Inhoudsopgave
Bandenspanning lampje: waarom het bandenlampje van de auto blijft branden
Voor een veilig en zuinig gebruik van de auto is een goede bandenspanning een must. Geen wonder dat het bandenspanningscontrolesysteem (TPMS), dat wordt aangeduid door het bandenspanningslampje, een belangrijk onderdeel is van elke moderne auto. Voor veel bestuurders is het echter frustrerend dat het bandenspanningslampje blijft branden na het oppompen van de banden. Duidt dit op een probleem? En hoe los je het op? We gaan in dit artikel in op de redenen waarom het lampje brandt en leggen uit hoe we de sensor kunnen resetten.
Waarom blijft bandenspanning lampje branden: redenen
Onjuiste bandenspanning: Dit is logisch, maar is de meest voorkomende oorzaak dat je bandenspanningslampje blijft branden. Iedere auto heeft een eigen optimale bandendruk. Wanneer gaat het bandenspanning lampje branden? Het TPMS kan het indicatielampje voor de spanning activeren als de banden niet voldoende zijn opgepompt volgens de specificaties van het voertuig.
Defecte TPMS: Het systeem kan om verschillende redenen niet goed werken, zoals een kapotte ontvanger, een verkeerd geplaatste sensor, gecorrodeerde ventieldopjes of gewoon een systeem dat gereset moet worden. De TPMS-sensoren prijs bedraagt € 49 per sensor.
Weersverandering: Het kan verrassend zijn dat het spanningslampje oplicht, zelfs als de temperatuur aanzienlijk daalt. Dit komt omdat temperatuurdalingen een evenredige daling van de spanning van de banden kunnen veroorzaken. Het bandenspanningslampje uitzetten doe je door simpelweg lucht in de banden te pompen.
Versleten banden: Vaak over het hoofd gezien, kan het ook de oorzaak zijn dat het bandenspanningslampje blijft branden. Autobanden verslijten na verloop van tijd, wat een te lage bandendruk veroorzaakt en waardoor het lampje gaat branden. Is dit de oorzaak, ga dan nieuwe autobanden kopen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
RIDEX Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
Met sleuf, Met kleppen
BOSCH Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
HUF Klep, controlesysteem bandenspanning
KS TOOLS Klep, controlesysteem bandenspanning
BOSCH Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
Bandenspanning lampje oranje
Is de kleur van het lampje voor de bandenspanning op het dashboard oranje, dan is het verstandig om meteen naar een pompstation of autogarage te rijden om de bandenspanning te controleren. Waarschijnlijk loopt de band langzaam leeg, maar het is wel belangrijk de oorzaak ervan te bepalen om toekomstige problemen te voorkomen.
Bandenspanning lampje rood
Wanneer de autoband snel leeg raakt, zal het lampje voor de bandenspanning rood oplichten. Zoek meteen een veilige plaats om te stoppen. Vervang de band zelf of schakel een hulpdienst in. Blijf niet doorrijden bij een rood waarschuwingslampje, omdat dit het leven van jou en anderen in gevaar kan brengen.
Bandenspanning lampje blijft branden
Blijft het lampje voor de bandenspanning branden nadat je lucht hebt toegevoegd of een band verwisseld, dan heeft ook één van de andere banden en probleem. Wellicht is de spanning in een andere band ook te laag en moet er lucht worden toegevoegd. Schenk wel aandacht aan de oorzaak, omdat anders de veiligheid in het gedrang kan komen. Bovendien is het brandstofverbruik bij te zachte banden hoger.
Bandenspanning lampje brand na bandenwissel
Brandt het bandenlampje nadat je de zomer- of winterbanden hebt verwisseld, dan moet je het systeem resetten. In bijna alle gevallen zal het lampje niet blijven branden. Is dat wel het geval, dan moet de bandenspanning van de net opgezette banden worden gecontroleerd. Blijft na het op spanning brengen van de banden het lampje branden, dan kan dit duiden op een lekke band.
Bandenspanning lampje brandt na oppompen
Blijft het lampje na het op spanning brengen van de banden toch branden, dan kan het volgende ervoor zorgen dat de bandenspanning minder wordt:
- De sensor of besturingseenheid is kapot
- Door een klein gaatje in de band loopt de lucht weg
- In uitzonderlijke gevallen kan het ventiel van de band lekken
Bandenspanning lampje resetten
Als het bandenspanningslampje oranje kleurt op het dashboard, kan dat vervelend zijn en wil je graag het bandenspanning lampje resetten. Maar het kan relatief eenvoudig worden gereset als de juiste stappen worden gevolgd:
Controleer de spanning en voeg lucht toe: De eerste stap bij het resetten van dit lampje is vaststellen of er genoeg lucht in de banden zit. Pomp de banden op tot de aanbevolen spanning als deze te laag is.
Reset de TPMS: Na controle van de spanning en de conditie van de band, bestaat de volgende stap uit het opnieuw instellen van het TPMS. Deze procedure verschilt per auto, maar meestal wordt het boordcomputersysteem van de auto gebruikt om de sensoren opnieuw in te stellen. Op die manier zal ook het lampje van de bandespanning resetten.
Breng een bezoek aan een monteur
Als na alle bovenstaande handelingen het probleem niet is verholpen, is het misschien tijd om een monteur te raadplegen. Een bevoegde monteur kan een uitgebreide diagnose uitvoeren om onderliggende problemen op te sporen en te verhelpen die mogelijk de oorzaak zijn dat het bandenspanningslampje blijft branden. In het beste geval hoef je alleen een nieuwe autozekering te installeren.
Terwijl het enige frustratie kan opleveren als het bandenspanningslampje blijft branden, kan het identificeren van de oorzaak en het nemen van de juiste maatregelen helpen om het probleem op te lossen. Houd er echter rekening mee dat een aanhoudend indicatielampje voor de bandendruk kan duiden op onderliggende mechanische problemen die professioneel optreden vereisen.
De beste producten op dit gebied: