Inhoudsopgave
MERCEDES-BENZ ML W164 Motoren
De tweede generatie Mercedes-Benz ML-Klasse (W164) werd gelanceerd in 2005 en vestigde zich als premium SUV met een indrukwekkende reeks motoren, van zuinige V6-diesels tot krachtige V8-benzinemotoren. In de productieperiode van 2005 tot 2011 heeft Mercedes-Benz de MERCEDES-BENZ ML W164 motoren voortdurend verder ontwikkeld en innovatieve technologieën geïntroduceerd, zoals de BlueTEC diesel en de AMG high-performance motoren.

MERCEDES-BENZ ML W164 motoren (2005-2011)
De tweede ML generatie markeerde een keerpunt voor Mercedes-Benz in het luxe SUV segment en werd gekenmerkt door een evenwichtige mix van comfort, prestaties en betrouwbaarheid. Het kilometerrendement van de MERCEDES-BENZ ML W164 motoren varieerde aanzienlijk: terwijl de robuuste V6 diesels met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, hadden de complexere V8 benzinemotoren tussen de 200.000 en 300.000 kilometer vaak kostbare reparaties aan de klepbediening of luchtvering nodig. Grote motorproblemen deden zich vooral voor als het onderhoud werd verwaarloosd, vooral bij de vroege M272/M273 benzinemotoren met hun gevoelige balansassen. De absolute topmotor van deze generatie was de ML 320 CDI met zijn OM642-motor, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en wordt beschouwd als een van de beste Mercedes-diesels aller tijden.
MERCEDES-BENZ ML W164 benzinemotoren (2005-2011)
De MERCEDES-BENZ ML W164 motoren bestonden uit een breed scala aan V6 en V8 benzinemotoren. De ML 350 met de M272 V6-motor (200 kW/272 pk) was het instapmodel, gevolgd door de ML 500 met de M273 V8 (285 kW/388 pk). De ML 450 Hybrid (250 kW/340 pk systeemvermogen) en de ML 550 (285-320 kW/388-435 pk) werden later toegevoegd. Deze MERCEDES-BENZ ML W164-motoren hadden te kampen met typische problemen van de Mercedes-generatie uit die tijd: de M272/M273-motoren ontwikkelden vaak problemen met de balansassen, wat leidde tot kostbare reparaties tussen 150.000 en 250.000 kilometer. De krachtigste reguliere benzinemotor was de ML 550 met maximaal 320 kW (435 pk), maar deze werd als minder betrouwbaar beschouwd vanwege de complexiteit.
MERCEDES-BENZ ML W164 AMG-motoren (2005-2011)
De AMG-varianten van de MERCEDES-BENZ ML W164-motoren vormden de top van de prestatiepiramide. De ML 63 AMG werd in 2006 geïntroduceerd met de M156 V8-motor (378 kW/514 pk), die later werd verhoogd naar 390 kW (530 pk). Deze MERCEDES-BENZ ML W164-motoren werden beschouwd als uitzonderlijk krachtig, maar ook onderhoudsintensief - de M156 stond bekend om problemen met de nokkenasfaseringsunit en klepveren, die zich vooral voordeden bij hoge kilometrages. Ondanks deze zwakke punten ontwikkelde de ML 63 AMG zich tot de meest karaktervolle motor in de serie met zijn onmiskenbare V8-geluid en indrukwekkende acceleratie.
MERCEDES-BENZ ML W164 dieselmotoren (2005-2011)
De V6 dieselmotoren domineerden het aanbod van MERCEDES-BENZ ML W164 motoren. De ML 280 CDI (140 kW/190 pk) was het instapmodel, gevolgd door de populaire ML 320 CDI (165 kW/224 pk) en de ML 350 CDI (170-190 kW/231-258 pk). Alle varianten maakten gebruik van de beproefde OM642 V6 dieselmotor, die een van de meest betrouwbare MERCEDES-BENZ ML W164 motoren bleek te zijn. De ML 320 CDI ontwikkelde zich tot de bestseller van de serie - vooral de varianten geproduceerd vanaf 2007 met verbeterde common-rail injectie en een roetfilter als standaard werden beschouwd als uitzonderlijk duurzaam en zuinig. Deze MERCEDES-BENZ ML W164 motoren voldeden al aan de Euro 4 norm en boden een uitstekende combinatie van trekkracht, brandstofverbruik en betrouwbaarheid, ideaal voor lange ritten en het trekken van aanhangers.
MERCEDES-BENZ ML W164 BlueTEC dieselmotoren (2009-2011)
Mercedes-Benz introduceerde BlueTEC technologie in de MERCEDES-BENZ ML W164 motoren in 2009. De ML 350 BlueTEC (155-190 kW/211-258 pk) maakte gebruik van SCR-katalysatoren met AdBlue-injectie om stikstofoxiden te verminderen. Deze geavanceerde MERCEDES-BENZ ML W164 motoren voldeden aan de strenge Euro 5 norm en werden beschouwd als bijzonder milieuvriendelijk, maar hadden af en toe problemen met het AdBlue systeem bij lage temperaturen. De ML 350 BlueTEC ontwikkelde zich tot de technisch meest geavanceerde diesel in de serie met een uitstekende loop en een hoog koppel tot 620 Nm.
Motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Classificatie |
---|---|---|---|---|
ML 350 (M272) | 272 PK | 10,2-11,8 l/100km | Balansassen, klepregeling | Matig |
ML 500/550 (M273) | 388-435 PK | 12,1-14,5 l/100km | Stabilisatorassen, hoog verbruik | Matig |
ML 63 AMG (M156) | 514-530 PK | 14,8-16,2 l/100km | Nokkenasfaser, klepveren | Problematisch |
ML 280 CDI (OM642) | 190 PK | 7,8-8,4 l/100km | Zeer robuust, weinig voorkomend | Goed |
ML 320 CDI (OM642) | 224 PK | 7,4-8,1 l/100km | Uitstekende betrouwbaarheid | Zeer goed |
ML 350 CDI (OM642) | 231-258 PK | 7,6-8,3 l/100km | Zeer robuust, hoge kilometerstand | Zeer goed |
ML 350 BlueTEC (OM642) | 211-258 PK | 7,2-7,9 l/100km | AdBlue-systeem bij koud weer | Goed |

Conclusie: De beste MERCEDES-BENZ ML W164 motoren
De ontwikkeling van de MERCEDES-BENZ ML W164 motoren toont duidelijk Mercedes-Benz' focus op diversiteit en technische innovatie. Terwijl de dieselmotoren consequent overtuigden, worstelden de benzinemotoren met typische problemen van de toenmalige Mercedes-generatie. De BlueTEC technologie betekende een belangrijke stap in de richting van milieuvriendelijkere aandrijfsystemen en vestigde Mercedes-Benz als pionier op het gebied van schone dieseltechnologieën.
- Beste MERCEDES-BENZ ML W164 benzinemotor:
De ML 350 (M272, 272 pk) biedt de beste balans tussen prestaties, verbruik en reparatiekosten onder de benzinemotoren, ondanks zijn bekende zwakke punten.
- Beste MERCEDES-BENZ ML W164 dieselmotor:
De ML 320 CDI (OM642, 224 pk) wordt beschouwd als de meest betrouwbare en zuinige motor in het hele gamma met een uitstekende duurzaamheid op lange termijn.
- Beste MERCEDES-BENZ ML W164 high-performance motor:
Ondanks zijn zwakke punten is de ML 63 AMG (M156, 514-530 pk) de motor met het sterkste karakter en de krachtigste prestaties met een onmiskenbare V8-ervaring.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle MERCEDES-BENZ ML W164 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.