen komt de VW Polo er na bijna vijftig jaar uiteraard niet vanaf.
Onderhoud
De vierde generatie VW Polo, tussen 2001 en 2009 in de handel, zie je nog regelmatig in het verkeer. Het is geen wonder dat een matig onderhouden model uit deze periode problemen gaat vertonen. De ophanging gaat doorzakken, en met name op de remmen moet worden gelet. Bij de IV-reeks vind je relatief vaak versleten remschijven en remblokken, alsook gammele remleidingen. Vervanging van deze onderdelen en accessoires van de VW Polo zou echter zijn oorspronkelijke degelijke wegligging weer moeten herstellen.
Elektrische problemen
De relatief vaak optredende problemen met de elektronica zijn een stuk lastiger. Deze zijn er de oorzaak van dat bijvoorbeeld opeens de centrale deurvergrendeling van de VW Polo niet werkt of dat de automatisch verstelbare buitenspiegels dienst weigeren.
Bij een oudere Polo wil er ook nog wel eens iets schorten aan de bediening van het elektrische raam. Met name wanneer het ene raam niet werkt en het andere wel, is het verstandig om eerst te checken of het aan versleten contacten in de bedieningsknop of aan de raamschakelaar voor de VW Polo ligt, alvorens in de elektronica van de auto in te grijpen. Wanneer je de stekker van de schakelaar verwisselt met die van de tegenoverliggende deur, waar de ruit wel werkt, en die ruit het vervolgens niet doet en de andere wel, dan weet je zeker dat het de schakelaar betreft.
Distributieketting
Problemen die gebruikers van de IV konden irriteren, werden in generatie V verholpen. De 3-cilinder VW Polo V-modellen met 1,2 en 1,4-liter motoren kampen echter met distributiekettingen die uitrekken. Een dure vervanging is in dat geval onontkoombaar om een eventueel verspringen van de ketting - en serieuze motorschade - vóór te zijn. Volgens experts verdienen dan ook V-modellen met een distributieriem de voorkeur. Zowel bij benzine- als dieselmodellen uit deze generatie met veel kilometers op de teller is het belangrijk, alert te zijn op olieverlies. Deze video laat zien hoe je bij de VW Polo 4 de motorolie ververst en het oliefilter vervangt:
Problemen met de versnellingsbak?
De VW Polo V was tevens verkrijgbaar als DSG-automaat. Met name in de GTI-modellen met een groter vermogen leidt deze dubbelekoppelingversnellingsbak tot problemen. Hij maakt weliswaar zuinig rijden mogelijk, maar is zoals bij veel auto's in het VW-concern zelden volledig storingsvrij. Met name het schokkend optrekken wanneer de motor nog koud is, maar ook een ruwe of verkeerde schakeling werken erg storend. De regelmatige vervanging van de VW Polo versnellingsbakvloeistof is zeer belangrijk. Een aanzienlijke verbetering van de werking van de DSG trad op na het jaar 2012.
Gebruikers maken geregeld melding van problemen met de stuurbekrachtiging van de Volkswagen Polo die uitvalt. De problematiek is echter niet eenduidig en het lijkt erop dat hoe ouder het model, hoe waarschijnlijker dat zich dit voordoet. Oorzaken hiervan kunnen liggen in de stekkerverbindingen met de pomp of de ECU, die versleten zijn. Een te lage spanning als gevolg van een lege accu kan ook zorgen voor een uitval van het systeem na het overstarten. Wanneer daarna de auto opnieuw wordt gestart, zou de stuurbekrachtiging weer in werking moeten treden.
Multimedia
Een bluetooth-verbinding die niet werkt en een uitvallen van het multimediasysteem is bij oudere auto's geregeld aan de orde. Bij het terugbrengen naar de garage wordt dan niet zelden een vervanging van het hele systeem aanbevolen, wat erg duur is. Vaak is een software-update een afdoende oplossing om alles weer naar behoren te laten functioneren.
Airconditioning
Wanneer de airco van de VW Polo niet werkt, ligt dat eerder aan de leeftijd van de auto dan aan het merk zelf. Een gebruikte auto kan in het algemeen beter grondig worden gecheckt op het functioneren van de compressor en de condensator. Is het koudemiddel wel bijgevuld? Het is hoe dan ook voorbarig te concluderen dat storingen in het klimaatsysteem een categoriek probleem van de VW Polo zijn. Reparaties aan de airco laat je beter aan de vakgarage over, en dat geldt zeker voor het bijvullen van het koudemiddel.
De beste producten op dit gebied: