Inhoudsopgave
Remmen op de motor: hoe doe je dat goed?
In de rijles is het ongetwijfeld aan de orde geweest, dus u heeft in ieder geval geleerd hoe remmen op de motor functioneert. Velen maken er, zodra ze voor hun rijexamen zijn geslaagd, geen gebruik meer van. Toch zijn er situaties waar deze wijze van het vertragen van de auto de beste rijtechniek is. Het milieu doet ook een duit in het zakje. Voor degenen die rijles aan het nemen zijn en een goede indruk op de instructeur willen maken, en voor hen die hun kennis hierover willen opfrissen, volgt informatie over het remmen op de motor.
Wat is op de motor remmen?
Het remmen op de motor leidt tot een geleidelijke daling van de snelheid zonder dat de rem wordt ingetrapt. De remwerking komt tot stand door het verwijderen van de voet van het gaspedaal. De brandstoftoevoer loopt terug, de auto gasklep sluit en er ontstaat onderdruk in de motor.
In de praktijk komt er iets meer bij kijken, anders zouden ze er op de rijschool niet zo’n aandacht aan besteden. Zo is het belangrijk dat u het gaspedaal loslaat in de versnelling. Wanneer het toerental te hoog is, moet u eerst terugschakelen. Dit doet de snelheid al afnemen. Wel wordt aanbevolen, zacht op de rem te trappen. Dit zet de auto remlichten in werking, zodat de achterligger weet dat uw snelheid zal afnemen.
Remmen op de motor: hoe?
In principe is deze remtechniek een effectieve manier om brandstof te sparen en de remmen en remblokken achter en vóór te ontzien. In theorie zou je bij rustig rijden en wanneer je een stop van ver ziet aankomen, zoals bijvoorbeeld een stoplicht, de auto zonder op de rem te trappen op deze wijze kunnen stoppen. In de praktijk is enige bediening van de remmen wel wenselijk en vaak gewoon nodig. Het is echter niet nodig om hard op het rempedaal te trappen en de remvoeringen en remschijf te belasten.
Sceptici vragen zich af of remmen op de motor slecht is voor de motoronderdelen van de auto aangezien er hoge toerentallen optreden. Het is de kunst, bij het terugschakelen, ervoor te zorgen dat de toerentallen niet te hoog oplopen. Ook ondoordacht en te snel schakelen betekent een belasting voor de koppeling: niet van vier naar één, dus. Hanteer bij het remmen op de motor het volgende stappenplan:
- Haal de voet van het gaspedaal
- Trap zacht op het rempedaal
- Druk het koppelingspedaal in en schakel naar een lagere versnelling
- Laat de koppeling tot aan het aangrijpingspunt omhoog komen
- Houd hem daar even vast en vervolgens volledig los
- Tijdens bediening van het koppelingspedaal, blijf zacht op het rempedaal drukken zodat de remlichten werken
Dit is in feite een combinatie van remtechnieken waarbij je gecontroleerd, soepel en zuinig de auto tot stilstand brengt. Zo valt ook de motor niet uit tijdens het remmen.
Remmen op de motor met de automaat
Het op de motor remmen is het meest geschikt voor auto’s met een manuele transmissie. Met een automaatbak is het echter ook mogelijk. Het is een kwestie van op het juiste moment de voet van het gaspedaal nemen. Het toerental daalt en de versnellingsbak schakelt in lagere versnellingen. Wanneer de automaatbak over een manuele modus beschikt, kan de bestuurder de intensiteit van het remmen op de motor verhogen door met de schakelknoppen op het stuur of de schakelpook de versnelling te verlagen. Oudere modellen hebben een pook met P, R, N en D en de mogelijkheid om in rijmodi 1, 2 en 3 te rijden.
Remmen op de motor of niet
De auto is niet voorzien van remmen om ze roest te laten verzamelen. Remmen op de motor ontziet het remsysteem. Soms is het noodzakelijk om vol op het rempedaal te gaan staan. Wanneer je dit echter te vaak doet, of bij het bergaf rijden de remmen intens gebruikt, is dit nadelig voor de remvloeistof van de auto. Deze neemt water op, dat bij te langdurig remmen in de bergen aan de kook kan raken en in gas wordt omgezet met als gevolg dat je door de remmen heen trapt. Nu zijn de remvloeistoffen tegenwoordig gelukkig van steeds betere kwaliteit. Het gaat er echter om, zo efficiënt mogelijk met de systemen om te gaan. Remmen op de motor is vriendelijk voor je auto.
De beste producten op dit gebied: