Inhoudsopgave
MERCEDES-BENZ W123 motoren
De Mercedes-Benz W123 vestigde zichzelf als het toppunt van Duitse techniek van 1976 tot 1986 en wordt nu beschouwd als een van de meest duurzame personenauto's aller tijden. De MERCEDES-BENZ W123 motoren bestonden uit een indrukwekkende reeks van zuinige dieselmotoren tot krachtige zescilindermotoren, die met hun uitzonderlijke duurzaamheid en technische verfijning de basis legden voor de legendarische reputatie van Mercedes.

Mercedes-Benz W123 motoren (1976-1986)
De eerste en enige generatie van de Mercedes-Benz W123 vertegenwoordigde het summum van analoge autotechnologie en werd gekenmerkt door een ongeëvenaarde levensduur die tot op de dag van vandaag ongeëvenaard is. Typische kilometerstanden van 500.000 tot 800.000 kilometer waren niet ongewoon bij goed onderhoud, en veel exemplaren overschreden zelfs de grens van een miljoen kilometer. De eerste grote onderhoudsbeurten vonden meestal pas plaats tussen 300.000 en 400.000 kilometer - voornamelijk klepspelingcorrecties en revisies van de inspuitpomp voor de diesels. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 300 D met de legendarische OM617 vijfcilinder dieselmotor, die betrouwbaarheid, soepele loop en zuinigheid perfect combineerde. In technische termen betekende Mercedes met de W123 een revolutie op het gebied van dieseltechnologie voor personenauto's en werden wervelkamer-dieselmotoren een serieus alternatief voor benzinemotoren. In een marktvergelijking presteerde de W123 duidelijk beter dan de BMW 5-serie en Audi 100 op het gebied van bouwkwaliteit en duurzaamheid.
Mercedes-Benz W123 benzinemotoren (1976-1986)
De MERCEDES-BENZ W123 benzinemotorenreeks bestond uit vier basismotoren: de M102 viercilinder (2,0 en 2,3 liter) en de M110 zescilinder (2,8 en 3,0 liter). De 200 begon met 95 pk (M102), terwijl de 230 al veel levendiger was met 109 pk. De zescilindermotoren begonnen met 156 pk in de 280 en bereikten hun hoogtepunt in de 300 met 170 pk - de laatste werd beschouwd als de meest harmonieuze benzinemotor in de serie. De M110 zescilindermotor (280/300) ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor in de W123, omdat hij de soepele loop van een zescilinder combineerde met de robuuste Mercedes-technologie. De belangrijkste zwakke punten waren het Bosch K-Jetronic injectiesysteem, dat vaak na 200.000 kilometer gereviseerd moest worden, en de ontstekingsverdeler, die problemen veroorzaakte in vochtige omstandigheden. De motoren zelf waren vrijwel onverwoestbaar - motorschade door slijtage kwam vrijwel niet voor.
Mercedes-Benz W123 dieselmotoren (1976-1986)
Dieselmotoren domineerden het MERCEDES-BENZ W123 motorengamma en vestigden Mercedes' reputatie als dieselpionier. De OM615 viercilindermotor in de 200 D leverde 55 pk en was de entree in de dieselwereld, gevolgd door de OM616 met 60 pk in de latere 200 D. De absolute ster was echter de OM617 vijfcilinder diesel, die werd aangeboden in de 240 D met 72 pk, in de 300 D met 77 pk en vanaf 1982 zelfs als turbodiesel (300 TD) met 125 pk. Deze OM617 wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden - extreem duurzaam, zuinig (6-7 liter/100 km) en met het karakteristieke vijfcilindergeluid. De wervelkamertechnologie zorgde voor een relatief stille loop, terwijl de mechanische inspuitpomp (Bosch) praktisch onderhoudsvrij was. Zwakke punten bleven beperkt tot de gloeibougies en af en toe de injectiepomp na 400.000-500.000 kilometer. De 300 TD turbodiesel was zijn tijd ver vooruit en bood in 1982 al rijprestaties die konden concurreren met benzinemotoren.
Mercedes-Benz W123 speciale motoren (1976-1986)
Naast de standaardmotoren had de MERCEDES-BENZ W123 motorenfamilie een aantal speciale kenmerken. De 280 E (vanaf 1984) was de eerste W123 die werd uitgerust met elektronische benzine-injectie (Bosch LH-Jetronic) en leverde 185 pk - een aanzienlijke sprong in prestaties vergeleken met het carburateurmodel. Voor markten met een slechte brandstofkwaliteit werd de 230 met carburateur aangeboden, die slechts 109 pk leverde, maar uiterst robuust was tegen benzine van slechte kwaliteit. In sommige exportmarkten was er ook de 220 D met de OM615-motor in een 2,2-liter versie, maar deze werd niet verkocht in Duitsland. Deze speciale motoren deelden de basisbetrouwbaarheid van de standaardeenheden, maar brachten specifieke eigenaardigheden met zich mee - de LH-Jetronic was gevoelig voor vocht, terwijl de carburatormotoren startproblemen konden vertonen bij koude temperaturen.
Mercedes W123 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Classificatie |
---|---|---|---|---|
M102 (200/230) | 95-109 PK | 9,0-10,5 l/100km | K-Jetronic, ontstekingsverdeler | Goed |
M110 (280/300) | 156-185 PK | 11,0-13,0 l/100km | K-Jetronic, hoger verbruik | Zeer goed |
OM615 (200 D) | 55-60 PK | 6,5-7,0 l/100km | Traag, maar onverwoestbaar | Goed |
OM617 (240 D/300 D) | 72-77 PK | 6,0-7,0 l/100km | Vrijwel probleemloos | Zeer goed |
OM617 Turbo (300 TD) | 125 PK | 7,5-8,5 l/100km | Turbocompressor na 300.000 km | Zeer goed |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz W123 motoren aller tijden
De MERCEDES-BENZ W123 motoren vertegenwoordigen het summum van mechanische motortechnologie en hebben normen gesteld die vandaag de dag nog steeds toonaangevend zijn. Hoewel alle motoren in deze serie uitzonderlijk betrouwbaar waren voor hun tijd, staken er een paar met kop en schouders bovenuit en vestigden de legendarische reputatie van Mercedes op het gebied van duurzaamheid en kwaliteit.
- Beste Mercedes W123 benzinemotor:
De M110 zescilinder motor (280/300) combineerde een perfect soepele loop, voldoende vermogen en de spreekwoordelijke Mercedes betrouwbaarheid - een motor die met gemak 400.000-500.000 kilometer aflegde bij goed onderhoud.
- Beste Mercedes W123 dieselmotor:
De OM617 vijfcilinder diesel (300 D/300 TD) wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden en bood een unieke combinatie van duurzaamheid, zuinigheid en karakteristiek geluid - veel exemplaren lopen vandaag de dag na meer dan 40 jaar nog steeds.
- Beste Mercedes W123 allround motor:
De OM617 turbodiesel (300 TD) was zijn tijd ver vooruit en bood al in 1982 moderne turbotechnologie met de betrouwbaarheid van een mechanische diesel - ideaal voor frequente bestuurders en lange reizen.
Voor het onderhoud en de restauratie van deze klassiekers biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment reserveonderdelen, van originele onderdelen tot hoogwaardige reproducties, om deze autolegendes in leven te houden.