Inhoudsopgave
VW Golf 1 Cabrio motoren
De VW Golf 1 Cabrio werd in 1979 geïntroduceerd als de eerste cabriolet in de Golf serie en vestigde zich al snel als een iconische lifestyle auto. Het open Golf model bood een hanteerbare maar zeer karakteristieke reeks motoren, variërend van zuinige basismotoren tot sportieve units en weerspiegelde de technologische ontwikkeling van de late jaren 1970 en 1980.

VW Golf 1 Cabrio motoren: Historische generatie (1979-1993)
De VW Golf 1 Cabrio motoren omvatten in totaal vier verschillende generaties van het originele Golf concept, waarbij de Cabriolet aanzienlijk langer werd geproduceerd dan de berline. Terwijl de Golf 1 berline al in 1983 werd vervangen door de Golf 2, bleef de populaire Cabriolet tot 1993 van de band rollen. Bij goed onderhoud lag de verwachte kilometrage tussen de 200.000 en 300.000 kilometer, waarbij de grotere motoren meestal duurzamer waren. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, voornamelijk aan kleppen, afdichtingen en het ontstekingssysteem. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 1.8 GTI met 112 pk, die rijplezier en betrouwbaarheid optimaal combineerde. De overgang van carburateur- naar injectiesystemen en de introductie van geregelde katalysatoren vanaf het midden van de jaren 80 hadden een grote technische impact.
VW Golf 1 Cabrio benzinemotoren: Historische generatie (1979-1993)
De VW Golf 1 Cabrio benzinemotorreeks begon in 1979 met de beproefde 1,1-liter motor (37 kW/50 pk), die slechts leverbaar was tot 1980. Vanaf 1981 was de instapmotor de 1,3-liter met 40 kW (55 pk), later ook met 44 kW (60 pk). Deze kleine VW Golf 1 Cabrio motoren werden beschouwd als zeer zuinig en betrouwbaar, maar hadden te lijden onder een gebrek aan vermogen voor de zwaardere Cabriolet. De 1.6-liter motor werd in verschillende versies aangeboden: aanvankelijk met 51 kW (70 pk), later met 55 kW (75 pk) en uiteindelijk met brandstofinspuiting en 66 kW (90 pk). Het hoogtepunt was de legendarische 1.8 GTI-motor met 82 kW (112 pk), die verkrijgbaar was vanaf 1982 en de VW Golf 1 Cabrio echte sportwagenkwaliteiten gaf. Alle vroege motoren werkten met carburateurs; vanaf 1984 werd K-Jetronic injectie geïntroduceerd, die een aanzienlijk betere rijeigenschappen en lagere emissies mogelijk maakte.
VW Golf 1 Cabrio dieselmotoren: Historische generatie (1979-1993)
De VW Golf 1 Cabrio werd ook aangeboden met een dieselmotor, eerst met de 1.5 D (37 kW/50 pk) vanaf 1981 en later met de krachtigere 1.6 D (40 kW/54 pk) vanaf 1983. Deze VW Golf 1 Cabrio diesels bleken bijzonder duurzaam en zuinig te zijn, met verbruikscijfers van rond de 5,5-6,0 liter per 100 kilometer. De turbodiesel 1.6 TD met 51 kW (70 pk) werd geïntroduceerd vanaf 1986 en bood aanzienlijk betere rijprestaties. Alle VW Golf 1 Cabrio dieselmotoren waren ontworpen als atmosferische motoren met indirecte inspuiting en werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar, ook al vielen ze op door hun soepele loop en het typische nagelen van de voorkamer motoren.
VW Golf 1 Cabrio motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.1 benzinemotor | 50 PK | 7,5-8,5 l/100km | Te zwak voor cabrio | Gemiddeld |
1.3 benzinemotor | 55-60 PK | 7,0-8,0 l/100km | Te weinig vermogen, carburateurproblemen | Gemiddeld |
1.6 benzinemotor | 70-90 PK | 7,5-9,0 l/100km | Carburateur gevoelig, goede injectoren | Goed |
1.8 GTI | 112 PK | 8,5-10,0 l/100km | Klepspeling, verder robuust | Zeer goed |
1,5 D | 50 PK | 5,5-6,0 l/100km | Luid, traag, maar duurzaam | Goed |
1.6 D/TD | 54-70 PK | 5,5-6,5 l/100km | Zeer robuust, turbo af en toe | Zeer goed |

Conclusie: De beste VW Golf 1 Cabrio motoren
De VW Golf 1 Cabrio motoren vertegenwoordigden een overgangsperiode in de autogeschiedenis waarin carburateurtechnologie en vroege brandstofinjectiesystemen elkaar in evenwicht hielden. Terwijl de kleinere motoren vaak ondergemotoriseerd leken, boden de grotere exemplaren een evenwichtige mix van rijplezier en dagelijkse bruikbaarheid. Zelfs toen al stelden de dieselmotoren normen voor duurzaamheid en zuinigheid die vandaag de dag nog steeds van toepassing zijn.
- Beste VW Golf 1 Cabrio benzinemotor:
De 1.8 GTI met 112 pk combineerde sportieve prestaties met uitstekende betrouwbaarheid voor die tijd en werd de meest gewilde motor in de modelserie.
- Beste VW Golf 1 Cabrio dieselmotor:
De 1.6 TD met 70 pk bood de beste balans tussen prestaties, verbruik en duurzaamheid onder de motoren met compressieontsteking en was ideaal voor langeafstandsrijders.
Voor het onderhoud en de restauratie van klassieke VW Golf 1 Cabrio motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment reserveonderdelen en slijtageonderdelen voor alle motorvarianten met een betrouwbare beschikbaarheid ook voor deze historische voertuigen.