Inhoudsopgave
Peugeot 307: problemen met de versnellingsbak en storingen van het emissiesysteem
In het jaar 2002 werd de Peugeot 307 tot Europese auto van het jaar verkozen en als nieuwe aanschaf blonk de hatchback (ook als cabrio en stationwagen verkrijgbaar) in alle vergelijkingstests uit. Als tweedehands aanschaf blijkt hij echter een soort Rad van Fortuin: als je pech hebt, blijf je bezig met het oplossen van problemen, mankementen en storingen.
Hij was wel degelijk gebouwd om gebruikers tevreden te maken. Hij bood een tikkie meer plaats dan vergelijkbare auto's in de compactklasse, beschikte over een indrukwekkend veiligheidspakket met zes airbags en ESP, in 2001 nog tamelijk revolutionair. Een jaar na de introductie van de 3- en 5-deurs kwamen de modellen SW en Break op de markt, de eerste een lifestyle-variant met aparte stoelen en een panoramadak, de laatste een traditionele stationwagen.
Peugeot 307: Facelift
Inmiddels is de 307 in Europa sinds 2008 niet meer in productie. In Argentinië liep deze tot in 2011 door en in China tot 2014. Wie zich een tweedehands exemplaar wil aanschaffen, begint beter met het grondig inspecteren van de onderhoudsdocumentatie, of schaft zich een partij Peugeot 307-onderdelen en -accessoires aan en duikt zelf onder de motorkap. Voor de volledigheid moet wel worden vermeld dat de facelift van 2005 een aantal problemen uit de weg heeft geholpen.
Pechstatistieken
TÜV-rapportage uit 2013 maakt melding van uitzonderlijk hoge slijtage van de ophanging en olieverlies bij gebruikte Peugeot 307-modellen. De pechstatistieken van de ADAC, de Duitse ANWB-tegenhanger, beloven ook niet veel goeds: kapotte uitlaat, defecte startmotoren, startersolenoïde, dynamo's, koppelingen, krukassensoren, zekeringen, accu's, riemendeksels, distributieriemen, bougies en bobines laten de 307 een zeer prominente plaats in deze gegevenstabellen innemen.
Storing van het emissiesysteem
Een regelmatig optredend euvel was het ontijdig branden van het waarschuwingslampje dat duidt op een storing in het uitstootsysteem. Dan kon er van alles aan de hand zijn, van een verstopt Peugeot 307 roetfilter tot een storing in het motormanagement. Een OBD2-scanner bij de hand hebben is daarom geen overbodige luxe in geval van de Peugeot 307.
Een typische zwakke plek van de 1,4 en 1,6-liter benzinemotoren is de cilinderkoppakking. Bij de 2-litermotoren zorgen de bobines en de koudstartregelaar voor problemen. Bij de diesels is de turbolader voor zijn vroegtijdige uitval bekend. Bovendien moet bij veel kilometers op de teller op de injectoren en het dubbelmassa vliegwiel worden gelet. Deze zijn wellicht aan vervanging toe.
Elektrische storing in de Peugeot 307
Weigerende knipperlichten bij ingeschakeld dimlicht (of vice versa), achterklep die niet sluit en een tegenstribbelende centrale vergrendeling, dit zijn voorbeelden van de storingen van de elektronica waarmee de Peugeot 307 te kampen heeft. Ook de elektrische raambediening en het vouwdak van de cabrio zorgen voor problemen. Bij de bezichtiging van een occasion-model moet elke knop en schakelaar op deugdelijk functioneren worden gecheckt. Een defecte airbag-ECU kan tevens de oorzaak zijn dat het systeem hardnekkig op een storing van de airbag wijst.
ABS-storing
Een terugroepactie (een van de vele) betrof het ABS. Bij modellen die van 2003 tot 2006 van de band liepen, kan het door onvoldoende afdekking van de ABS-regeleenheid tot kortsluiting en uitval van het systeem komen met een verhoogd brandrisico als gevolg. Het montagepunt van de ABS-Sensor van de Peugeot 307 maakt het onderdeel gevoelig voor slijtage als gevolg van blootstelling aan de elementen.
Problemen met de versnellingsbak van de Peugeot 307
Gebruikers van een tweedehands aangeschafte Peugeot 307 zijn met enige regelmaat kritisch over de transmissie. De automaat liet de auto bij koude motor snel in de noodloop schakelen. Bij het uitlezen van de foutopslag zou het dan aan de onregelmatige oliedrukregeling liggen. Dergelijke problemen zijn bij occasions echter niet helemaal ongewoon en meer dan eens terug te voeren op ATF-olie die aan vervanging toe is.
Tot slot
Dan maar geen Peugeot 307? Let wel: de auto heeft veel tevreden gebruikers. Een potentiële koper dient zich goed geïnformeerd bij de occasion-dealer te melden. En voor wie op een koopje uit is: niet bang zijn om je handen vuil te maken. Het meer officiële aankoopadvies luidt evenwel: de kans op problemen is aanzienlijk kleiner met een model van na de facelift van 2005. Succes!
De beste producten op dit gebied: