Plus
Premiumaccount uitproberen
0   Artikelen
#
0,00 €
Uw winkelwagentje is nog leeg

5w30 of 5w40: welke motorolie is geschikter voor gebruik gedurende de winter

Inschrijven
IN OP ONZE NIEUWSBRIEF

Voer uw e-mail in om ons laatste nieuws en tips te ontvangen:

De werking van het smeringssysteem heeft rechtstreeks invloed op de levensduur van de motor. Om die reden pijnigen vele automobilisten zich de hersenen af met de vraag aan welke mate van viscositeit ze zouden moeten verkiezen om de motor nog voor intrede van de winter op een volledig betrouwbare manier te beschermen. Daarom bieden we hier een overzicht van de kenmerken van de twee populairste oliesoorten: 5w30 en 5w40 – om te bepalen welke van hen gedurende de winter het beste gebruikt kan worden.

Wat de aanduidingen betekenen

Ook bij zeer strenge vorst dienen voor de winter bestemde oliën vloeibaar genoeg te blijven om een koude motorsmering te bemogelijken. Het getal voorafgaand aan de letter 'w' duidt in dat opzicht de temperatuur aan waarop de oliepomp feilloos kan functioneren en waarbij de krukas met een koppel kan worden gedraaid dat toereikend is om de motor te starten. De letter 'w' geeft aan dat het smeermiddel geschikt is voor gebruik in het winterseizoen. Het getal erachter geeft eigenschappen bij hoge temperatuurwaarden weer die worden bepaald door de bovenste en onderste drempelwaarden van de kinematische viscositeit bij 100°C, maar tevens door de dynamische viscositeit bij 150°C en de afschuifsnelheid van 106 s−1.

De producenten voegen diverse additieven aan hun oliën toe om universele producten met een groot temperatuurbereik te vervaardigen. Deze toevoegingen verlagen de mate waarin de stroperigheid afhankelijk is van de temperatuur, maar kunnen invloed hebben op andere kenmerken van het smeermiddel.

De eigenschappen van 5w30- en 5w40-olie

De eigenschappen bij lage temperatuurwaarden zijn gelijk voor beide smeermiddelen. Beide producten behouden de optimale viscositeit om bij -30°C de motor te kunnen starten en blijven tot -35°C vloeibaar. Hun eigenschappen bij hoge temperatuurwaarden verschillen evenwel van elkaar. De kinematische viscositeit van 5w30 schommelt tussen de 9,3 en 12,5 mm2/s en de dynamische viscositeit bedraagt 2,9 mPas. Bij 5w40 zijn de waarden als volgt: 12,5 tot 16,3 mm2/s en 3,5 mPas.

De producten hebben allebei bepaalde voor- en nadelen. Zo legt het 5w40-smeermiddel bijvoorbeeld een dikkere en sterkere olielaag aan, dicht het openingen uitstekend af, is het bestemd voor hoge belastingen en wordt het dus vaak gebruikt in krachtige sportwagens voor intensief gebruik. Maar vanwege de hoge startweerstand kan deze olie uitwerkingen hebben op de dynamische eigenschappen van de motor. Daarnaast geldt dat naarmate het temperatuurbereik van het smeermiddel ruimer, de levensduur korter is.

5w30-smeermiddel kent daarentegen een betere verpompbaarheid door het smeersysteem. Het maakt de motoronderdelen grondiger schoon en levert een bijdrage aan de koeling ervan en aan een zuiniger brandstofverbruik. Maar wanneer de gaten tussen de wrijvingskoppels groter worden, kan er bij gebruik van deze olie lekkage ontstaan.

3 belangrijke keuzetips

  1. Indien u uw auto in het stadsverkeer gebruikt, vaak in de file staat, met hoge snelheden rijdt en u een oudere auto hebt, is het verstandig om olie met 5w40-viscositeit te kopen. Maar als u er een rustige rijstijl op na houdt en brandstofbesparing en milieuvriendelijkheid belangrijk vindt, kunt u beter een artikel met 5w30-aanduiding verkiezen.
  2. Afgezien van de viscositeit dienen bij de keuze van het smeermiddel tevens de volgende factoren in aanmerking worden genomen:
    • De samenstelling van de oliebasis. Bij bepaalde motoren komt uitsluitend synthetische olie in aanmerking, bij andere alleen minerale olie.
    • De API- en ACEA-indelingen. Ook bij producten die dezelfde SAE-viscositeitsklasse hebben, kunnen het aantal toevoegingen, het asgehalte en andere factoren variëren. Met al deze verschillen wordt rekening gehouden in deze classificatiesystemen.
  3. Houd er rekening mee dat een overstap van 5w30-olie op 5w40 en vice versa uitsluitend aanbeveling verdient, indien dit door de autoproducent wordt goedgekeurd. Anders kan de motor kan voortijdig stukgaan.

Waarom is het zo belangrijk om de door de autoproducent aanbevolen motorolie te nemen?

De viscositeit van de olie is eigenlijk een vrij relatieve factor. Wanneer de motor loopt, verandert de temperatuur constant. De viscositeit van het smeermiddel en de dikte van de olielaag zullen hierdoor toe- of afnemen. Bij de ontwikkeling van een motor berekent de producent nauwkeurig de dynamische eigenschappen van de motoroliekenmerken en wordt er bij het uitkiezen van het geschikte product op gelet dat dit aan de eisen voor alle werkingsmodi van de motor voldoet.

Zo is de dikte van de olielaag tijdens het starten van de motor beduidend groter dan bij het behalen van de bedrijfstemperatuur van de motor. Als gevolg hiervan neemt de wrijving tussen de elkaar aanrakende onderdelen toe. Dit zorgt ervoor dat de motor sneller op temperatuur komt. Naarmate de temperatuur toeneemt, neemt de olieviscositeit af, waardoor de wrijvingskracht en de belasting op de motor eveneens afnemen.

Indien de olieviscositeit de door de producent opgegeven waarde overstijgt, zal de motor bij het starten overmatig worden belast. Dit is met name gevaarlijk bij een sterke toename van het toerental, als de afschuifsnelheid aanzienlijk toeneemt, terwijl de viscositeit niet in overeenstemming is met de huidige temperatuur, wat kan resulteren in oververhitting van de motor. Daarnaast heeft voortdurend gebruik onder bovenmatige belastingen invloed op de levensduur van de motor. Vanwege de constante oververhitting zal het smeermiddel ook sneller oxideren.

Een afname van de viscositeit is even gevaarlijk. Wrijvingskoppels raken veel sneller versleten in het geval van een ontoereikend duurzame olielaag. En bij hoge toerentallen kan een tekort aan olie zelfs tot een motorstoring leiden. Het smeermiddel zelf zal sneller verbranden.

Conclusie

Smeermiddelen dienen altijd aan de hand van de technische specificaties van de autoproducent uitgekozen te worden. Wanneer deze het gebruik van olie met verschillende viscositeitsklassen toelaat, is het verstandig om een artikel te kiezen dat het beste aansluit bij de gebruiksomstandigheden van de auto, alsook de staat van de onderdelen en eenheden. Daarnaast volstaat het niet om alleen rekening te houden met de viscositeit: de samenstelling van de oliebasis en de API- en ACEA-klasse/-indeling spelen ook een belangrijke rol. Neem de tijd om de juiste olie uit te kiezen en koop deze vervolgens bij AUTODOC zodat uw automotor in het winterseizoen goed beschermd is.

loader Even geduld, a.u.b....