Inhoudsopgave
Ford Focus: problemen met de koppeling, het roetfilter en andere storingen
Ford heeft aangekondigd, de productie van de Ford Focus in 2025 te beëindigen. Dit betekent het einde van een auto die lange tijd onverslaanbaar was op de markt. Vrij van problemen is ook dit merk niet, maar over het algemeen luidt het oordeel: veel auto voor weinig geld. Bel een autoverhuurder voor een gezins-hatchback en u kunt bijna zeker zijn dat ze u allereerst een Ford Focus aanbieden. Met zijn voldoende ruimte, prettig rijgedrag en een grote keuze aan uitrustingsniveaus is er iets bij voor elke koper en huurder. Naar verwachting zal hij het ook op de markt voor occasions goed blijven doen.
Helemaal onverwacht is het einde van de productie niet. De verkoop is aan het inzakken aangezien veel kopers met een gezin tegenwoordig de voorkeur geven aan SUV-alternatieven. De Focus lijdt aan een imagoprobleem: veel status heeft hij niet en dat breekt hem steeds meer op. Ook is er geen elektrische versie beschikbaar, iets wat een steeds belangrijker thema wordt.
Ford Focus: bekende problemen
De meest recente versie, sinds 2018 op de markt, kreeg niet zo lang geleden nog een update die hem standaard van een 13,2 inch navigatiescherm voorzag. Vermeldenswaard zijn de kinderziekten, waarmee deze modelgeneratie te maken kreeg. De auto’s uit het einde van het bouwjaar 2018 hadden problemen met de remmen, die dienst konden weigeren. Alle getroffen wagens zouden moeten zijn teruggeroepen voor een reparatie. Het verdient echter aanbeveling, hierop bij bezichtiging attent te zijn. Voorts kan een verschoven kabelboom van het motorsysteem door een bout van de versnellingsbak beschadigd raken waardoor een storing optreedt, als gevolg waarvan de motor uitvalt. O.a. de 2-liter diesel uit de productieperiode aug 2019 tot begin maart 2020 had hier last van.
Verder bezorgt de software van generatie IV problemen zoals Ford Focus parkeersensoren die uitvallen. Een storing van het noodoproepsysteem laat een melding verschijnen dat service nodig is. Een software-update moet dan in de garage worden doorgevoerd.
Koppeling: problemen
Auto’s met een 6-traps handgeschakelde versnellingsbak uit de 3de generatie (2012-2018) kunnen getroffen zijn door problemen met de koppeling, veroorzaakt door een zwakke koppelingsdrukplaat. Er werden omwille van deze storing een aantal modellen (1,0-liter, 1,5-liter en 1,6-liter EcoBoost uit de productieperiode augustus 2012 tot en met juni 2016 teruggeroepen. Een software-update kon hier vaak de oplossing bieden, alhoewel in een aantal gevallen de complete koppeling moest worden vervangen.
Modellen met een 1,0-liter EcoBoost-motor vielen tevens op vanwege een storingsgevoelige katalysator van de Ford Focus, die het al na 70.000 km liet afweten. De bijbehorende foutcode is P0420.
Diesel: problemen
De tweede generatie Ford Focus werd gebouwd tussen 2004 en 2011. Destijds werd aan het verkrijgbare motorpalet een 1,6 liter diesel en een krachtige 2,0 liter TDCi-unit toegevoegd. Bij de reeks tot 2008 waren problemen bekend met de laadluchtslangen die voortijdig konden barsten. Verder stond de ophanging ook van de latere bouwjaren uit deze serie bekend als behoorlijk onder de maat. Het had vooral te maken met slechte wiellagers. Bij de aanschaf van een tweedehands uit deze periode moet hierop absoluut worden geïnspecteerd.
Goed onderhoud plegen is belangrijk bij deze modelgeneratie. Met het oog op de levensduur van de dieselmotor en de eigen portemonnee voorkomt vooral het bijvullen van het additief voor de roetfilter van de Ford Focus veel problemen.
Automaat: problemen
De Ford Focus met 1.6 liter benzinemotor uit de eerste generatie (1998 – 2004), die werd gebouwd tussen augustus 1999 en februari 2000, kampt mogelijkerwijs met problemen van de automatische transmissie. Als gevolg van een mankement aan de krukaspositiesensor bij deze automaat viel de motor uit. Veel gebruikers klagen bij oude modellen van problemen met de centrale vergrendeling, veelal te wijten aan een defecte servomotor. Ook defecte raamopeners en wijzers in het instrumentenpaneel zorgen voor ergernis.
Tot slot
Hoe ouder een auto, des te waarschijnlijker dat er accessoires en onderdelen van de Ford Focus moeten worden vervangen. Auto’s met een flink aantal kilometers op te teller vertonen vaker problemen met systemen zoals de airco. Dit geldt niet noodzakelijkerwijs enkel voor modellen van vóór de eeuwwisseling. Een eventuele koper dient zich bewust te zijn van het feit dat het om een voordelige auto gaat en daarbij wordt ook nog wel eens bij de productie op een aantal zaken gespaard. Problemen zijn soms het gevolg, die kunnen leiden tot terugroepacties, bijvoorbeeld voor de radio en navigatie van de Ford Focus die uitvielen. Welk onderhoud er is uitgevoerd en welke serviceacties hebben plaatsgevonden is onmisbare informatie bij de aanschaf van een gebruikte auto. Koop verstandig!
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een voor remschijven en voor remblokken vervangen op een FORD FOCUS 2
Hoe de FORD FOCUS 3 interieurfilter vervangen Handleiding
De beste producten op dit gebied: