Inhoudsopgave
Toyota C-HR: diverse problemen, veel voorkomende storingen en defecten
Wat opvalt aan de Toyota C-HR is het design. De afkorting staat voor Coupé High Rider, een verwijzing naar de combinatie van de verhoogde zitpositie van een SUV en zijn sportieve optreden. De hoekige crossover-SUV wordt aangeboden als vijfdeurs. Oorspronkelijk was hij enkel voor de USA-markt voorzien onder het merk Sion. Inmiddels heeft het merk wereldwijd zijn vleugels uitgeslagen. Ook in China is hij in productie. De auto's voor de Europese markt lopen in Turkije van de band. De Toyota C-HR komt aan de hand van een enquête van de Consumentenbond als meest betrouwbare SUV uit de bus. Niettemin bleef de auto niet van storingen verschoond.
Problemen met de Toyota C-HR
De auto is vanaf 2016 op de markt. Sinds 2020 is hij in twee hybride-versies of met een 1.2 liter benzinemotor verkrijgbaar, laatstgenoemde ook met vierwielaandrijving. De andere modellen worden met voorwielaandrijving geleverd. Grote problemen deden zich bij de Japanse crossover niet voor, al werden er wel een aantal hardnekkige storingen gemeld. Het is geen auto om stil te staan. De accu van de Toyota C-HR Hybrid heeft bij te weinig gebruik van de wagen de neiging om snel leeg te lopen. De gebruikershandleiding van het model maakt gewag van een "energiebesparende functie" die kan worden ingeschakeld om te voorkomen dat de batterij snel ontlaadt.
Bij oudere modellen met een 1.2 liter benzinemotor kunnen zich moeilijkheden met de bobine voor Toyota C-HR voordoen. Dit probleem is te herkennen aan slecht optrekken en schokken van de motor bij het gas geven. Mogelijkerwijs schakelt de auto in noodloop. Verder werden als zwak punt van de benzinemotoren de injectiesproeiers aangewezen, waarbij relatief veel voortijdige koolstofafzettingen optraden. Behalve vermogensverlies doet zich dan een verhoging van het brandstofverbruik voor. Toevoeging van een reinigend additief aan de brandstof kan de vorming van koolstofafzettingen vertragen. Additieven, technische vloeistoffen, automaterialen en accessoires voor de Toyota C-HR zijn bij de detailhandel verkrijgbaar en kunnen vaak gewoon online besteld worden.
Verder ervaren kopers van de C-HR 1.8 Hybrid Bi-Tone de luidruchtige automaat als een probleem. De motor maakt veel lawaai bij het optrekken en het voelt aan alsof de koppeling slipt.
Terugroepingen
Oudere modellen (2017 - 2020) van de hybride-versie hadden te kampen met brandstofverlies als gevolg van barsten in de tank. Dit is enkel door vervanging van de tank te verhelpen en hiervoor werd dan ook een terugroepactie ondernomen. Tevens was sprake van slecht gemonteerde achterwiellagers en verkeerd aangebrachte stoelovertrekken (t/m bouwjaar 2019), die de werking van de airbags in de stoelen konden belemmeren. Ook deze problemen zijn via een recall verholpen.
Tot slot
Al met al zijn de problemen met de Toyota C-HR niet werkelijk talrijk en de laatste facelift heeft de plooien gladgestreken. Voor zijn uiterlijk geldt met name: je mag het of je mag het niet. Het coupé-model voorziet in de ongewoon hoge achterkant. De achterruit en de vensters links en rechts achter zijn klein. De dominante C-zuil belemmert uitzicht achterwaarts. De hoge deurgrepen van de achterste deuren doen futuristisch aan. Kindvriendelijk is echter anders. In dit opzicht geldt: voor liefhebbers. Geprezen worden daarentegen de sportieve ophanging, de prompt reagerende besturing en (dit geldt met name voor de hybride) de brandstofzuinige motoren. De reactie van de remmen wordt beschreven als zeer abrupt, dus even wennen geblazen. Remschijven voor de Toyota C-HR van merkkwaliteit kunnen online worden besteld. Met de veiligheid zit het wel snor: bij de Euro NCAP-crashtest behaalde de Toyota C-HR vijf sterren.
De beste producten op dit gebied: