Inhoudsopgave
Klopsensor: wat hij doet, symptomen van defect en kosten voor het vervangen
Iedere automotor is uitgerust met tal van sensoren voor het regelen van de temperatuur, uitstoot en de timing van de ontsteking. Een daarvan is de klopsensor of pingelsensor. Hij kan worden gezien als een microfoontje dat geluiden en trillingen opvangt, die veroorzaakt worden door het kloppen oftewel pingelen van de motor.
De klopsensor vangt onregelmatige trillingen van het motorblok op, zet deze om in een elektronisch signaal en zendt dit naar de ECU. De boordcomputer bepaalt adhv deze informatie of de ontstekingstiming moet worden aangepast voor een optimale werking.
Pingelen: oorzaken
Het kloppen of pingelen van de motor gebeurt, wanneer een tweede, onbedoelde explosie in de cilinder plaatsvindt, naast de gecontroleerde ontsteking van de bougie auto. Dit is slecht nieuws voor de motor en kan grote schade veroorzaken, zoals een gesmolten zuiger of verbrande motorkleppen. Er zijn een aantal oorzaken voor het kloppen te noemen, zoals verhoogde temperatuur van de inlaat bij warm weer. Om dit tegen te gaan, vertragen moderne motoren de ontsteking om de verbranding veilig te maken. Gebruik van de verkeerde brandstof (te laag octaangetal dan aanbevolen door de autofabrikant) veroorzaakt ook pingelen. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Ook de afzetting van koolstof op kleppen, cilinderwanden en zuigers creëren hotspots, die ontstekingsfouten veroorzaken. Verder kan een verkeerd gekalibreerde ECU de motor te mager laten draaien of de timing van de ontsteking opvoeren. In extreme gevallen is kloppen het resultaat.
Klopsensor defect symptomen
Een defecte klopsensor kan de motor zware schade berokkenen wanneer hij niet op tijd gedetecteerd en vervangen wordt. Wanneer je een van de volgende signalen waarneemt, neem professionele assistentie in de arm.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
RIDEX Klopsensor
Zonder kabel
RIDEX Klopsensor
Zonder kabel
RIDEX Klopsensor
RIDEX Klopsensor
Met kabel
RIDEX Klopsensor
Met kabel
Motorwaarschuwingslampje - Een van de eerste symptomen die wijzen op een kapot onderdeel, is een brandend motorwaarschuwingslampje. Uiteraard kan dit ook wijzen op een kapotte lambdasonde in auto, een losse benzinetankdop of een verstopte katalysator. De bijbehorende OBDII-codes voor een storing van de pingelsensor zijn P0325, P0330 of P0326.
Geluiden - Wanneer de klopsensor een mankement vertoont, hoor je klopgeluiden in de motor. Hoe langer je rond blijft rijden zonder het probleem op te lossen, des te luider deze geluiden worden.
De auto trekt slecht op - Een kapotte sensor geeft geen signalen aan de ECU bij slechte motorprestatie. De gegenereerde druk in de verbrandingskamer is lager, alsook het koppel. Als gevolg trekt de auto niet goed op.
Hoger brandstofverbruik - Hiervoor zijn tal van oorzaken. Wanneer dit echter met andere tekenen van een slechte ontstekingstiming gepaard gaat, wijst dit al gauw in de richting van een defecte klopsensor.
Ruw stationair draaien - Het lijkt wel of de motor vastloopt of het ieder moment kan laten afweten. Dit mag je uiteraard niet lichtvaardig opnemen.
Slechte motorprestatie - De ernstigste signalen van een kapotte klopsensor doen zich voor wanneer onderdelen in de motor schade hebben opgelopen. Uiteindelijk beweegt de auto zich steeds moeizamer en schokkend voort. Er kan zelfs een brandlucht van de motor uitgaan, die ook in de passagiersruimte waarneembaar is. Verder gebruik van de auto kan de gehele motor vernielen. Dan heb je pas echt hoge kosten. Het vervangen van een sensor is dan veel goedkoper.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BOSCH Klopsensor
BOSCH Klopsensor
BOSCH Klopsensor
NTY Klopsensor
BOSCH Klopsensor
Klopsensor vervangen: stappenplan
Dit is geen heel moeilijke vervanging en heel goed uitvoerbaar voor de handige doe-het-zelver. Een en ander hangt af van waar de klopsensor zit. Hij is niet in elke auto even toegankelijk. Bij de ene auto kun je er via de motorkap bij. In een andere zal je langs onder moeten werken en mogelijkerwijs een paar onderdelen moeten verwijderen. Het hangt ook van het soort motor af, of je auto één, dan wel twee sensoren heeft. Doorgaans zit de pingelsensor in de buurt van het inlaatspruitstuk op het motorblok.
Stap 1: Houd de nieuwe sensor bij de hand. Aan de hand van de grootte van de nieuwe sensor is het makkelijk om te bepalen welke maat sleutel je nodig hebt.
Stap 2: Verwijder de in de weg zittende onderdelen indien nodig. Tip: maak foto's wat je verwijderd hebt. Dit is een grote hulp bij het bepalen wat je terug moet plaatsen en waar.
Stap 3: Zodra je toegang hebt tot de sensor, verwijder de kabelboom. Meestal is dit een kwestie van zachtjes in de stekker knijpen knijpen en dan zijwaarts eraf trekken.
Stap 4: Schroef de bout, waarmee de pingelsensor aan het motorblok vastgeschroefd zit, los. In een aantal modellen is het onderdeel zelf in de motor geschroefd. Gebruik in dat geval een steeksleutel om het tegen de klok in los te draaien. Verwijder vervolgens de klopsensor.
Stap 5: Installeer de nieuwe sensor en draai (of schroef) hem vast. Verbind hem met de kabelboom.
Stap 6: Plaats eventueel gedemonteerde alle auto motor onderdelen weer terug. Nu komen de eventueel genomen foto's goed van pas.
Wanneer de vervanging geslaagd is, heb je weer een soepel draaiende motor.
Kosten vervangen klopsensor
Wanneer je de vervanging zelf ter hand neemt, kost het je enkel het onderdeel zelf. Een pingelsensor Mazda 3 ben je tussen de € 16 en € 36 kwijt. Laat je de reparatie door een garage opknappen, kost je dit ook niet direct de kop, maar er kan een verschil in het aantal arbeidsuren optreden, afhankelijk van hoe snel de monteur bij het onderdeel kan. Reken op totale kosten van € 100 - € 150 voor vervanging van de klopsensor.
De beste producten op dit gebied: