Inhoudsopgave
KIA Niro: diverse problemen, veel voorkomende storingen en defecten
De een spreekt van een crossover, de ander van een compacte SUV: welke naam het beestje ook heeft: de KIA Niro doet het goed in onze contreien. Met dit model speelt de Koreaanse autofabrikant op de trend: aanvankelijk verkrijgbaar als hybride en PHEV, uiteindelijk kwam er ook een volledig elektrisch model op de markt, de e-Niro. Gebruikers zijn enthousiast omwille van het soepele rijden, de brandstofefficiëntie en de betaalbaarheid. De KIA Niro is uitgerust met een reeks aan assistentiesystemen en een intuïtieve touchscreen met uitgebreide infotainmentopties. Standaard is hij voorzien van zeven airbags en rijstrookassistent. Er deden zich met het merk wel een aantal problemen voor.
KIA Niro: auto oververhit
De hybride versie heeft het grote voordeel dat hij in tegenstelling tot hybrides van andere merken een aanhanger kan trekken. Een aantal gebruikers klaagden over de afneembare trekhaak, die bij het gebruik van een fietsendrager nogal veel speling vertoonde, waardoor de fietsen gaan rammelen. De ANWB heeft voor een dergelijk geval de bevestiging van een vaste trekhaak voor de KIA Niro aanbevolen. Vroegere jaargangen van de auto vertoonden overigens andere gebreken, die tot terugroepingen hebben geleid. In modellen uit 2016 en 2017 zorgde een snel oververhittend relais voor problemen, die tot brand konden leiden. Voorts zorgde een interne lekkage in de hydraulische koppelingsbekrachtiger voor een kortsluitingsgevaar, hetgeen een brandrisico vertegenwoordigde. Ook kwam bij vroege modellen van de KIA Niro regelmatig oververhitting van de startaccu voor. De fabrikant beweert met de 2019-editie dit probleem te hebben verholpen. Occasioneel wordt nog wel eens het opzwellen van de accu vermeld, dat doorgaans het resultaat is van stroompieken die door de accu lopen en oververhitting veroorzaken. Vervanging van het onderdeel is dan de oplossing. Het kan nooit kwaad, je tijdig te informeren over beschikbaarheid van KIA Niro accessoires en onderdelen
In 2017 werden een aantal hybride-modellen teruggeroepen omdat de complete stuurbekrachtiging voor KIA Niro uitviel, hetgeen vooral bij lage snelheden sturen zeer moeilijk maakt. Een stekkerverbinding bleek de zwakke schakel. Het bleek bij dit probleem om een relatief laag aantal auto's te gaan.
Revisie
De meest recente generatie van de KIA Niro scoort ook in de beoordelingen goed en lijkt de kinderziektes te hebben overwonnen De concurrentie op de hybride en EV-markt wordt steviger, dus revisie was geen overbodige luxe. Het volledige elektrische model is omgedoopt tot Niro EV in plaats van KIA e-Niro, en heeft een actieradius van ruim 450 km. De wagen is ook iets groter geworden. Of dit voordelig is bij parkeren in drukke steden, is nog maar afwachten. In ieder geval is het zitcomfort voor- en achterin erop vooruitgegaan. Er blijft nog altijd plaats voor 451 liter bagageruimte. Wel had de langere bestuurder graag wat meer mogelijkheden voor aanpassing van de stuurwielhoogte gehad. Het veelvuldig gebruikte kunststof in de bekleding stamt van gerecycled materiaal.
Tweedehands
Op de weg is geen van de KIA Niro-modellen wat je noemt een scheurijzer. Zijn zuinigheid is echter onverslaanbaar. Een hardnekkig gemeld probleem op veel forums is de navigatie, die niet goed werkt, ondanks herhaaldelijke updates. Mocht je de aanschaf van een tweedehands auto van dit merk overwegen, informeer je dan over de potentiële zwakke plekken en welke onderdelen eventueel snel aan vervanging toe zijn. Componenten voor tuners, zoals een Gaspedaal voor KIA Niro zijn voordelig online te bestellen.
De beste producten op dit gebied: