Inhoudsopgave
Peugeot 208: problemen met de distributieriem, met de versnellingsbak en andere storingen
Over één ding zijn velen het eens: de Peugeot 208 is een auto waar je naar kijkt. Het Franse merk heeft een reputatie hoog te houden in het marktsegment van kleine auto’s. Over rijeigenschappen zijn de meeste autorecensenten wel te spreken. Als een belangrijk zwak punt van de Peugeot 208 wordt het gebrek aan ruimte genoemd. Het is in meerdere opzichten een supermini: ook de kofferruimte is bepaald krap. Over het algemeen heeft de compacte Fransoos een geschiedenis met problemen. Met name bij een al wat ouder gebruikt model is op de betrouwbaarheid wel een en ander aan te merken.
Generaties
Het verhaal van de Peugeot 208 begint in 2012 en er zijn inmiddels 2 generaties in verschillende motoruitvoeringen en uitrustingsniveaus. De meest recente generatie heeft verbeteringen aangebracht in interieurkwaliteit en uitrusting alsook bij een aantal Peugeot 208-onderdelen, en is derhalve een aantrekkelijkere – en duurdere – aankoop. Over de duurzaamheid van het meest recente model is er nog niet heel veel bekend. Bij modellen uit de eerste generatie is boek met gebreken echter tamelijk dik.
Haperend infotainment
Hardnekkig zijn de problemen met infotainmentsysteem. Bij modellen uit de eerste jaargangen viel het touchscreen regelmatig vanzelf uit. Tevens kampten gebruikers met onderbreking van de Bluetooth-verbinding en een totale uitval van de navigatie. Vanaf 2014 zouden deze problemen verholpen moeten zijn.
Remmen en bobines
De Peugeot 208 is een veel gezochte occasion. Het verdient echter wel aanbeveling, vóór aanschaf, te letten op de toestand van het remsysteem. De remschijven staan als slijtagegevoelig bekend. De 1,6 liter benzinemotoren hebben mogelijk haperende bobines. Het is met name belangrijk om de onderhoudsgeschiedenis hierop te inspecteren. Kostbare problemen door schade aan de katalysator van de Peugeot 208 kunnen het gevolg hiervan zijn.
Problemen met de versnellingsbak
Bij eerdere modellen van de Peugeot 208 is de handgeschakelde 5-traps versnellingsbak een relatief ouderwets geval en schakelt vaak nogal luidruchtig. Veel gebruikers waarschuwen voor problemen met de 2tronic semi-automaat. Dit is in feite een elektronisch aangestuurde handbak en vertoont veel nukken. Het maken van een uitgebreide proefrit waarbij met name op het soepel schakelen van de transmissie wordt gelet, is daarom zeer aanbevelenswaard.
Problemen met de distributieriem
De benzinemotoren uit de eerste generatie van de Peugeot 208 hebben een probleem, dat voor veel motoren uit het PSA-concern geldt. De distributieriem voor auto’s loopt door een oliebad, hetgeen hem voortdurend gesmeerd houdt. Wanneer echter de additieven in de motorolie vervliegen, raakt het rubber aangetast. Vooral wanneer de auto veel voor korte ritten gebruikt wordt, is dit relevant. Een regelmatige verversing van de motorolie in de Peugeot 208 voorkomt deze problemen.
Terugroepacties
In de loop der jaren werd de Peugeot 208 nogal eens teruggeroepen. Auto’s met een 1,6 THP 16V-motor hadden te maken met een defecte koelwatertemperatuursensor. Dit veroorzaakte een valse waarschuwing in het display. Verder waren in het hydraulisch blok van het auto’s remsysteem bij een aantal auto’s incompatibele componenten ingebouwd, die de functie van het ABS en ESP beperkten. Dit kon met name bij een noodstop of uitwijkmanoeuvres tot riskante situaties leiden. Ook was sprake van inferieure starterrelais, die een motorbrand konden veroorzaken.
Tot slot
Wanneer je een nieuwe auto zoekt, heb je misschien het oog op de e-208 laten vallen. Daarbij is het nuttig te vermelden dat de firma een herziene versie van zijn elektrische aandrijving heeft aangekondigd met meer accucapaciteit en een grotere actieradius. Deze zit echter nog in de pijplijn.
De beste producten op dit gebied: