Lambdasonde (NOx, O2) auto diesel en benzine
Waar koop ik lambdasonde (nox, o2) auto aan een goede prijs? Bij AUTODOC!
Hoe lambdasonde (nox, o2) kiezen en te kopen? De beste merken:
Vind lambda sensor voor top automodellen
NOx-sensor kopen en zelf vervangen op jouw automodel
AUTODOC bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag vervangen kosten van een lambdasonde (nox, o2)
De best verkopende vervangonderdelen uit de afdeling Lambdasonde (NOx, O2). We hebben een ruime selectie aan reserveonderdelen van verschillende merken voor Lambdasonde (NOx, O2) en verdere aanbiedingen in ons assortiment onderdelen.
Lambda sensor diesel en benzine: welk merk is beter?
Volgens onze klanten komen de beste reserveonderdelen in de productcategorie NOx-sensor vóór katalysator van de volgende merken:
- RIDEX
- NTY
- RIDEX PLUS
- BOSCH
- STARK
Lambdasonde (NOx, O2): hoeveel kost dit product?
De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Lambdasonde (NOx, O2) varieert van € 5 tot € 167, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
Populaire posts
De meestverkochte artikelen: | |||||
---|---|---|---|---|---|
82 11 1437 | YT-1753 | YT-1754 | UR-083 | UR-085 | UR-082 |
Van populaire fabrikanten: | |||||
YATO | RIDEX | NTY | RIDEX PLUS | BOSCH | STARK |
Voor populaire automerken: | |||||
VW | BMW | MERCEDES-BENZ | OPEL | FORD | AUDI |
Lambdasonde (NOx, O2) – technische gegevens | |||||
Totale lengte [mm] | Lambdasonde | Aantal leidingen | |||
450 | 440 | Vingersonde | Onverwarmd | 2 | 1 |
510 | 565 | Diagnosesonde | Schroefdraad vooraf ingevet | 67 | 4 |
325 | 410 | Verwarmd | Regelsonde | 3 | 5 |
Lambdasonde (NOx, O2) auto: ontdek meer! Welke te kiezen, wanneer ze te vervangen en hoeveel ze kosten
Een lambdasonde is een sensor waarmee de resthoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen wordt gemeten. Deze maakt het mogelijk om de brandstof-luchtverhouding van het mengsel te bepalen. De elektronische regeleenheid voor de motor maakt gebruik van de informatie van deze sensor en past het mengvormingsproces rechtstreeks aan.
Soorten
Op basis van de constructie zijn deze onderdelen als volgt onderverdeeld:
- Binair. Deze sensoren worden vervaardigd van zirkonium of titanium. Eerstgenoemde soort is het gangbaarst. De werktemperatuur van deze sensoren is 300°С. Vandaar dat deze apparaten wat tijd vergen om op te warmen en niet direct na het starten van de motor gaan werken. Laatstgenoemde soort is duurzaam en heeft geen atmosferische lucht nodig voor de werking. Om die reden worden ze veelal toegepast bij terreinwagens, want ze kunnen ook onder water blijven werken, bijvoorbeeld bij het oversteken van watermassa's.
- Breedband. De constructie bestaat uit twee gevoelig onderdelen. Deze sensoren maken een nauwkeurigere meting mogelijk. Maar schommelingen in de temperatuur en gecondenseerd water hebben hier een negatieve invloed op. Het OBD-systeem van de auto houd een oogje op dit soort sensoren; via een speciale scanner zijn de foutcodes af te lezen.
Wanneer deze beschikt over een verwarmingselement, is er sprake van de onderstaande types van lambdasondes:
- Met verwarmingselement. Deze hebben een levensduur van omstreeks 100.000 kilometer. Ze zijn voorzien van een ingebouwde verwarming, waardoor ze effectiever zijn en sneller beginnen te werken.
- Zonder verwarmingselement. Deze sensoren zijn berekend op 50.000-80.000 kilometer. Ze bereiken hun werktemperatuur doordat ze in contact komen met hete uitlaatgassen. Inmiddels worden ze steeds minder frequent gebruikt, want het opwarmen neemt nogal wat tijd in beslag.
Al naargelang het soort behuizing zijn deze onderdelen verkrijgbaar met schroefdraad of flenzen. Overigens wordt een aantal onderdelen met de stekker verkocht, terwijl bij anderen de stekker van het oude component wordt gebruikt.
Gebruikstips
Om motorproblemen tegen te gaan, is het verstandig om om de 30.000 kilometer of telkens wanneer u uw auto laat repareren en de uitstoot laat meten, de lambdasonde na te kijken. Tank uitsluitend bij erkende tankstations: de dampen van loodhoudende benzine brengen schade aan het gevoelige element van dit apparaat toe. Daarom is het niet aan te raden om voor de montage van onderdelen van het uitlaatsysteem op siliconen gebaseerde afdichtmiddelen te gebruiken.
Vermijd eveneens overmatige verhitting van het uitlaatsysteem. Een correct afgesteld en functionerend ontstekingssysteem is hierbij van cruciaal belang.
Wanneer u een nieuwe zuurstofsensor aanbrengt, moet u de aanwijzingen van de producent en de voorschriften van de fabrikant van het voertuig nauwkeurig opvolgen. Maak de bevestigingsplaats altijd schoon. Draai de schroefverbinding met behulp van een momentsleutel vast en neem het voorgeschreven aandraaimoment in acht. Bepaalde producenten adviseren om de schroefdraad in te vetten. Maar zorg ervoor dat het smeermiddel niet terecht komt op het gevoelige gedeelte van het component.
Tekenen voor een defect
Over het algemeen vertonen alle defecten aan de zuurstofsensoren gelijke symptomen. Het gaat om een vermindering van het vermogen en de prestaties van de motor, een matige acceleratie, een toename van het brandstofverbruik en instabiliteit bij het stationair-draaien. In sommige gevallen zijn er ook specifieke krakende geluiden te horen vlakbij de plaats van de component na het stoppen van uw auto.
Oorzaken voor een defect
Defecten van het gevoelige onderdeel zijn meestal het gevolg van het ontstaan van afzettingen van koolstof op de oppervlakte ervan. Deze ontstaat als er gebruik wordt gemaakt van door de autofabrikant niet voorgeschreven toevoegingen of als de draaimechaniek van de motor slijtage vertoont, wanneer de zuigerveren en de oliekeerringen van de kleppen kapot zijn of wanneer er sprake is van een verstopping van het ventilatiesysteem van het carter. Ook kan het gevoelige gedeelte van de lambdasonde doorbranden omdat de brandstof die zich in het uitlaatsysteem bevindt, blijft branden. Defecten aan de bedrading ontstaan veelal door spanningsvariaties in het stroomnet van de auto. Ook schuren de draden mettertijd af.
autodoc.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
U kunt bij ons terecht om een lambdasonde en overige onderdelen tegen scherpe prijzen te kopen. Dankzij een uitgebreid aanbod aan producten en een overzichtelijke catalogus kunt u snel de benodigde onderdelen uitkiezen.
Nuttige informatie over werking, oorzaken van storingen, diagnose en vervangingsintervallen
FAQ
De signalen die op een defecte lambdasonde duiden:
- de wagen verbruikt meer brandstof;
- het motorwaarschuwingslampje brandt vaak;
- de motor is bij het stationair draaien instabiel;
- de motor verliest vermogen en raakt snel oververhit;
- de auto reageert trager op het gaspedaal;
- de auto rijdt met schokkende bewegingen;
- knallen zijn hoorbaar bij een draaiende motor;
- uitlaatgassen hebben een duidelijk onprettige geur.
Afhankelijk van het merk en model van de auto, zijn bouwjaar en de motorinhoud plaatst de autofabrikant 1 tot 4 stuks. Deze worden zowel vóór als achter de katalysator aangebracht. Gewoonlijk staat hun locatie beschreven in de reparatiehandleiding van de auto.
De diagnose van de lambdasonde stroomopwaarts kunt u zelf uitvoeren. Wij adviseren u om een garage te bezoeken voor het testen van de overige sondes.
Begin met het opsporen van de sensor met behulp van de reparatiehandleiding van uw auto. Controleer het onderdeel. Schroef hiervoor de bevestigingsschroeven los, maak de contacten los en verwijder de sensor. Een goed werkend component behoort geen mechanische mankementen en afzettingen te vertonen en de kabels mogen geen breuken, smeltsporen of roestvorming hebben.
Heeft u een multimeter, check de belangrijkste operationele waarden van het onderdeel. Het verdient aanbeveling om instructiefilmpjes te bekijken en het aansluitingsdiagram van de sensor te bestuderen. Het volgende moet u doen:
- Start de motor en laat hem enkele minuten draaien.
- Schakel hem uit en open de motorkap.
- Activeer de ontsteking met de contactsleutel.
- Verbind de sondes van de multimeter met de draden van het verwarmingscircuit van de lambdasonde en meet de ingangsspanning. Deze dient 12 V te bedragen.
- Controleer de referentiespanning door de sonde te verbinden met de signaalkabels van de sensor. Verbind de negatieve sonde met de carrosserie. De verkregen waarde moet minder dan 0,45 V zijn.
- Test de weerstand van het verwarmingselement op een niet aangesloten contactdoos. De werkingswaarde ervan ligt tussen 2-10 Ohm. Nauwkeurige meetwaarden staan in de reparatiehandleiding van uw auto.
- Start de motor en sluit de sondes van de multimeter aan op het contactpunt van de sensor. Verhoog het toerental van de motor tot zo'n 3.000 omwentelingen per minuut. Meet de spanning. Deze zou met 0,1-0,9 V moeten stijgen.