Inhoudsopgave
VW Tiguan 2 motoren
Sinds zijn marktintroductie in 2016 heeft de VW Tiguan 2 zich gevestigd als een technologische mijlpaal in het segment van compacte SUV's en biedt hij een geavanceerd VW Tiguan 2-motorengamma met aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van de vorige generatie. Deze tweede generatie wordt gekenmerkt door een evenwichtige combinatie van efficiëntie, prestaties en verhoogde betrouwbaarheid, waarbij zowel traditionele verbrandingsmotoren als innovatieve hybride aandrijvingen worden gebruikt.

VW Tiguan 2 motoren (2016-2023)
De tweede VW Tiguan generatie markeerde een beslissend keerpunt in de motorontwikkeling van Volkswagen en wordt nu beschouwd als de meest evenwichtige en betrouwbare van alle Tiguan generaties. Met het juiste onderhoud halen de meeste VW Tiguan 2 motoren gemakkelijk kilometerstanden tussen 280.000 en 380.000 kilometer, waarbij de beproefde 2.0 TDI motoren met 150 pk als bijzonder duurzaam en onderhoudsvriendelijk worden beschouwd. Grote reparaties zijn meestal pas nodig na 200.000 tot 250.000 kilometer, voornamelijk voor slijtageonderdelen zoals turboladers of injectiepompen. De absolute topmotor van deze generatie was ongetwijfeld de 2.0 TDI Bi-Turbo met 240 pk - een technisch meesterwerk dat zowel indrukwekkende rijprestaties als een verbazingwekkende efficiëntie bood dankzij de sequentiële turbolading. Technologisch zorgde deze generatie voor een doorbraak in de nabehandeling van uitlaatgassen met SCR-katalysatoren en geoptimaliseerde roetfilters, terwijl de Tiguan 2 in een marktvergelijking duidelijk beter presteerde dan zijn concurrenten zoals de BMW X3 of Audi Q5 in termen van prijs-prestatieverhouding.
VW Tiguan 2 benzinemotoren (2016-2023)
Het VW Tiguan 2 benzinemotorengamma begon met de beproefde 1.4 TSI in twee vermogensniveaus van 92 kW (125 pk) en 110 kW (150 pk), die in 2019 werd vervangen door de technologisch geavanceerdere 1.5 TSI evo met 96 kW (130 pk) en 110 kW (150 pk). Deze kleinere VW Tiguan 2 TSI-motoren bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers van de eerste generatie, met slechts af en toe problemen met klepverkalking tijdens korte ritten. De motorcodes CZEA (1.4 TSI) en DADA (1.5 TSI evo) vertegenwoordigen de meest succesvolle ontwikkeling van kleine turbobenzinemotoren bij Volkswagen. Voor bestuurders die veel vermogen willen, bood de VW Tiguan 2 de 2.0 TSI met verschillende expansietrappen, van 132 kW (180 pk) tot een indrukwekkende 235 kW (320 pk) in de sportieve Tiguan R. De VW Tiguan 2.0 TSI (EA888 Generatie 3) ontwikkelde zich echter tot de meest problematische benzinemotor in deze serie, met terugkerende meldingen van toegenomen olieverbruik door slijtagegevoelige zuigerveren, beschadiging van de turbocompressor bij intensief gebruik en incidentele problemen met de hogedrukpomp.
VW Tiguan 2 dieselmotoren (2016-2023)
Het dieselmotorengamma van de VW Tiguan 2 was voornamelijk gebaseerd op de ultramoderne EA288-motor, die werd aangeboden als 2.0 TDI in vermogensniveaus van 85 kW (115 pk) tot een indrukwekkende 176 kW (240 pk). Er was ook een tijdje een compacte 1.6 TDI met 85 kW (115 pk) beschikbaar, maar die werd in 2020 uit het gamma gehaald vanwege een gebrek aan vraag. Alle VW Tiguan 2 diesels waren standaard uitgerust met geavanceerde common-railinspuiting van de vierde generatie, een SCR-katalysator met AdBlue-inspuiting en een roetfilter met actieve regeneratie. De VW Tiguan 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) heeft zichzelf bewezen als de meest betrouwbare en efficiënte motor van de hele generatie, met een praktisch brandstofverbruik van slechts 4,8 tot 5,4 liter per 100 kilometer en een uitstekende geschiktheid voor het gebruik van aanhangers tot 2.500 kg. Bijzonder opmerkelijk is de technisch geavanceerde 2.0 TDI Bi-Turbo met 240 pk, die dankzij de sequentiële turbo-oplading met een kleine en een grote turbo zowel een spontaan reactiegedrag als een hoog eindvermogen biedt - zij het ten koste van de complexiteit en de onderhoudskosten.
VW Tiguan 2 hybride aandrijving (2016-2023)
Vanaf 2020 breidde Volkswagen de motorenfamilie van de VW Tiguan 2 uit met de innovatieve 1.4 eHybrid met een systeemvermogen van 180 kW (245 pk). Deze plug-in hybride combineert een 1.4 TSI benzinemotor met een 85 kW (115 pk) sterke elektromotor en een 13 kWh lithium-ion batterij voor een elektrische actieradius tot 50 kilometer. De VW Tiguan 2 eHybrid bood indrukwekkende rijprestaties met een standaard brandstofverbruik van slechts 1,1 tot 1,8 liter per 100 kilometer, zij het met beperkingen op het gebied van bagageruimte (150 liter minder) en een af en toe trage afstelling van de DSG-versnellingsbak bij het schakelen tussen de elektrische en de verbrandingsmotor.
VW Tiguan 2 motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.4 TSI | 125-150 | 6,0-7,4 | Af en toe klepverkalking | Goed |
1.5 TSI evo | 130-150 | 5,8-7,2 | Minimaal, zeer robuust | Zeer goed |
2.0 TSI | 180-320 | 7,1-8,7 | Olieverbruik, zuigerveren, turbolader | Problematisch |
1.6 TDI | 115 | 4,5-5,2 | Minder vaak voorkomend, stopgezet | Gemiddeld |
2.0 TDI | 115-240 | 4,7-6,2 | Zeer robuust (150 pk-variant optimaal) | Zeer goed |
1.4 eHybride | 245 | 1.1-1.8 + elektriciteit | Trage DSG, beperkte bagageruimte | Goed |

Conclusie: De VW Tiguan 2 motoren in één oogopslag
De VW Tiguan 2 motoren vertegenwoordigen een aanzienlijke kwaliteitssprong ten opzichte van de vorige generatie en bieden nu een van de meest evenwichtige aandrijvingsreeksen in het compacte SUV segment. Terwijl de VW Tiguan 2 dieselmotoren voortdurend indruk maken met een uitstekende betrouwbaarheid en efficiëntie, laten de TSI benzinemotoren met kleine cilinderinhoud een aanzienlijke verbetering zien ten opzichte van de problematische motoren van de eerste generatie. De introductie van hybride technologie markeert ook de succesvolle intrede in elektrificatie, ook al is er nog potentieel voor optimalisatie op het gebied van systeemintegratie.
- Beste VW Tiguan 2 benzinemotor:
De 1.5 TSI evo met 150 pk biedt de optimale balans tussen prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid bij benzinemotoren.
- Beste VW Tiguan 2 dieselmotor:
De 2.0 TDI met 150 pk wordt beschouwd als de referentie voor langeafstands- en frequente bestuurders met een uitstekende combinatie van zuinigheid en betrouwbaarheid.
- Beste VW Tiguan 2 hybride motor:
De 1.4 eHybrid met 245 pk systeemvermogen maakt indruk met lage bedrijfskosten en hoge dagelijkse bruikbaarheid ondanks kleine zwakheden.
Voor het onderhoud en de service van alle VW Tiguan 2 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment hoogwaardige reserveonderdelen, bedrijfsstoffen en onderhoudscomponenten met een snelle en betrouwbare levering direct bij jou thuis.