Inhoudsopgave
Mercedes W213 motoren
Sinds de marktintroductie in 2016 heeft de Mercedes E-Klasse W213 zich gevestigd als het technologische vlaggenschip van de middenklasse en biedt hij een uitzonderlijk gevarieerd motorenaanbod, van zuinige viercilinder diesels tot krachtige V8 AMG-motoren. Tijdens de productieperiode tot 2023 onderging de modelserie voortdurende technische ontwikkelingen die zowel de efficiëntie als de prestaties voortdurend verbeterden.

Mercedes W213 motoren (2016-2023)
De enige generatie van de Mercedes W213 vertegenwoordigt het summum van Duitse techniek in het topsegment en wordt gekenmerkt door uitzonderlijk duurzame motoren. Bij goed onderhoud halen de meeste Mercedes W213 motoren gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de beproefde zescilinder diesels als vrijwel onverwoestbaar worden beschouwd. Grote reparaties zijn meestal pas nodig na 200.000 tot 300.000 kilometer, meestal beperkt tot slijtageonderdelen zoals turboladers of inspuitkoppen. De absolute topmotor van deze generatie was de M256 3,0-liter zes-in-lijn motor met mild hybridetechnologie, die kracht, soepele loop en efficiëntie perfect combineerde. In technische termen betekende Mercedes met de W213 een revolutie op het gebied van de integratie van 48-volt elektrische systemen en mild hybride systemen, terwijl tegelijkertijd de klassieke atmosferische motoren voorgoed verdwenen. Vergeleken met de concurrentie van de BMW 5-Serie en Audi A6 bood de W213 het breedste motorengamma en de hoogste bouwkwaliteit in zijn klasse.
Mercedes W213 benzinemotoren (2016-2023)
Het Mercedes W213 benzinemotorengamma bestond aanvankelijk uit de M274 2,0-liter viercilinder turbo in verschillende vermogensniveaus van 184 pk (E 200) tot 245 pk (E 300), aangevuld met de M276 3,0-liter V6 biturbo met 333 pk (E 400). Vanaf 2018 zorgde de M256 3,0-liter zescilinder-in-lijn motor met mild hybridesysteem (EQBoost) voor een revolutie in de modellenreeks en verving de V6 - verkrijgbaar met 367 pk (E 450) en 435 pk (E 53 AMG). De AMG-varianten kregen de M177/M178 4,0-liter V8 biturbo met vermogens die varieerden van 571 pk (E 63) tot 630 pk (E 63 S). De meest problematische Mercedes W213 benzinemotor was de vroege M274 2,0-liter motor (2016-2018), die af en toe problemen vertoonde met de distributieketting en een verhoogd olieverbruik, terwijl de M256 uitzonderlijk betrouwbaar en zuinig bleek te zijn.
Mercedes W213 dieselmotoren (2016-2023)
De Mercedes W213 diesels werden gedomineerd door de OM654 2,0-liter viercilindermotor in verschillende versies van 150 pk (E 220 d) tot 265 pk (E 300 d). Daarnaast was er de legendarische OM656 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor met 286 pk (E 350 d) en 340 pk (E 400 d), die wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden. Alle Mercedes W213 diesels waren voorzien van moderne common-rail directe injectie van de vierde generatie, SCR-katalysatoren en onderhoudsvrije roetfilters. De OM654 bleek uitzonderlijk zuinig en betrouwbaar - vooral de variant met 194 pk (E 250 d) bood de beste balans tussen prestaties en verbruik. De OM656 3,0-liter zescilindermotor ontwikkelde zich tot het absolute summum van dieseltechnologie met een ongeëvenaarde soepelheid en duurzaamheid.
Mercedes W213 hybride aandrijvingen (2016-2023)
Vanaf 2019 breidde Mercedes het W213-gamma uit met plug-in hybrides: de E 300 e combineerde de M274 2,0-liter benzinemotor met een 122 pk sterke elektromotor tot een systeemvermogen van 320 pk. De krachtigere E 300 de combineerde de OM654 dieselmotor met dezelfde elektromotor tot een totaal vermogen van 306 pk. Beide Mercedes W213 hybrides boden een elektrische actieradius van meer dan 50 kilometer en werden als technisch volwassen beschouwd, maar leden onder hun zware gewicht en complexe onderhoud.
Mercedes W213 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
M274 2.0 Turbo | 184-245 PK | 7,2-8,1 l/100km | Vroege distributieketting, olieverbruik | Gemiddeld |
M256 3.0 Mild-Hybride | 367-435 PK | 7,8-8,5 l/100km | Vrijwel probleemloos | Zeer goed |
M177/M178 V8 AMG | 571-630 PK | 11,2-12,1 l/100km | Hoog verbruik, complex | Goed |
OM654 2.0 diesel | 150-265 PK | 4,2-5,8 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
OM656 3.0 diesel | 286-340 PK | 5,1-6,2 l/100km | Praktisch onverwoestbaar | Zeer goed |
E 300 e Plug-in | 320 PK | 1,6 l/100km + elektriciteit | Gewicht, onderhoud complex | Goed |
E 300 de Plug-in | 306 PK | 1,1 l/100km + elektriciteit | Gewicht, hoge aankoopprijs | Goed |

Conclusie: De beste Mercedes W213 motoren aller tijden
De Mercedes W213 motoren vertegenwoordigen het summum van moderne aandrijftechnologie en bieden uitzonderlijke kwaliteit en duurzaamheid in alle categorieën. Bijzonder indrukwekkend is het feit dat zowel benzine- als dieselmotoren van de W213-generatie vrijwel vrij zijn van ernstige serieproblemen - een zeldzame eigenschap in de hedendaagse autowereld. De consequente doorontwikkeling van beproefde ontwerpen in combinatie met innovatieve mild-hybrid-technologie maakte de W213 tot een van de meest betrouwbare premium sedans van zijn tijd.
- Beste Mercedes W213 benzinemotor:
De M256 3,0-liter zescilinder-in-lijn met mild-hybrid-systeem (367-435 pk) combineert perfecte soepelheid, hoge prestaties en verrassende efficiëntie met vrijwel probleemloze betrouwbaarheid.
- Beste Mercedes W213 dieselmotor:
De OM656 3,0-liter zescilinder-in-lijn dieselmotor (286-340 pk) wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden en biedt een ongeëvenaarde soepelheid met een uitzonderlijke duurzaamheid.
- Beste Mercedes W213 hybride motor:
De E 300 de plug-in hybride (306 pk) combineert de betrouwbaarheid van de OM654 diesel met elektrische efficiëntie en biedt de laagste gebruikskosten met een hoge dagelijkse bruikbaarheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Mercedes W213 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.