Inhoudsopgave
Smart 451 motoren
De Smart 451 werd in 2007 gelanceerd als de tweede generatie van de legendarische stadsrunabout en vestigde zich al snel als een stedelijk cultobject met een karakteristieke reeks motoren. Gedurende de productieperiode van acht jaar bleef de motortechnologie van de Smart 451 zich ontwikkelen en bood diverse benzine- en dieselvarianten voor verschillende rijbehoeften.

Smart 451 motoren (2007-2014)
De Smart 451 generatie markeerde een aanzienlijke sprong in ontwikkeling ten opzichte van zijn voorganger en bood een behoorlijk respectabele betrouwbaarheid voor een klein voertuig. Bij goed onderhoud haalden de meeste Smart 451 motoren gemakkelijk 150.000 tot 200.000 kilometer, met grote reparaties meestal tussen 80.000 en 120.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.0 MHD met 71 pk, die zuinigheid, betrouwbaarheid en voldoende vermogen optimaal combineerde. Technische hoogtepunten waren de introductie van het automatische start-stopsysteem vanaf 2009 en de verdere ontwikkeling van de automatische handgeschakelde versnellingsbak. In vergelijking met concurrenten zoals de Fiat 500 of VW up! positioneerde de Smart 451 zich als een technisch geavanceerder, maar ook onderhoudsintensiever voertuig.
Smart 451 benzinemotoren (2007-2014)
Het Smart 451 benzinemotorengamma omvatte verschillende driecilindermotoren van Mitsubishi. Het instapmodel was een 1,0-liter atmosferische motor (M132) met 52 kW (71 pk), die verkrijgbaar was als MHD-versie (Micro Hybrid Drive) met automatische start-stop. Deze Smart 451-motor bleek de meest betrouwbare van de hele serie met minimale serieproblemen en weinig onderhoud. Voor sportievere eisen was de Smart 451 Brabus leverbaar met een 1,0-liter turbo (M132 Turbo) met 75 kW (102 pk), die echter gevoeliger was voor turboladerschade en een hoger olieverbruik. De krachtigste variant was de Smart 451 Brabus Xclusive met 90 kW (122 pk), die af en toe problemen had met de motorsteunen en het koelsysteem vanwege de hoge belasting.
Smart 451 dieselmotoren (2007-2014)
De Smart 451 cdi had een 0,8-liter driecilinder dieselmotor (OM660) met 33 kW (45 pk), die was ontwikkeld door Mercedes-Benz. Deze Smart 451 dieselmotor was extreem zuinig met een brandstofverbruik van slechts 3,3 liter per 100 kilometer, maar had last van typische kleine dieselproblemen zoals verstoppingen van roetdeeltjesfilters op frequente korte ritten en incidentele injectieproblemen. De Smart 451 cdi bleek een ideale forens voor lange afstanden, maar was minder geschikt voor puur stadsverkeer. De soepele loop was opmerkelijk goed, zelfs voor een driecilinder diesel, en bij regelmatig rijden op de snelweg haalde de motor met gemak 250.000 kilometer.
Smart 451 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.0 MHD | 71 PK | 4,3-4,7 l/100km | Zeer robuust, minimale problemen | Zeer goed |
1.0 Turbo | 102 PK | 5,1-5,8 l/100km | Turbocharger schade, olieverbruik | Gemiddeld |
1.0 Turbo Xclusive | 122 PK | 5,8-6,2 l/100km | Motorsteunen, koelsysteem | Matig |
0.8 cdi | 45 PK | 3,3-3,8 l/100km | Deeltjesfilter, brandstofinjectie | Goed |

Smart 451 motoren: Elektrische variant (2012-2014)
Als pionier op het gebied van elektromobiliteit introduceerde Smart in 2012 de Smart 451 elektrische aandrijving, die een 55 kW (75 pk) sterke elektromotor combineerde met een 17,6 kWh lithium-ion batterij. Deze Smart 451 elektrische variant haalde een actieradius tot 145 kilometer en had ongeveer 8 uur nodig om volledig op te laden via een stopcontact. De elektromotor bleek praktisch onderhoudsvrij, maar de eerste accu's begonnen al na 80.000 tot 100.000 kilometer capaciteit te verliezen. Herstel tijdens het remmen was effectief en de acceleratie van 0 naar 60 km/u in 6,5 seconden overtrof alle verbrandingsmotoren in de serie. Af en toe optredende softwarefouten in het accumanagementsysteem en de hoge kosten voor het vervangen van de accu na de garantieperiode vormden een probleem.
Smart 451 Electric Drive: Technische details (2012-2014)
De Smart 451 elektrische aandrijving maakte gebruik van een permanent bekrachtigde synchrone motor met een vermogen van 55 kW (75 pk) en een koppel van 130 Nm. De Tesla-batterij had een nominale capaciteit van 17,6 kWh en was temperatuurgeregeld. Het stroomverbruik bedroeg ongeveer 15,1 kWh per 100 kilometer, wat neerkwam op bedrijfskosten van ongeveer 4 euro per 100 kilometer. De topsnelheid was elektronisch begrensd op 125 kilometer per uur. Bijzonder opmerkelijk was het terugwinningsvermogen van maximaal 15 kW, dat de actieradius in het typische stop-and-go-verkeer in de stad aanzienlijk vergrootte.
Smart 451 Elektrisch | Prestaties | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
Elektrische aandrijving | 75 PK | 15,1 kWh/100km | Accucapaciteit, software | Goed |

Conclusie: De beste Smart 451-motoren van alle varianten
De ontwikkeling van de Smart 451 motoren toont een consistente focus op efficiëntie en optimalisatie van het rijden in de stad. Terwijl de benzinemotoren geschikt waren voor dagelijks gebruik, was de dieselmotor de koning van het verbruik en was de elektromotor een voorbode van de toekomst. De verschillende Smart 451 motoren kwamen optimaal tegemoet aan de verschillende bestuurders.
- Beste Smart 451 benzinemotor:
De Smart 451 1.0 MHD (71 pk) maakte indruk met zijn uitzonderlijke betrouwbaarheid, lage onderhoudskosten en voldoende vermogen voor stadsritten.
- Beste Smart 451 dieselmotor:
De Smart 451 0.8 cdi (45 pk) bood een onovertroffen zuinigheid en was ideaal voor langeafstandspendelaars die regelmatig op de snelweg rijden.
- Beste Smart 451 elektromotor:
De Smart 451 elektrische aandrijving (75 pk) was zijn tijd ver vooruit en bood al in 2012 praktische elektrische mobiliteit voor stadsgebruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Smart 451 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.