Inhoudsopgave
Opel Astra G CC motoren
De Opel Astra G CC werd in 1998 geïntroduceerd als coupéversie van de succesvolle Astra G-serie en vestigde zich al snel als aantrekkelijk sportwagenalternatief in het compacte segment. Het motorengamma van de Opel Astra G CC omvatte zowel beproefde atmosferische motoren als moderne turbomotoren, die in de productieperiode van 1998 tot 2009 continu werden doorontwikkeld.

Opel Astra G CC motoren (1998-2009)
De enige generatie van de Opel Astra G CC werd gekenmerkt door robuuste, maar technisch nog steeds conventionele motoren die met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer konden afleggen. Vooral de grotere benzinemotoren en de 2.0 DTI diesel bleken duurzaam, terwijl kleinere exemplaren vaak tussen de 180.000 en 220.000 kilometer grote reparaties nodig hadden. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 Turbo met 192 pk, die sportieve prestaties combineerde met een acceptabele betrouwbaarheid. Qua technologie vertrouwde Opel op bewezen concepten: De benzinemotoren waren gebaseerd op de Ecotec-familie, terwijl de diesel afkomstig was van Isuzu. In vergelijking met concurrenten zoals de VW Golf of Ford Focus bood de Astra G CC een goede balans tussen prestaties en prijs, maar had hij zwakke punten op het gebied van bouwkwaliteit.
Opel Astra G CC benzinemotoren (1998-2009)
Het benzinemotorengamma van de Opel Astra G CC begon met de 1,6-liter motor met natuurlijke aanzuiging (X16XEL) met 75 kW (102 pk), die diende als instapmotor maar vaak als ondergemotoriseerd werd ervaren. De 1,8-liter (X18XE1) met 85 kW (116 pk) was veel populairder en bood een goede balans tussen prestaties en verbruik. Voor sportieve bestuurders was er de 2,0-liter atmosferische motor (X20XEV) met 100 kW (136 pk), die bijzonder betrouwbaar bleek te zijn. Het hoogtepunt onder de motoren van de Opel Astra G CC was echter de 2.0 Turbo (Z20LET) met 141 kW (192 pk), die leverbaar was vanaf 2002 en de coupé echte sportwagenkwaliteiten gaf. Deze Opel Astra G CC Turbo variant had echter last van typische turbocompressorproblemen en een verhoogd olieverbruik bij hoge belasting. Alle benzinemotoren hadden meerpuntsinspuiting en voldeden aan de Euro 3-norm, later Euro 4.
Opel Astra G CC dieselmotoren (1998-2009)
De 2.0 DTI (Y20DTH) met 74 kW (100 pk), die afkomstig was van Isuzu en uiterst robuust bleek, domineerde de diesels van de Opel Astra G CC. Deze motor stond bekend om zijn lange levensduur en haalde met goed onderhoud vaak meer dan 400.000 kilometer. De Opel Astra G CC 2.0 DTI had directe injectie met een wervelkamer en mechanische injectiepomp, waardoor hij minder gevoelig was voor elektronische storingen dan moderne common-rail systemen. De gloeibougies en de injectiepomp waren af en toe problematisch als het onderhoud werd verwaarloosd. Vanaf 2003 werd een herziene versie met 81 kW (110 pk) aangeboden, die iets meer vermogen leverde met dezelfde betrouwbaarheid.
Opel Astra G CC motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 X16XEL | 102 PK | 7,8-8,5 l/100km | Te weinig vermogen, klepspeling | Gemiddeld |
1.8 X18XE1 | 116 PK | 8,2-9,0 l/100km | Bobines, waterpomp | Goed |
2.0 X20XEV | 136 PK | 8,8-9,5 l/100km | Zeer robuust, weinig problemen | Zeer goed |
2.0 Turbo Z20LET | 192 PK | 9,5-11,0 l/100km | Turbocompressor, olieverbruik, intercooler | Matig |
2.0 DTI Y20DTH | 100-110 PK | 6,0-6,8 l/100km | Gloeibougies, injectiepomp | Zeer goed |

Conclusie: De beste motoren voor de Opel Astra G CC
Gedurende de productieperiode van elf jaar bood de Opel Astra G CC een solide reeks motoren die vooral betrouwbaar waren in de grotere modellen. Terwijl de kleinere benzinemotoren vaak als zwak werden ervaren, ontwikkelden de grotere atmosferische motoren en de diesel zich tot echte langeafstandsmotoren. Hoewel de turbobenzinemotor sportieve prestaties bood, bracht hij ook de typische problemen van turbomotoren met zich mee.
- Beste Opel Astra G CC benzinemotor:
De 2,0-liter X20XEV (136 pk) combineert voldoende vermogen met een hoge betrouwbaarheid en een matig brandstofverbruik - ideaal voor bestuurders die waarde hechten aan een lange levensduur.
- Beste Opel Astra G CC dieselmotor:
De 2.0 DTI Y20DTH (100-110 pk) wordt beschouwd als een van de meest betrouwbare dieselmotoren van zijn tijd en biedt uitstekende kilometrage met een laag brandstofverbruik.
- Sportiefste Opel Astra G CC motor:
De 2.0 Turbo Z20LET (192 pk) verandert de coupé in een echte sportwagen, maar vereist intensief onderhoud en regelmatige controles van de onderdelen van de turbocompressor.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor de Opel Astra G CC biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering om de levensduur van deze beproefde motoren te garanderen.