Inhoudsopgave
Scheurtjes in banden - wat moet ik doen?
De diepte van het profiel wordt beschouwd als doorslaggevend bij het bepalen of nieuwe banden kopen voor de auto aan de orde is. Scheurtjes in de banden verdienen echter ook de aandacht bij de evaluatie van hun geschiktheid voor verder gebruik.
Scheurtjes in banden
Banden hebben niet het eeuwige leven. Ze gaan gemiddeld zo'n 5 tot 7 jaar mee. Behalve slijtage van het loopvlak droogt het rubber ook uit. De droogte veroorzaakt scheurtjes op het oppervlak van de band. Hoe alarmerend dit is, hangt af van de diepte van de barsten. Wanneer de banden nog verhoudingsgewijs nieuw zijn en de scheurtjes zich beperken tot het oppervlak, is er niet zoveel aan de hand. Uiteraard is dit een eerste teken dat de band veroudert, maar dit kan nog onder cosmetische verschijnselen worden geschaard, vergelijkbaar met rimpels.
Wanneer echter sprake is van diepere scheuren en barsten waardoor je het karkas van de band kunt zien, wordt het tijd voor vervanging aangezien de band in zijn geheel broos is geworden. Een teken aan de wand is het afbrokkelen van profielblokken. Dit wordt ook wel "droogrot" genoemd.
Wat is de oorzaak van scheurtjes in banden?
Scheurtjes en barsten in de banden doen zich voor omdat de polymeerverbindingen, die het rubber tegelijkertijd flexibel en stevig genoeg maken om het gewicht van de auto te dragen, afbreken. Dit zijn de effecten van de tand des tijds: het voortdurende uitzetten en krimpen van de polymeren als gevolg van temperatuurschommelingen verzwakt de verbindingen en veroorzaakt scheurtjes. Het rubber is een natuurlijk materiaal dat aan afbraak onderhevig is, waardoor barstjes in banden optreden. UV-straling versnelt het proces van veroudering van de band, met name wanneer de auto buiten wordt geparkeerd. Tevens is een te hoge of te lage bandenspanning een oorzaak van scheurtjes in banden: bij te weinig spanning staat een groter oppervlak van het profiel bloot aan het wegdek, hetgeen snellere slijtage - en daarom ook meer barsten - veroorzaakt. Te hoge bandenspanning veroorzaakt excessieve druk op de wand, waardoor deze gaat uitpuilen en scheurtjes zich voordoen.
Opslag en bandenspanning
UV-straling en milieu-invloeden zijn de belangrijkste factoren die bijdragen aan het aftakelen van de banden. Probeer blootstelling aan direct zonlicht te vermijden. Opslag gebeurt uiteraard binnen op een plek waar ze niet onderhevig zijn aan grote temperatuurschommelingen. Bekijk deze video over de verzorging van zomer- en winterbanden, die een aantal waardevolle tips geeft over het opslaan.
Hoe berg ik zomer- en winterbanden het beste op?
Het vermijden van scheurtjes is nog een argument voor regelmatige controle en handhaving van de juiste bandenspanning. Wanneer de banden niet hard genoeg zijn, genereren ze veel meer hitte, waardoor ze uitzetten en vervolgens weer krimpen, hetgeen tot barsten leidt. Dit is heel eenvoudig te voorkomen door te zorgen voor de juiste bandendruk. Overmatig opgepompte banden rekken het materiaal op, wat barsten, zelfs bobbels of in het ergste geval een klapband kan veroorzaken.
Banden gebruiken
Het lijkt een beetje tegenstrijdig, maar te lang stilstaan vormt ook een belasting voor de autobanden. Ze gaan hierdoor vervormen en dit werkt de vorming van scheurtjes in de hand. Michelin-autobanden, net zoals producten van alle andere merken, zijn gemaakt om te gebruiken. De harsen, die in het rubbermengsel zijn verwerkt, reageren op beweging en activiteit en beschermen het rubber.
Scheuren van banden en de APK
Tenslotte willen we je erop wijzen dat banden met duidelijke scheuren als gevolg van droogte niet door de APK-keuring komen. Net zoals een gaatje als gevolg van perforatie kan het rijden met een scheur in de band tot een klapband, schade aan de wielkast en uiteraard verlies van controle over het stuur leiden.
Kan je rijden met een scheur in je band?
Niet te lang doorrijden is in ieder geval het devies wanneer de band een barst vertoont. Bij zogenaamde micro-cracks is vervanging wellicht niet onmiddellijk aan de orde, alhoewel er reeds sprake is van gevolgen van verkeerde opslag of te lange blootstelling aan UV. Bij grote langwerpige scheuren in de zijwand is de veiligheid van passagiers in het geding, aangezien het risico op een klapband aanzienlijk groter is.
Wanneer de schade zich in de afvoerkanalen van het loopvlak voordoet, kan water doordringen tot de stalen gordel. Dit werkt roest in de hand met uiteindelijke vernieling van dit bandonderdeel als gevolg. Aanvankelijk krijg je te maken met lawaai en trillingen tijdens het rijden, ongelijke slijtage van de band treedt op en versneld defect is het uiteindelijke gevolg.
Hoe voorkom je scheurvorming in een autoband?
De beste manier om ervoor te zorgen dat je banden zo lang mogelijk als nieuw blijven, is ze zoveel mogelijk tegen de elementen beschermen:
- Parkeer indien mogelijk in een garage, afgesloten van direct zonlicht.
- Was sneeuw en modder van de banden na het rijden
- Houd de band op de aanbevolen bandenspanning
- Laat de banden niet voor langere tijd in water staan.
Laat de auto niet voor al te lange perioden staan. Zelfs wanneer je geen gebruik maakt van de auto, maakt er dan om de paar dagen een ritje in om de banden in beweging te houden.
Reiniging en verzorging

Goed onderhoud verlengt de levensduur van banden. Een regelmatige schoonmaakbeurt waarbij ze van vuil en zand worden ontdaan, is aanbevelenswaard. Kies een geschikt rubberonderhoudsmiddel voor auto, aangezien sommige bandenverzorgingsproducten de degradatie eerder versnellen. Reinigingsproducten op basis van petroleum, die de oxidatiemiddelen in de band aantasten, zijn af te raden. In feite is gewone water en zeep nog het beste. Let ook op de middelen die worden aangeboden om je banden te laten glanzen. Deze moeten een beschermende en voedende werking hebben.
De beste producten op dit gebied: