Inhoudsopgave
Renault Scénic: problemen met de automaat en storingen van de parkeerrem
De Franse autofabrikant stopte in 2022 met de productie van de Renault Scénic. In 2016 baarde de introductie van de vierde generatie van deze MPV nog veel opzien met zijn tweekleurige uitvoering en de uitzonderlijk grote wielen. Een volledig elektrische versie, de Scénic E-Tech staat in de steigers voor introductie in 2024. Dit betreft een SUV met een volledig duurzame inrichting: geen leder maar gerecyclede materialen. Voor de traditionele Renault Scénic moet je naar de occasiondealer. Mocht je hem op het oog hebben, informeer je dan wel goed over eventuele problemen waarmee Renault Scénic-onderdelen in de verschillende modelgeneraties te kampen hadden.
Renault Scénic IV: de automaat zorgt voor problemen
In de beginjaren van de Renault Scénic IV (2016-2022) werd een groot aantal wagens teruggeroepen. Dit betrof modellen met een automaatbak (DW5/DW6). Het geluiddempende materiaal in de schakelconsole kon losraken. Dit had dan mogelijk een ontgrendeling van de P-stand van de automatische versnelling tot gevolg. Ook waren er auto's waarbij de zij-airbag niet opende. Deze functie kon de garage met behulp van het serienummer van de airbag testen zodat een vervanging kon worden uitgevoerd.
Verder kregen eigenaren van een Renault Scénic met een 1,5 dCi-motor en handgeschakelde versnelling te horen dat als gevolg van de inbouw van een niet-conforme condensor de ventilator van de radiateur mogelijk niet werkt.
Storing in het remsysteem van de Renault Scénic
De derde generatie bleef ook niet van problemen verschoond. Het uitvallen van de vacuümpomp veroorzaakte een uitval van de rembekrachtiging. Dit kon ook gebeuren wanneer er te weinig vacuüm in het inlaatspruitstuk was, vooral bij ritten bergaf en stationair toerental. Middels een terugroepactie werden vacuümpompen vervangen en de ECU werd opnieuw geprogrammeerd, hetgeen beide defecten verhielp.
Generatie II: Parkeerrem defect & dashboard werkt niet
De elektronica liet de eigenaren van de Renault Scénic II (vanaf 2004) danig in de steek. De stuureenheid van de raambediening en de ruitenwissermotoren voor Renault Scénic deden het vaak niet. Ook is bekend dat bij deze generatie vaak de handrem niet werkt. Andere bekende zwakke punten zijn de airco-bediening, ABS-sensoren en ook de kilometerteller. In forums zijn veel klachten te vinden over het dashboard dat knippert of zelfs helemaal niet werkt. Sommige servicemonteurs gaven korting op reparatie omdat dit bij de Renault Scénic zo vaak voorkwam.
Een ander probleem bij modellen van tussen 2004 en 2006 dat door gebruikers vaak werd gemeld, is de melding "laadstroom defect", die op het dashboard verschijnt. Wanneer je het oog hebt laten vallen op een Scénic uit deze periode, check de onderhoudsrapportage nauwkeurig op eventuele problemen die zich met de dynamo, de accu en de bekabeling hebben voorgedaan. Spreek vooral over je zorgen hieromtrent met de dealer.
Eerste generatie
Bij de introductie van deze auto in 1996 diende de Renault Mégane als basis voor de MPV en stond hij tot aan de facelift in 1999 bekend als de Renault Mégane Scénic. Terugroepacties waren er niet tot aan dit jaar op één na: bij de dieselauto's met airco kon een mogelijke beschadiging van de distributieriem van de Renault Scénic tot serieuze motorproblemen leiden. Het onderhoudsboekje zou in dit geval een vervanging van riem en poelie moeten vermelden.
Wat verder nog over de diesels met veel kilometers op de teller vermeld moet worden, zijn eventuele problemen met het DPF-systeem. Dit is een kwestie van goed onderhoud. Een RIDEX roetfilter voor de Renault Scénic is snel en voordelig via internet te bestellen.