Inhoudsopgave
Peugeot 3008: diverse problemen, veel voorkomende storingen en defecten
De Franse autofabrikant heeft alles uit de kast gehaald om zijn meest recente generatie van de Peugeot 3008 als een echte gezins-SUV te uit de hoek te laten komen. De concurrentie is immers hoog in dit segment. Zowel van binnen als van buiten onderging de auto verbeteringen. Met name het interieurontwerp laat met slim gebruik van materiaal niets te wensen over. Een stijlvol en bijdetijds dashboard is tegelijkertijd gemakkelijk in gebruik en ergonomisch verantwoord. Het is een aantrekkelijke keuze voor het gezin met ruim plaats voor vijf personen en een kofferruimte van 520 liter. Qua problemen is het verleden van de Peugeot 3008 niet helemaal onbesproken.
Olieverbruik
Bij de aanschaf van een gebruikt exemplaar is het zaak, informatie in te winnen. Een aantal problemen bleek heel hardnekkig en typisch voor het model. De turboversie Peugeot 3008 1.6 THP was tot 2013 berucht om problemen met de distributieketting, hoog olieverbruik en slijtage van het aanjaagsysteem. Ook werden buitensporig veel gevallen van defecte brandstofpompen, waterpompen en kapotte bobines gemeld. Na 2013 zouden al deze problemen zich niet meer moeten voordoen. Overigens was de problematiek van distributieketting en hoge olieconsumptie ook van toepassing op de Peugeot 3008 1.6 VTi uit eerdere generaties. Houd daarom motorolie voor Peugeot 3008 bij de hand in geval van aanschaf van een gebruikte wagen. Dieselversies hebben veelvuldig te maken met geblokkeerde roetfilters en vervuilde egr klep Peugeot 3008. Eigenaren van BlueHDi-dieselauto's klagen over excessief hoog AdBlue-verbruik.
Automaat
Eigenaren van modellen met een automaatbak hebben zich bij garages gemeld omdat de 3008 slecht schakelt, een instabiel toerental vertoont en ook niet echt brandstofzuinig is. Ook wordt vaak gemeld dat de kickdown niet goed functioneert en het voelt alsof het vermogen terugloopt. Om problemen van de automaat vóór te zijn, bevelen experts een preventieve spoeling van de transmissie aan en in ieder geval om de 80.000 km.
Hybride
Sinds 2011 heeft de Fransman ook een hybride in zijn modelgamma: de Peugeot 3008 hybrid4. Problemen deden zich voor bij het recuperatief remmen. Dit verloopt bij deze wagen duidelijk merkbaarder dan bij andere hybride wagens, met als gevolg dat de chauffeur het uitrollen verkeerd inschat en sneller vertraagt dan hij eigenlijk zou willen. Bovendien functioneert de recuperatie niet bij het gangbare tempo op de snelweg en wordt de accu zo goed als nooit volledig geladen. Theoretisch gezien zou je 4 kilometer in elektrische modus moeten kunnen rijden; in de praktijk is het vaak al na 1 kilometer afgelopen. Ook zijn 770 kg trekgewicht is niet bepaald indrukwekkend.
Navigatie
Vaak optredende storingen doen zich voor in de elektronica. Het ziet er dan wel heel gelikt uit, maar de systemen hebben veel nukken. De dodehoekassistent slaat alarm terwijl er geen andere auto in de buurt is of de rijstrookassistent vertoont kuren. De Bluetooth-connectie doet het niet goed. Het navigatiesysteem van de auto laat het vaak afweten. Deze problemen werden vaker gemeld bij eerste generatie van Peugeot 3008.
Recalls
Het is wellicht nuttig op te merken dat er tussen 2017 en 2020 nog een aantal recalls hebben plaatsgevonden. Lekkende benzine was een herhaaldelijk euvel. In 2020 waren de bevestigingsbouten van de ophanging de boosdoeners. Ook een slecht werkende roetfilter Peugeot 3008 veroorzaakte in dat jaar een terugroepactie.
Elektrisch
Peugeot kijkt naar de toekomst en en wil voor elektrisch gaan. De eerste stap in die richting is inmiddels genomen, aangezien we ons voor het begin van 2023 mogen verheugen op nieuwe milde hybride aandrijvingen voor zowel de Peugeot 3008 alsook voor de 5008. Het is redelijk te verwachten dat motor- of elektronische problemen tot het verleden behoren. Overweeg je de aanschaf van een tweedehands model, informeer je dan over eventueel benodigde onderdelen en accessoires voor de Peugeot 3008.
De beste producten op dit gebied: