Inhoudsopgave
Audi A4: koelvloeistoflekkage, problemen met de multitronic en andere bekende storingen
De Audi A4 van vandaag kan worden vergeleken met de Ford Cortina in de zeventiger jaren. Bij een typische gebruiker denkt u aan iemand in zakelijke kleding. Dit heeft te maken met de stijl en elegantie die de auto uitstraalt, zijn luxe interieur en wellicht ook de zuinige benzine- en dieselmotoren. Er zijn inmiddels vijf generaties onder de zon van deze opvolger van de Audi 80 B4. Het merk biedt ruime keuze in occasions, zodat u tegen een verrassend voordelige prijs met een chique slee voor de dag kunt komen. Het is wel aanbevelenswaard u op de hoogte te stellen van de bekende problemen van de Audi A4.
Olielekkage
Het A4-model, dat werd geproduceerd van 2004 tot 2008, was leverbaar met zowel benzine- als dieselmotor. Bij de 1,6 en 2,0 liter-versies was het olieverbruik behoorlijk hoog. Met regelmatige motorwassing en door de juiste motorolie voor de Audi A4 te kopen, kan dit worden gehalveerd. Ook de 2,0 TFSI had te kampen met een hoge mate aan olieverbruik en verstopte oliefilters. Over het algemeen dreigt bij oudere modellen van de Audi A4 olielekkage vanwege versleten zuigerringen en kleppen die niet helemaal sluiten.
Hoe u een oliefilter en de motorolie vervangt bij een Audi A4, is te zien in deze video
Injectoren
In de dieselmotor van de 2,0 TDI kan een versleten oliepomp-as voor een tekort aan olie zorgen en dit kan resulteren in ernstige motorschade. Bovendien heeft de 2,5 TDI vaker problemen vanwege een ingelopen nokkenas. De injectoren van oudere V6-motoren in de 3,0 TDI zijn vaak onderhevig aan slijtage van hun naaldzitting die dan niet meer volledig sluit, als gevolg waarvan benzine in de cilinder druppelt. Vervanging van de injectoren lost de problemen op. Hun aanschaf veroorzaakt wel tamelijk hoge kosten.
Verder dient nog te worden vermeld dat de modellen 2.7 TDI en 3,0 TDI door de zogenaamde dieselgate getroffen waren. In het kader van een terugroepactie werd een software-update doorgevoerd. Deze kan ertoe leiden dat de AGR-klep voortijdig verslijt. Een defect is te merken aan zwarte uitstoot, schokkende motor en verhoogd brandstofverbruik.
Multitronic: problemen
Dit type automatische versnellingsbak is een CVT en staat bekend om een reeks problemen. Deze variëren van schokkend optrekken tot toerentalschommelingen en mogelijkerwijs zelfs het uitvallen van de transmissie. "Blijf weg van de multitronic" waarschuwen dan ook veel experts. Moet het dan absoluut een automaat zijn, is het beter om voor de 6-traps tiptronic te kiezen. Deze wordt enkel in combinatie met de vierwielaangedreven Quattro aangeboden. Bij twijfel is een handgeschakelde versnelling de veiligste keuze.
Koelvloeistof
De Audi A4 B8 (Generatie 2007 - 2015) landt met enige regelmaat in de klachtenrubrieken van internetforums vanwege koelvloeistoflekkage. Een lekke Audi A4 waterpomp is bij dit model niet zeldzaam. Dit onderdeel moet vaak na 50.000 tot 100.000 km worden vervangen. Het verdient dan ook de aanbeveling, de koelvloeistof in de Audi A4 te checken en het onderhoudsboekje hierop na te slaan wanneer u een gebruikt model uit deze reeks bekijkt.
Occasion
Modellen van de huidige vijfde generatie (sinds 2015) zijn in toenemende mate bij de occasion-dealer verkrijgbaar. Een groeiend aantal van deze ruime middenklassers, deels met een indrukwekkend aantal kilometers op de teller, wacht op een nieuwe eigenaar. Wat opvalt is de grote waaier aan verschillende motoren: Diesels met een vermogen tussen de 122 PK (2,0 TDI) en 347 PK (S4 TDI), alsook op benzine waarbij het vermogen varieert van 150 PK (35 TFSI) tot 450 PK in de RS 4. Niet te vergeten is de aardgasversie g-tron met 170 PK. Bij de diesel verdient het de aanbeveling, de auto alsnog op updates voor sjoemelsoftware te checken.
Het probleem van hoge olieconsumptie van de benzineauto’s is in deze generatie doeltreffend verholpen. Het merk uit Ingolstadt is zuinig op zijn kwaliteitsreputatie met de verwerking van hoogwaardig materiaal voor Audi A4-onderdelen en -accessoires. De problemen van bladderende blanke lak uit de beginjaren van het millennium behoren tot het verleden. Zo wordt een luxe middenklasser eindelijk betaalbaar voor Jan met de Pet.
De beste producten op dit gebied: