Inhoudsopgave
KIA Venga: diverse problemen, veel voorkomende storingen en defecten
Met de KIA Venga, geïntroduceerd in 2009, werd ingezet op een compacte familiewagen zonder al te veel toeters of bellen: praktisch en betaalbaar, maar niet onmiddellijk flitsend. De Koreaanse MPV ontvangt veel lof vanwege zijn royale bagageruimte: zo'n 440 liter, die nog uitgebreid kan worden als je de achterbank neerklapt. Niettemin vertoonde de KIA Venga ook problemen.
Klachten
In 2010 werd bij NCAP-crashtests vastgesteld, dat de beschermende afdekking van de veiligheidsgordel deze bij frontale botsing deed scheuren. Eigenaren van de auto werden opgeroepen, zich bij de handelaar te melden om het probleem aan te pakken. Importeurs benadrukten dat dit een service-actie betrof en geen terugroep. Een vaak opgemerkt euvel was de brandstofpomp, die het relatief vroeg liet afweten. Ook werden er klemmende portierhendels gemeld en in de modellen van vóór 2016 werd erover geklaagd, dat bij slecht weer de voorruit zo snel smerig werd, vooral aan de bestuurderskant op het stoppunt van de ruitenwissers. In latere jaargangen schijnen deze gebreken te zijn verholpen.
Stadsauto
Een uiterst praktisch voordeel van deze auto, is de hoge instap en het bijbehorende goede zicht op het verkeer. Hij is met name een ideale stadsauto. De dieselversies hebben een brandstof besparend start-stopsysteem, ideaal voor het rijden in opstoppingen. Veel gebruikers merkten wel op dat de brandstofzuinigheid uit het raam ging bij het rijden op de snelweg.
Het basismodel is wel heel erg uitgekleed: een centrale touchscreen met standaard navigatie, bluetooth en een achteruitrijcamera voor KIA Venga zijn enkel beschikbaar in de hogere uitrustingsversies. Verder wordt het rijcomfort als gemiddeld omschreven: een zachte vering, die bij scherpe bochten kanteling veroorzaakt. Voor veel power moet je ook niet bij de KIA Venga zijn, maar voor een compacte stadsauto is dit niet direct een eerste vereiste.
Betrouwbaar
In een test van het Duitse blad Autobild kwam de KIA Venga als betrouwbaar uit de verf, op voorwaarde dat je niet naar al te veel dynamiek op zoek was. Verder stonden bij het blad nog wel wat accessoires en onderdelen voor KIA Venga op het verlanglijstje, zoals een krachtigere airco, verwarmde buitenspiegels en een wijzer voor de temperatuur van de koelvloeistof. Een pluspunt is de stille motor.
De KIA Venga is inmiddels niet meer in productie. Zodoende komen zijn kwaliteiten als tweedehands aanschaf aan bod. Inmiddels heeft de compacte Koreaan zijn resultaten in NCAP-crashtest wel op 5 sterren kunnen brengen. Hij komt bij tests van gebruikte wagens als betrouwbaar uit de bus. Ook al blijft hij tamelijk bescheiden van uitrusting, op het gebied van veiligheid zijn er geen compromissen: zes airbags en ESP. De Duitse keuringsinstantie TÜV merkt op dat de auto bij de jaarlijkse keuring weinig roest vertoont; de ophanging en de stuurkogels zijn bij de derde keuringsbeurt aan vervanging toe. Op dat moment moet er vaak ook iets aan de verlichting voor KIA gebeuren. Ook moeten na drie jaar de remschijven achter en voor vaak worden vervangen, de remleidingen vanaf het vierde jaar.
TÜV is erg tevreden over het uitlaatsysteem, hetgeen de auto een hoge milieuscore oplevert. Het algemene oordeel is: technisch betrouwbaar, qua vermogen geen hoogvlieger. Wie echter niettemin een trekhaak voor KIA Venga zoekt, kan zich met de gegevens van zijn modelversie over het passende accessoire in tal van webshops informeren.
De beste producten op dit gebied: