Inhoudsopgave
Olielampje van de auto brandt: symbool, oorzaken en gevolgen van oliedruk te laag
Een lage oliedruk is in de regel de oorzaak van het branden van het zogenaamde oliewaarschuwingslichtje op het dashboard, herkenbaar aan het symbool van het oliekannetje. Het symbool verschilt al naargelang de auto. Bij moderne auto’s kan het lampje in twee kleuren oplichten: oranje of rood. Bij het starten van de motor gaan vaak kort alle lampjes aan. Zodra de motor draait, zouden ze uit moeten gaan, tenminste: wanneer de oliedruk in orde is.
Oorzaken van een brandend olielampje: lage oliedruk
Het brandende waarschuwingslampje wil in principe zeggen dat de sensoren een lage oliedruk waarnemen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Daarbij moet ook gekeken worden naar hoe het lampje brandt: constant rood of geel: knipperend en/of bij bepaalde condities van de motor of rijsituaties: laag toerental, rijden in de bocht, optrekken, remmen, etc.). Het komt voor dat het lampje brandt, alhoewel er genoeg olie in de motor zit. De volgende oorzaken dienen zich aan:
- laag oliepeil vanwege een hoog verbruik
- laag oliepeil vanwege een lek
- defecte oliepomp van de auto
- kapotte oliedrukschakelaar
- kabelbreuk voor of achter de oliedrukschakelaar
- oververhitte motor (lampje brandt bij laag of stationair toerental)
- verkeerde motorolie (olielampje brandt alhoewel het oliepeil voldoende is).
- Verkeerde afstelling na vervanging van de oliedrukschakelaar
- Verstopt oliefilter voor auto.
Brandt het olielampje bij elke bocht, is het oliepeil te laag. Mogelijkerwijs brandt het olielampje bij warme motor terwijl de auto stilstaat of bij het remmen. Dit gebeurt vanwege het dalende toerental dat een lage oliedruk veroorzaakt in vergelijking met wanneer de auto accelereert of snel rijdt. De betekenis is even alarmerend. Er zit onvoldoende olie in de motor of er kan niet voldoende druk worden opgebouwd bij een laag toerental.
Oliedruk te laag bij warme motor
Vaak is een kapotte oliedruksensor de oorzaak van een te lage druk bij een warme motor. Dit is niet de enige mogelijke oorzaak, omdat er andere redenen kunnen zijn die serieuzer zijn. Laat daarom altijd de auto inspecteren door een professional, want in geval van een defecte oliepomp of een probleem in de motorruimte moet dit zo snel mogelijk worden gerepareerd. Een kapotte sensor voor de oliedruk hoeft niet meteen te worden vervangen, maar levert wel het nodige ongemak op.
Oliedruk te laag bij koude motor
Is bij een koude motor de druk van de olie te laag, dan kan dit zijn vanwege het koude weer waarbij de olie dikker wordt. Andere oorzaken die aandacht vereisen zijn lekkages in de olieleidingen, een niet goed werkende oliepomp of een te laag peil van de olie. Deze laatste reden is simpel te verhelpen door olie bij te vullen. Eventuele defecten moeten door een monteur worden gecontroleerd en gerepareerd.
Olielampje brandt geel/oranje of rood
Wanneer na het starten van de motor het lampje blijft branden, is de kleur van belang.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
HELLA Oliedruksensor
M10x1, 0,35 - 0,55 bar, Opener
HELLA Oliedruksensor
M12x1,5, 0,2 - 0,5 bar, Opener
VDO Oliedruksensor
DELPHI Oliedruksensor
M10x1.0, 6 bar
HELLA Oliedruksensor
M10x1, 0,15 - 0,35 bar, Opener
Het lampje brandt geel/oranje wanneer de auto de bestuurder op een laag oliepeil attent wil maken. Een laag oliepeil hoeft niet op een defect te wijzen. Zo verbruiken oudere motoren meer olie, o.a. omdat de interne wrijving door ouderdomsslijtage hoger is. Olie bijvullen zou voldoende moeten zijn. Je dient dan wel het lampje in de gaten blijven houden. Wanneer het al snel weer gaat branden, is er iets niet in orde. Dat geldt ook wanneer het lichtje knippert.
Een olielampje dat rood brandt, duidt op een te lage oliedruk. Ook dit probleem is direct te verhelpen met het navullen van olie, wanneer het daadwerkelijk enkel aan het hoge verbruik ligt. Dit zou, afhankelijk van het motorvermogen, zich na 140.0000 tot 170.000 km mogen voordoen. Je zou denken: waarom brandde dat ding niet eerst geel? Misschien hebben de sensoren deze stap overgeslagen. Hoe dan ook is onmiddellijk reageren belangrijk. De glijlagers en auto zuigers worden niet meer voldoende voorzien van smering en dit leidt al snel tot motorschade. Wat te doen bij lage oliedruk? In de allermodernste auto’s schakelt de elektronica de motor uit. Een rood lampje vraagt om directe actie: ook al rijd je op de snelweg, je moet de auto stilzetten en olie bijvullen. Na het bijvullen moet je zo snel mogelijk naar de garage. Het signaal duidt vaak op een lek in het systeem. Dit kan zeer recent ontstaan zijn, bijvoorbeeld door steenslag.
Olielampje auto brand maar genoeg olie
Brandt het olielampje, maar blijkt er wel genoeg olie in de motor te zitten, dan is in de meeste gevallen het oliefilter verstopt. Deze storing is simpel op te lossen door een nieuw oliefilter te plaatsen, waarbij vaak ook de olie ververst moet worden. Een goed werkend oliefilter is belangrijk, omdat het ervoor zorgt dat er geen verontreinigingen in de motor terecht kunnen komen. Dankzij schone olie en een goed filter werkt de motor beter en gaat deze langer mee.
Oliedruk lampje brand af en toe
Wanneer het oliedruklampje niet constant maar slechts af en toe brandt, dan komt dit doordat het oliepeil te laag is. Hierdoor zal de oliedruksensor op bepaalde momenten registreren dat er niet genoeg oliedruk is, waardoor het waarschuwingslampje wordt geactiveerd. Hoewel er nog andere redenen kunnen zijn, zal in de meeste gevallen het bijvullen van de olie de storing oplossen. Is het oliepeil voldoende en blijft toch het oliedruklampje rood branden, ga dan naar een garage voor controle en eventueel verhelpen van de storing.
Olielampje blijft branden na bijvullen
Heb je net het oliepeil van de auto gecontroleerd en de olie bijgevuld, maar toch blijft het olielampje branden, dan kan dit worden veroorzaakt door een kapotte oliedruksensor. Een niet goede werking van deze sensor leidt tot een niet accurate meting, waardoor het lampje kan gaan branden. Ga naar een autogarage en laat hen vaststellen wat het probleem is en eventueel een reparatie uitvoeren.
Hoe lang kun je doorrijden met een laag oliepeil?
Brandt het olielampje op het dashboard, maar is de kleur ervan niet rood, dan duidt dit bij een oliepeil dat goed is niet op een acute storing. Je kunt in dit geval zelf naar een autogarage rijden voor controle. Is het olielampje rood gekleurd, start de motor dan niet, want deze kleur geeft aan dat er een ernstig probleem is. In dit geval kan de motor starten of door blijven rijden tot motorschade leiden.
Gevolgen van een te lage oliedruk
Te weinig olie heeft een aantal potentieel ernstige consequenties. Motorolie verwijdert schadelijke afzettingen in de motor. Bij een laag oliepeil hopen afzettingen zich op en deze kunnen al snel verstoppingen in de motor veroorzaken, die de werking ernstig benadelen. Bij acuut lage oliedruk als gevolg van verlies van olie stijgt de temperatuur in de motor snel als gevolg van metalen onderdelen die tegen elkaar wrijven. Dit kan al zeer snel leiden tot motorschade die niet meer te repareren is.
Houd het oliepeil in de gaten en zorg ervoor dat je bij het oplichten van het olielampje niet met lege handen staat. Je kunt motorolie in de juiste viscositeit, een trechter voor het bijvullen en een oliepeilstok kopen op het internet.
Hoe het oliepeil controleren
Oliepeil checken en olie verversen zijn onderhoudsmaatregelen die je als autogebruiker onder de knie moet hebben. In het motorblok zit een stok die je eruit kunt trekken: de oliepeilstok. Hij is voorzien van 2 markeringen: het minimale en het maximale oliepeil. Je ziet ook een vulhals met een schroefdop, waarin je olie kunt gieten.
Voor het controleren van het oliepeil haal je de peilstok uit de vulhals. Droog de oliepeilstok af en steek hem weer in de vulhals. Haal hem er nogmaals uit om het oliepeil te checken. Het peil moet tussen beide markeringen zijn.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
MEYLE Oliedruksensor
M12x1.5, 0,2 - 0,5 bar, Opener, ORIGINAL Quality
KAVO PARTS Oliedruksensor
1/8 GAS, 0,4 bar
FAST Oliedruksensor
HELLA Oliedruksensor
M10x1, 2,5 bar, Opener
FEBI BILSTEIN Oliedruksensor
Met afdichtring
Motorolie bijvullen
Zorg voor motorolie voor voertuigen met de juiste viscositeit, bijvoorbeeld 5W 30. Wanneer dit niet in de autohandleiding of op een etiket op de motor staat, kun je deze informatie op het internet vinden of aan de garage vragen. Peilen en bijvullen kan in principe bij warme zowel als koude motor. In ieder geval dient de motor uitgeschakeld te zijn en idealiter wordt dan 10 – 15 minuten gewacht.
Het bijvullen van de olie gaat als volgt:
- Schakel de motor uit en laat deze afkoelen
- Doe de motorkap omhoog en zoek de oliedop
- Maak deze oliedop los
- Vul verse olie bij en houd daarbij het peil in de gaten
- Voorkom dat de olie niet boven de markering voor het maximale peil komt
- Draai de dop er weer op en doe de motorkap weer dicht.
Hoe kies je de juiste motorolie
Voor de keuze van de juiste motorolie raadpleeg je de gebruikshandleiding van jouw auto. Heb je deze niet voorhanden, onthoud dan het volgende: kies een motorolie met een lage viscositeit als je veel kilometers maakt en een olie met een hoge waarde als je vaak korte ritjes maakt. Vraag bij twijfel een monteur of raadpleeg het internet.
De beste producten op dit gebied: