Inhoudsopgave
SEAT Ibiza: EPC-storing, de airco werkt niet en andere problemen
De oorspronkelijke SEAT Ibiza deed zijn intrede in 1984 en was de eerste poging van het Spaanse bedrijf om een eigen supermini te creëren. Voorheen bracht de firma auto’s onder licentie van het merk Fiat uit, vooral gebouwd voor de lokale markt. Aanvankelijk was de Ibiza een driedeurs hatchback. In een later stadium werd het aanbod uitgebreid met een meer veelzijdige vijfdeurs. Tegenwoordig is het merk onderdeel van de VW Group, die gebruik maakt van zijn eigen MOB-platform voor de constructie. Wat eens een beetje een grijze muis was onder de supermini’s, profiteert nu van geavanceerde technologie, die je normaal op grotere auto’s zou verwachten. Dit moest tevens komaf maken met bepaalde problemen waarom de SEAT Ibiza bekend stond.
DSG: problemen
Eigenaars van een SEAT Ibiza III met een DSG-automaat (tot 2013) moesten wereldwijd hun auto terug naar de garage brengen. Problemen deden zich voor omdat de transmissie af fabriek was gevuld met synthetische olie met het oogmerk de auto onderhoudsvrij te maken. Deze vloeistof raakt echter makkelijker oververhit met uitval van de mechatronica (de onderdelen van het regelend brein) als gevolg: weg aandrijving. In het kader van de terugroepactie werd de synthetische transmissieolie door minerale olie vervangen.
In veel auto’s uit bouwjaar 2009 met DSG was de schakelkabel van de keuzehendel niet correct bevestigd en dit leidde mogelijk tot een onbedoeld losschieten van de parkeerrem, zodat de auto kon wegrollen. Dit leidde ook tot een terugroepactie.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
MA PROFESSIONAL Antivries / koelvloeistof
G12, rood, 5L, Kant-en-klaar gemengd
FEBI BILSTEIN Dop, brandstoftank
Niet aflsuitbaar, Kunststof, Met band
MANNOL Motorolie
5W-30, 4L, Deels synthetische olie
HELLA Relais, arbeidsstroom
30A/40A, 5-polig
BOSCH Bougiekabels
EPC
In veel forums wordt raad gevraagd m.b.t. een EPC-storing in de SEAT Ibiza, gebouwd tussen 2000 en 2004. Bij veel SEAT-modellen wordt de stand van het gaspedaal niet door een bowdenkabel, maar door speciale elektrosensoren aan de SEAT Ibiza gasklep overgebracht. Om het functioneren in goede banen te leiden, beschikken de auto’s in kwestie over EPC (Electronic Power Control) met een bijbehorend waarschuwingslampje. De EPC in de SEAT bestaat uit meerdere componenten. Wanneer een daarvan kapot is, kan het lampje gaan knipperen. Ook het rempedaal, remlicht en koppelingspedaal zijn met dit controlesysteem verbonden. Wat bij de Ibiza vaak gebeurde, was dat het lampje ging branden, maar dat er geen fout door de boordcomputer werd opgeslagen. De garage moet dan erg lang naar de storing zoeken. Informeer je bij aanschaf van een tweedehands model over de onderhoudsgeschiedenis.
Start-stop en deurvergrendeling
De elektronica gaf geregeld aanleiding tot kritiek. De vierde generatie van de SEAT Ibiza was gevoelig voor storingen van het start-stopsysteem. Bij auto’s met een dieselmotor bouwjaar 2011 zorgde een verkeerde montage van een magneetschakelaar voor defecten, die tot oververhitting van bepaalde componenten leidde. De elektronica was ook een typisch zwak punt van de SEAT Ibiza 6L. Het ging bij dit model meestal om losse stekkerverbindingen, die ongewenste uitval van systemen veroorzaakten. Het is heel ergerlijk wanneer bijvoorbeeld de centrale deurvergrendeling van de SEAT Ibiza niet meer werkt. Voordat er echter wordt overgegaan tot dure vervanging van een geheel systeem, moet eerst naar de aansluitingen worden gekeken. Ook wil een reset van de vergrendeling wel eens helpen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BOSCH Gloeilamp, verstraler
H7 12V 55W PX26d, 5000K, Halogeen
MANNOL Motorolie
10W-60, 4L, Synthetische olie
TOPRAN Knipperlichtautomaat, pinkdoos
12V, 4 x 21W
BOSCH Turbodruksensor
Borsehung Relais, arbeidsstroom
12V
Het jaar 2011 stond overigens ook bekend om klachten over de ruitenwissers die niet werkten, vaak als gevolg van een storing in het relais.
Airco
De sportieve SEAT Ibiza 1.2 TSI uit 2012 is een zeer gewild model omwille van zijn sportieve look. Typische problemen bij deze versie waren de turbo, die relatief snel de geest gaf, een oprekkende distributieketting die tot ontstekingsfouten leidt en de airco die niet werkt. Dan blies deze bijvoorbeeld enkel warme lucht. Vervanging van SEAT Ibiza-onderdelen, zoals de airco-compressor of de slang, lost het probleem doorgaans op.
Door nieuwe onderdelen voor uw SEAT Ibiza te kopen en deze te vervangen, zoals de airco-compressor of de slang, lost het probleem doorgaans op. Check bij aankoop van dit model vooral het onderhoudsboekje erg nauwkeurig en vraag om een grondige airco-check.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een distributieriem set en waterpomp vervangen op een SEAT IBIZA 3 6L
Hoe een interieurfilter vervangen op een SEAT IBIZA 3 6L
De beste producten op dit gebied: