Inhoudsopgave
Hoe lang gaat een motorhelm mee en wanneer moet ik hem vervangen?
Niemand hoeft je te vertellen dat de motorhelm een van de meest belangrijke componenten is voor persoonlijke bescherming van de motorrijder. Je moet je er echter van bewust zijn dat de helm een verbruiksproduct is en op den duur niet meer de optimale bescherming biedt, waarvoor hij was ontworpen.
Hoe lang gaat een motorhelm mee?
Een eenduidig antwoord is er niet. Zodra een helm de fabriek verlaat, is hij onderhevig aan verschillende factoren. Daarom vermelden fabrikanten een aanbevolen levensduur. Afhankelijk van de fabrikant – alsook van het gebruikte materiaal – ligt deze tussen de 3 en 7 jaar vanaf de productiedatum. Deze staat doorgaans ergens op de motorhelm vermeld, bijvoorbeeld ergens onder de polstering of in de kinband.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
SHARK Integraalhelm
zwart, M, Unisex, ECE 22.06
SHARK Integraalhelm
zwart, L, Unisex, ECE 22.06
SHARK Integraalhelm
zwart, Mat, S, Unisex, ECE 22.06
SHARK Integraalhelm
zwart, L, Unisex, ECE 22.06
SHARK Integraalhelm
zwart, XL, Unisex, ECE 22.06
Mocht je ooit in de onfortuinlijke positie komen dat de helm zijn werk moet doen, wil je ervan verzekerd zijn dat hij jou op de beste manier beschermt. In dit artikel is opgesomd hoe je de veiligheid van de helm kunt beïnvloeden, de checks die je kunt uitvoeren om de gebruiksduur te verlengen en hoe je herkent wanneer de motorhelm moet worden vervangen.
Welke factoren beïnvloeden veroudering?
Een aantal belangrijke tekenen aan de wand zijn:
- De kinband gaat rafelen
- de polstering verslijt of gaat kruimelen
- De binnenvoering verslijt
- De buitenschaal heeft mogelijk onzichtbare schade opgelopen.
Wanneer je in een ongeluk terechtkomt, wil je er zeker van zijn dat je motorhelm op je hoofd blijft zitten. Daarom is regelmatige inspectie van de kinband, maar ook van de klinknagels waarmee deze aan de helm is bevestigd, een goede zaak. De bevestigingspunten voor de kinband kunnen de structurele integriteit van de buitenschaal aantasten, wanneer ze roesten en de schaal rondom de klinknagels verzwakken. Check regelmatig op rafels en schade aan het stikwerk in de helm en houd de helm niet vast aan de kinband als je hem meedraagt. Hang hem er ook niet aan op. Een motorhelm die niet wordt gebruikt, staat en hangt niet.
Polstering
Niet alle hoofden zijn even groot en daarom hebben motorhelmen ook verschillende maten. Hij moet goed passen en niet losjes op je hoofd zitten. De polstering is het eerste dat wordt aangetast door zweet, haarproducten, etc. Wanneer het verslijt, kan de helm losser gaan zitten. Dit deel van de helm is vaak uitwisselbaar en kan worden gewassen. Een wasbeurt af en toe verlengt de levensduur van de polstering. De aanbeveling luidt, hiervoor een mild reinigingsmiddel te gebruiken. Wanneer het wasmerkje aangeeft dat het in de machine kan, plaats de polstering in een kussensloop en was deze aan lage temperatuur met een langzame centrifugering. Doe hem niet in de wasdroger.
Tevens wordt afgeraden de handschoenen voor motorfietsen in de motorhelm te bewaren. Het klittenband alsook eventueel organisch residu op de handschoenen kunnen de polstering beschadigen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
AGV Integraalhelm
matzwart, M, ECE 22.06
NOLAN Integraalhelm
matzwart, M, Unisex, ECE 22.06
Stilo Integraalhelm
grijs, 54, SNELL K2015
JUST1 RACING Enduro-helm
zwart, Titanium, geel, Fluorescerend, XS, ECE 22.05
ORIGINE HELMETS Integraalhelm
grijs, matzwart, XS, ECE 22.06
EPS-voering
De volgende beschermende laag in je motorhelm is de EPS-voering. Dit materiaal is een soort schuim, dat mettertijd samengedrukt kan raken als gevolg waarvan de helm minder goed past. De donkergekleurde coating waarmee het zichtbare gedeelte van de EPS-voering wordt uitgevoerd, is bedoeld als indicator van de integriteit van de voering. Wanneer na het verwijderen van de polstering witte plekken op de voering te zien zijn, is dit een teken van beschadiging van de laag. Op dat moment moet de helm op pensioen.
De helm opbergen met spullen erin kan samendrukking van de voering bevorderen. Ook moeten we waarschuwen voor het plaatsen van de motorhelm op de benzinetank. De dampen degraderen de integriteit van de voering.
De buitenschaal
De duurdere topklasse helmen zijn gemaakt van verstevigde glas- of koolstofvezel. Deze samenstellingen zijn bijzonder sterk en licht. Dit materiaal is ook relatief broos, maar dat heeft een functie. De breekbaarheid vangt de schokenergie op over een groter oppervlak in geval van impact. Het nadeel daarbij is wel dat de relatieve breekbaarheid gevoelig is voor schokken: op de grond laten vallen of in de kofferbak gooien betekent een overbelasting van de buitenschaal. Die schade verspreidt zich snel vanuit het impactpunt. Dit gebeurt ook aan de tegenovergestelde kant van dat punt, waar je het niet ziet. Dan is de integriteit van de motorhelm gecompromitteerd.
Motorhelm schoonmaken
Voor het reinigen van de buitenkant van de helm, is het microvezeldoekjes kopen en gebruik van milde reinigers aanbevolen. Weersinvloeden en dode insecten laten hun sporen na. Ga deze niet met agressieve middelen te lijf. Gebruik ook geen schuursponsjes. Krassen op de helm zijn niet mooi, maar op de visor zijn ze taboe. Wis de motorhelm met doordrenkt microvezeldoek af en droog hem met een handdoek van hetzelfde materiaal. Gebruik een gloss om je motorhelm te laten glanzen.
Zorg dragen voor de motorhelm, erop letten waar je hem opbergt, hoe je ermee omgaat, en hem schoonhouden met de juiste middelen, verlengt de gebruiksduur. Microvezeldoeken, sponzen, insecten- en teerverwijderaar kan online worden besteld.
De beste producten op dit gebied: