Inhoudsopgave
Hyundai ix35: diverse problemen, veel voorkomende storingen en defecten
Het is nogal dringen op de markt voor crossovers en met de Hyundai ix35 deed deze Koreaanse autofabrikant zijn intrede in dit reeds overvolle segment. De wagen werd ontworpen om te concurreren met o.a. de Nissan Qashqai en de Kia Sportage. De compacte SUV droeg de kenmerken van Hyundai zoals een praktisch ontwerp en een lange garantie. De standaard reeks benzine- en dieselmotoren waren verkrijgbaar. Alle modellen waren voorzien van verhoogde ophanging, zitplaats voor vijf personen en een hoogwaardig interieur. Kopers hadden de keuze tussen vijf uitrustingsniveaus, die alle airconditioning en LED-dagrijverlichting hadden, alsook een in de hoogte verstelbare chauffeursstoel. Bij de hogere niveaus waren ook zetelverwarming vóór en achter, bluetooth-verbinding, parkeersensoren en een stuurwiel van leder beschikbaar. Optioneel kon een trekhaak voor de Hyundai ix35 worden gekozen. De maximale treklast bedroeg 1200 kg. Inmiddels heet de meest recente generatie weer Hyundai Tucson.
Ophanging
Een helemaal vlekkeloos verleden qua problemen heeft de Koreaan niet. Bij de aanschaf van een tweedehands model is het dan ook zaak om goed op de onderhoudshistorie te letten. De eerste generatie van de Hyundai ix35 had de neiging, met de nodige gebreken in de jaren te komen. Bij APK-keuringen vielen tal van slijtages in de ophanging op: scharnierverbindingen en aandrijfassen waren relatief vroeg aan vervanging toe. Ook de handremmen en de verlichting voor Hyundai ix35 gingen storingen vertonen. Automaterialen en accessoires voor de Hyundai ix35 zijn voor alle generaties verkrijgbaar. In 2013 werd de ix35 getrakteerd op een revisie van de ophanging.
Automaat
Een serieuze zwakke plek van de 3de generatie Hyundai ix35 is de automaat: de dubbelekoppelingversnellingsbak kan voor een reeks problemen en frustratie zorgen. Zo komt het voor dat de auto ondanks stijgende toerentallen geen voortstuwing heeft. Veel eigenaren maken melding van gestotter dat sporadisch bij snelheden van 40 tot 60 km/u kan optreden. In enkele gevallen slaat de automatische transmissie een versnelling over. Een software-update is mogelijk de oplossing. Maak bij aanschaf van een tweedehands ix35 een proefrit om te checken of de versnellingsbak de versnellingen soepel schakelt. Overigens moet worden opgemerkt dat dubbelkoppelingsversnellingen onafhankelijk van autoproducent aan hoge koppelingsslijtage lijden.
Moeilijk schakelen
Echter ook met de manuele versnellingsbak werden problemen gemeld bij vroege generaties van de Hyundai ix35. Die kan het tienduizenden kilometers goed doen. en gaandeweg gaat het schakelen in de eerste, tweede en derde versnelling moeizamer. Er is onvoldoende tegendruk van het koppelingspedaal. Als je een tweedehands handgeschakelde Hyundai Tucson proef rijdt, schenk het schakelen dan bijzondere aandacht. Een pedaal voor de Hyundai ix35 kun je afzonderlijk online bestellen.
Tucson
Sinds het einde 2020 is de vierde generatie van opvolger Hyundai Tucson op de markt. Behalve de conventionele aandrijvingen met diesel en benzinemotor kunnen klanten ook een plugin hybrid-model kiezen. In 2021 werd de N-Line van het merk gelanceerd, de sportieve variant. De vierde reeks valt in vergelijking tot zijn voorganger vooral door de grote radiateurgrille en de moderne LED-verlichting op. Ook het interieur wordt aan de eisen van de klant aangepast met een groter beeldscherm en de touchscreen-bediening.
Kinderziekten
De eerlijkheid gebiedt te melden dat de Tucson met een aantal kinderziekten te kampen had, al kwam geen moment de rijveiligheid in gevaar: geen wereldschokkende gebreken, dus. Een aantal terugroepacties bleek wel nodig: bij de eerste modellen was de airbag verkeerd ingebouwd. Ook de positie van de hoofdairbag moest worden gecorrigeerd. In de zomer van 2021 was een verdere recall noodzakelijk vanwege een beperkt functioneren van de startonderbreker. Bij een groot aantal hybride modellen moest de software van de HCU-regeleenheid worden geactualiseerd om dit te verhelpen.
Het interieur van de nieuwe versie van de Hyundai ix35 is gerieflijk: De gebruikte materialen zien er robuust, maar ook hoogwaardig uit. Voorin zitten personen tot 1,95 m. lengte comfortabel, achterin is er genoeg hoofd- en beenruimte voor personen tot 2 m. De kofferruimte bedraagt 440 liter en met neergeklapte achterbank is er 1425 liter beschikbaar.
De beste producten op dit gebied: