Inhoudsopgave
Hoe start u een motor bij koud weer en oorzaken waarom de auto niet start
Veel chauffeurs die hun voertuigen gebruiken in gebieden met strenge winters hebben altijd problemen met het opstarten van hun motor in het koude seizoen. En ondanks het feit dat autofabrikanten altijd werken aan manieren om systemen en technologieën te verbeteren om de motor te laten starten onder alle omstandigheden, komt het nog steeds voor dat de motor helemaal niet wil starten. Dit artikel zal u vertellen waarom dit gebeurt, en hoe u moet zorgen dat u niet zonder transport komt te zitten.
6 factoren die invloed hebben op een succesvolle start van de motor bij zeer koud weer
- Voorverwarmen. Dit is vooral belangrijk voor dieselmotoren, die zonder voorverwarmen helemaal niet gestart kunnen worden bij koude temperaturen.
Het principe van de werking van dieselmotoren is gebaseerd op de zelfontsteking van de brandstof. De lucht die de motor binnenkomt wordt samengeperst tot de temperatuur tussen de 700-900 °C ligt, wat nodig is voor de ontsteking van de geïnjecteerde brandstof. Maar bij koud weer is het niet mogelijk om deze temperaturen te bereiken door het samenpersen van de lucht. Daarom worden er in de motor gloeibougies gebruikt, om de lucht in de verbrandingskamer snel genoeg op te warmen. Een probleem met een enkele gloeibougie kan zorgen voor problemen bij het starten van de motor, dus moeten deze voor de start van de winter altijd gecontroleerd worden.
Benzinemotoren zijn minder afhankelijk van de omgevingstemperaturen, omdat de brandstof in deze motoren wordt aangestoken door bougies. Maar bij temperaturen onder -24 °C, verdampt de benzine niet; daarom moeten er voor de vorming van een meer homogeen mengsel van lucht en brandstof in voertuigen met benzinemotoren ook systemen voor voorverwarming gebruikt worden.
- Toestand van de accu. Om de lucht tot een bepaald niveau samen te persen, is er een vrij krachtig vermogen van de accu nodig. De capaciteit voor de opslag van energie van de accu hangt heel erg af van de omgevingstemperatuur: als de capaciteit van de batterij bij +20 °C gezien wordt als honderd procent, is het bij -20 °C verlaagd tot de helft, en bij -30 °C - tot 20 % van de oorspronkelijke waarde. Daarom is de energie van een versleten accu of een accu met te weinig vermogen niet genoeg om de starter te activeren. Daarbij worden accu’s met een startvermogen van lager dan 320 A niet aangeboden voor voertuigen met dieselmotoren in de winter.
- Eigenschappen van brandstof. De compositie van de brandstof bepaalt de temperatuur van de verdamping en viscositeit, dus wordt er in het koude seizoen winterbrandstof gebruikt; dit geldt voor motoren op benzine en diesel. Winterbenzine omvat hydrocarbon met een laag kookpunt, wat bijdraagt aan de meer efficiënte vorming van het mengsel van brandstof en lucht, en complete verbranding bij lage temperaturen. Diesel voor de winter kristalliseert niet en blijft vloeibaar in de kou. De temperatuur waarbij diesel dikker wordt kan verlaagd worden met behulp van speciale additieven, die ook kunnen helpen bij het verwijderen van water uit de brandstof.
- Rijklare toestand van het brandstoftoevoersysteem. Efficiënte vorming van het brandstofmengsel behoeft goede atomisatie van de brandstof. Daarom moeten filters vervangen worden en injectoren op tijd schoongemaakt worden. Zorg dat de brandstoftank altijd gevuld is: in een half-lege tank wordt er altijd eerder condens gevormd. Bij lage temperaturen kan dit bevriezen, wat resulteert in een kapotte pomp, verstopte brandstofleidingen en andere problemen.
- Viscositeit van olie. Verdikt smeermiddel beweegt langzamer door de kanalen van het lubricatiesysteem. Hierdoor verslijten niet alleen de componenten van de motor sneller, maar wordt de vermogensunit ook zwaarder belast. Om de motor makkelijker te laten starten, is het belangrijk dat u in het koude seizoen brandstof met de juiste viscositeit gebruikt.
- Compressie in motorcilinders. Om te zorgen die nodig voor de druk die nodig is voor de ontbranding van de brandstof, moeten de verbrandingskamers goed afgesloten zijn. Verminderde druk in één van de cilinders maakt het moeilijker om de motor bij koud weer op te starten.
7 aanbevelingen van AutoDoc, waarmee u zelfs in de bittere kou uw motor kunt starten
- Ontlucht het brandstofsysteem om de druk te kunnen verhogen tot het functieniveau. Deze methode kan alleen gebruikt worden bij voertuigen waarbij de brandstofpomp werkt met de motor aan. Om het systeem te ontluchten, draait u de sleutel twee keer om de brandstofpomp te activeren, en dan zet u na een paar seconden uw motor uit. Wacht een halve minuut en herhaal dit. Probeer dan de motor op te starten met de starter.
- De batterij opwarmen. Nadat de auto lang geparkeerd heeft gestaan, moet u de lichten in groot licht of normale straal aanzetten, of de verwarming even laten draaien. Na kort op te warmen, zal de capaciteit van de batterij en de interval van de binnenkomende stroom verhogen. Maar meteen voordat u de motor opstart, moet u alle elektronische apparatuur uitzetten, zodat u niet voor niets vermogen van de batterij verspilt.
- Opwarming van de verbrandingskamer. Deze methode wordt alleen gebruikt voor dieselmotoren. Doe de ontsteking aan, wacht tot het waarschuwingslicht van de gloeibougies uit gaat, en doe dan de ontsteking weer uit. Herhaal deze handeling een paar keer. De werking van de gloeibougies zal de verbrandingskamer snel genoeg opwarmen.
- Controleer de accuterminals en maak deze zo snel mogelijk schoon. Door contacten in de elektrische circuits die niet betrouwbaar genoeg zijn verhoogt de weerstand van de contacten, zodat er minder vermogen binnenkomt, en het onmogelijk wordt om de motor te starten.
- Druk het koppelingspedaal helemaal in. Dit werkt alleen voor voertuigen met een handmatige versnelling. Als u de motor en de transmissie ontkoppelt, kunt u de belasting op de eerste beperken, zodat de motor veel makkelijk opstart.
- Gebruik de starter niet langer dan 10 seconden. Anders kan de startapparatuur kapot gaan. Als de motor na de eerste poging niet start, kunt u het na een paar minuten weer proberen.
- Gebruik sprays voor een snelle motorstart. Deze zijn beschikbaar van fabrikanten als Liqui Moly, Presto, Mannol, en andere bedrijven. Deze sprays bevatten esters, die bij lage temperaturen sneller ontsteken dan de brandstof. Hierdoor ontbrandt de brandstof niet alleen bij koud weer, maar ook bij een hoge vochtigheidsgraad, laag accuniveau, of als er niet genoeg vonken gegenereerd worden. Als deze producten gebruikt worden, is het heel belangrijk om de instructies van de fabrikant op te volgen: te veel spray gebruiken kan de motor beschadigen.
Conclusie. Om de motor bij koud weer probleemloos op te starten, moet u zich klaar maken voor het koude seizoen. U moet dus zomerolie vervangen door winterolie, een nieuw oliefilter installeren, het brandstofsysteem spoelen, de vastheid van elektrolyt in de accu controleren en zo nodig een accu met grotere capaciteit kopen. Controleer ook de toestand van de bougies, de goede werking van de motor en verbonden systemen. Controleer ook de spanning van de aandrijvingsriem, omdat de efficiëntie van de alternator voor een groot deel afhangt van het opladen van de batterij. Alleen als alle systemen goed werken kan de motor goed opstarten, wat voor weer het ook is.
Een nuttige video over het onderwerp:
Hoe je een auto bij ijskoud weer kunt starten